Häxor iFokus

Häxor

Etikett: gudinnor-och-gudar
Läst 819 ggr
Hennum
0

Arbete om Gudinnan istället

ja… det blev ju aldeles omöjligt att skriva om sumererna och pentagrammet. så jag bytade ämne till gudinnan och vad hon hade för betydelse för människor i olika tider… typ… har ni något tips på litteratur eller internet sida som gäller det? har hittat en bra bok redan, men man kan inte få för många, dessutom så känns den boken lite för tentensiös eller vilken källkritisk grej det nu är.

kram / Hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Yggdrasill
0

"Någoting annat har funnits" är en jätte bra bok som man kan låna på biblioteket.

Iram
0

Ja, den och alla de andra böckerna av Birgitta Onsell. Bättre gudinne-läsning kan du inte hitta!

inca
0

Ja de av Birgitta Onsell är riktigt bra, "Efter tusen år av tystnad" och Jordens Moder i Norden" bered dig på att bli förbannad om du läser den sista.

Skirr
0

Är du bra på engelska så rekommenderar jag Starhawks bok "The Spiral Dance" en klassiker om Gudinnan.

Vill du ha ett mer wiccanskt perspektiv så finns Janet och Stewart Farrars bok "The Witches Goddess"

Iram
0

#3 Ja, varning för högt blodtryck!

Yggdrasill
0

Ja, jag har faktiskt haft nöjet att vara på samma fest som birgitta Onsell. dagen efter så had hon en föreläsning om den svarta madonnan. Den handlade om att men kan hitta spår av artemis i olika gammla katolska kyrkor främst där det tidigare har funnits en artemis kult.

Idun
0

den här sidan tycker jag är bra, det är en tjej som är endast Gudinne dyrkare så du kanske hittar nått användbart http://hem.bredband.net/disavi/ hon har även litteraturtips

inca
0

#6 Yggdrasil: Kan du inte skriva och berätta lite om föreläsningen, Artemis är en gudinna som jag bjöd in i mitt liv för ca 2 år sen och hon har jobbat hårt och hjälpt mig framåt. Jag är inte riktigt redo att ta adjö av henne än så hon får stanna kvar hos mig ett tag till :)

PenelopeShadow
0

"Efter Tusen år av tystnad" är jättebra.

OCh den tar även upp vart gudinnan nämns i bibeln…

Har tyvärr glömt vad författaren heter…

Yggdrasill
0

#8 den var jätte interessant. Hon visade bilder på olika madonnor runt om i världen och jämnförde folkets sätt att dyrka dom med det man vet om gudinne kulten. hon berättade också om "höga visan" som finns i biblen den börjsr med raderna: Jag är svart och vacker.

Hennum
0

okej. låter intressant allt det där. arbetet blev skrivet för länge sen och jag blev aldrig riktigt klar. hade för mycke jag ville skriva. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan