När man inte drömmer färdigt
Drömde imorse att jag skulle hämta barnen runt knuten, medan jag gick tillsammans med nån annan runt ett hus. Befinner mej plötsligt i en bil och måste köra omvägar för att komma till barnen.
Vaknar dock innan jag hann hämta barnen, och nu känner jag hur själen är alldeles trasig av att jag inte hann drömma färdigt.
Visst är det märkligt hur morgondrömmar kan sätta sin prägel på resten av dagen…
Jag känner igen mig i det du skriver. Har också tänkt på hur påverkad jag blir av den. Jag blir kvar i den sinnesstämningen resten av dagen och ofta är det känslor av skuld, ånger eller hjälplöshet som är starkast och som präglar hela min dag.
Gör hellre fel än inget alls.
Ja, visst är det konstigt att de känslorna så lätt får en i sitt våld. Och inte blir det bättre av lyckliga drömmar. En gång var jag så kär och så lycklig i drömmen, att det inte alls var roligt att vakna, eftersom jag bara längtade tillbaka. :-)
På sistone har jag drömt en del drömmar där jag måste följa någon annans vilja ,inte kunde/fick säga nej, och känslan av att inte ha något val var väldigt skön. Undra vad dessa drömmar säger om mig?
Gör hellre fel än inget alls.
#3 Att du är less på alla idiotiska val vi tvingas göra varje dag, välja elbolag, tandkräm, partner, husdjur, kökspis, livsfilosofi, hårfärg, klädstil etc.
Det händer ibland i mitt liv att någonting jag måste köpa finns bara en sort av, och denna känsla att slippa välja är underbar! I mataffären handlar jag bara ekologiskt, och slipper gå igenom kilometervis av hyllplan, ljuvligt! Jag äter bra mat och goda kakor och struntar i alla dieter som alla andra måste jämt pröva på, frihet!
Jag tror att vi måste börja begränsa oss för att få plats för det väsentliga, det fria inom oss. Den underbara valfriheten kanske inte är så fri trots allt?
Jag brukar vakna ibland brutalt arg på gubben pga vad han gjort i morgondrömmen, och det får han sota för hela dagen lång, stackarn ;-) Jag blir inte heller av med känslan, den äter sig in i mig, äckligt! Jag kan analysera och greja hur mycket jag vill, men det enda som hjälper är tid och en natt med fina drömmar…