samma hat, nya offer
Jag har en gammal kompis som konvetrerade till islam för några år sedan och som har jobbat sedan dess med att bygga broar mellan muslimer och resten av befolkningen i Sverige, att sprida kunskap och bekämpa fördomar om islam. Idag postade hon följande på sin facebook (och det är långt ifrån första gången hon råkar ut för liknande saker):
Vi som identifierar oss som häxor har i de flesta fall aldrig personligen utsatts för förföljelser eller hot på grund av tro eller livsfilosofi, men många av oss känner en slags gemenskap med offren för häxprocesserna. Jag tycker ofta det verkar vara samma slags irrationella, omänskliggörande hat som driver rasister och islamofober nu som drev häxjägarna.
Vi talar ofta om hur viktigt det är att ha frihet att välja och att acceptera oliktänkande, så stå upp för rätten att själv välja livsstil, inte bara för häxor, utan för alla och visa att islamofobi, hot och hat inte är ok. Protestera nästa gång du hör någon uttala sig rasistiskt eller fördomsfullt mot islam (eller judendom eller vad det nu kan vara). Att tiga tolkas ofta som medhåll och medhåll gör de här personerna starkare. Visa dessa islamofober att den här typen av förföljelser inte är ok i Sverige på 2000-talet.
vad hemskt att det ska vara så! Känner verkligen för din vän!
jag lider med din vän.. men det är okunninga människor som enligt min mening är farliga och elaka… kör mitt egna ordspråk.. " annurlunda är både bra, speciellt och unikt" funkar på mina barns fostran iaf
Yazzy
Jag har också hört folk yttra sig okunnigt och fördomsfullt om muslimer, men även om judar och romer. Jag gör varje gång mitt bästa för att sprida lite kunskap, men inte vet jag om det hjälper. Ibland ger jag bara upp och säger "Du kanske inte vet att jag är muslim / jude / rom!" och då blir det i bästa fall tyst, och annars struntar jag bara i personen ifråga. Vissa är det helt enkelt inte värt att lägga energi på, de har redan sin världsbild klar och det går inte att rubba den.
#3 nä, det är sant att vissa helt enkelt inte går att resonera med. det är också sant att inte alla som ogillar muslimer ägnar sig åt den här typen av förföljelser och hot. men jag tänker att det ändå är bättre att visa att man inte håller med, även om man inte lägger en massa energi på att försöka övertyga personen. ju mer sällan de får medhåll, ju mindre de känner att de har vind i seglen, desto bättre tänker jag. ju mer stöd islamofober upplever att deras åsikter får, desto mer rättfärdigat känner de väl att det är att ta lagen i egna händer och ta till sådana här hot.
Helt rätt. Är vi tysta inbillar de sig att vi håller med och blir stärkta i sina inskränkta tankar. Det är inte okej.
Det är som är svårt i sammanhanget är vår egen psykologi. Vi vill så gärna höra ihop, att det ibland blir så att vi stänger ute. Jag önskar att man vågade tala mer öppet och otvunget om människans mörka sidor. Att vi skulle acceptera att vi har en massa underliga tankar och föreställningar, som inte längre gagnar oss. Att bara veta att de finns, så att vi kan agera utifrån ett mera mänskligt och klokt perspektiv.
Vi måste, för att inte stressas ihjäl av val och bli förlamade, agera utifrån tidigare kunskap, som ibland ligger farligt nära förutfattade meningar…
Som jag ser det, så gäller det för oss som människor att klara av att göra kloka val, fast vi är så rädda, stressade och osäkra att vi gärna tar genvägen över dåligt grundade instiktiva val.
Jag försöker ha ett öppet sinne, men jag kan till exempel inte riktigt låta bli att tänka att jag inte skulle lita på Tom Cruise, eftersom han tillhör scientologikyrkan. Det kan ju hända att det är fel av mej, att döma honom utifrån en sån sak, men jag skulle vara oerhört skeptisk, av rädsla för att fastna i en sekt.
Man upplever ofta att man har god grund för sina sämsta åsikter, medan man har lättare att ifrågasätta de goda. :-)
#6 Bra inlägg Dennas. Jag tror att vi borde se på mekaniken bakom och försöka förstå den istället för att peka finger med bindel för ögonen, även om det känns mer känslomässigt rätt att göra.
Egentligen behöver man bara studera barn på en skolgård och försöka lösa probelmen där så förstår man hur djupt nedbäddat i vår evolution detta är.
-------------------------------------------------------------------------
Jag har en organiserad grupp i min närhet som jag får tillfälle att studera var dag och jag är förvånad hur likt en religiös sekt den fungerar. Ett gemensamt hatobjekt gör att man upplever större gemensamhet med gruppen. Alla tänker exakt lika, sväljer all information utan att tugga den och så det här att försöka värva alla människor i närheten. Det är ganska tydligt att vara del av gruppen egentligen är viktigare än själva hatobjektet. Kanske inte för alla, men för väldigt många.
Det finns många lager och dimensioner..
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ja, jag tror faktiskt inte att vi människor skulle klara oss utan vår tendens att ha förutfattade meningar. Däremot behöver vi nog vara medvetna om vilka av dem som gagnar oss och vilka som skadar.
Sen tänker jag att om man inte bestämmer sej för att människor ÄR onda utan att alla gör både ont och gott, då tror jag att man kanske kan ha en annan infallsvinkel till andras och egna handlingar.
[Ett klassiskt exempel tycker jag är vårt sätt att betrakta historia. Hitler var förloraren i andra världskriget och därmed är han syndabocken. Han gjorde en massa skit och hans tankar var helt galna, men problemet var att så såg man det inte då. Judehatet var utbrett i hela Europa och detsamma gällde hatet mot romer till exempel. Att då peka på Hitler som den onde vad hjälper det?
Istället borde man studera hur hela händelseförloppet kunde bli möjligt. Varför är det så lätt att skapa en mobb? Vad händer om vi människor inte skapar mobbar? Eller skulle det bli omöjligt med samhällen om alla skulle tänka själva?
(PS. Jag är inte alls ute efter att rättfärdiga Hitlers handlingar, men han hade aldrig lyckats om han hade varit ensam… DS)]
Vill bara säga att jag tycker det är jättebra att TS reagerar och att vi pratar om dylika frågor. För mej är jämlikhet oerhört viktigt, och jag hoppas att jag klarar av att leva någorlunda efter det rättesnöret. Det var bara så att jag i mina tidigare inlägg började fundera på hur vi skulle kunna slippa upprepa samma gamla misstag.
Det här är en svår tråd för mig att kommentera i, för jag vet själv med mig att jag, till min skam, är lite smygrasist. (Eller, man kanske ska säga att jag generellt inte är så glad i människor, med undantag från ett fåtal som har bevisat motsatsen för mig.) Det är inget jag är stolt över och har kommit sig av riktigt dåliga erfarenheter med människor i allmänhet - och det är just detta som jag tror många har problem med. Att man bara ser det dåliga. Att man ser rasande folkmassor på tv som bränner flaggor och ambassader, men inte grannen som är ensamstående pappa och knegar på i tysthet som alla andra. Att man ser kvinnorna i burka och tycker det är hemskt, men inte bryr sig om att fråga dem varför de bär dem, eller lägger märke till de kvinnor som klär sig som "alla andra" eftersom de inte sticker ut. Jag tror att många bara ser det de vill se, eller den bilden som media framhäver, som med så mycket annat; om det nu är "mördarhundar", muslimer, fotbollsfans eller vad som helst. Jag behöver själv pausa ibland och verkligen ta tag i mig själv för att titta på människan bakom och säga till mig själv att det här är en person, med känslor, hopp och rädslor precis som alla andra. Jag vet ju själv hur det hade känts om det hade varit jag som blivit utsatt. Men även de som kanske känner det som är "fel" är ju också människor, och de har kanske också i några fall anledning att tänka som de gör, även om det är tokigt,
Med det sagt, jag tycker aldrig det är okej att folk blir utsatta för sådana här påhopp och säger ifrån om jag möter det, och naturligtvis är det helt åt h-vete att hota och tracka folk på grund av vad det nu är. Det ska man aldrig tåla.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Tyvärr så finns det folkggrupper som är så beroende av sin tro och övertygelse att de inte kan tolerera något annat, och skulle två olika grupper ha lika starka övertygelser om sitt, så kan dessa inte bo, leva och verka tillsammans.
Problem är det okså när den ena gruppen är troende och den andra gruppen inte, där blir det också snett fast på ett annat sätt.
Kan vi människor inte bara skrota våra gamla religioner som inte gjort något annat än att söndra oss, och inse att vi är faktiskt människor alla och har samma förutsättningar.
Jag kan inte riktigt hålla med dej. Det är inte religionens fel, knappast heller politik eller hudfärg. Jag ser ingen mening med att skrota religionerna, när problemet är en del i människans nturliga överevnadsstrategier. Även om denna inte längre fyller sin ursprungliga funktion. Hjärnan är fantastisk i sina processer, men den är inte uppdaterad för att leva i dagens samhälle med så många intryck. Förr var det mera okej att vara diskriminerande, eftersom det gagnade livet som levdes då.
Länge, och kanske fortfarande, fanns bland den ljusfärgade* befolkningen den missuppfattningen att de var en överlägsen ras. Hur tar man bort den "religionen"? Hur tar man bort en religion som tror på en judisk kille vid namn Jesus, och som har gjort en make-over där han är gyllenblond och har blå ögon? Är detta ett uttryck för religion eller är det nåt annat?
* Ljusfärgad=vi som har minst pigment, har lite svårt att kalla oss vita, eftersom den färgen tillhör de albina.
Åh vilken bra tråd! För första gången läser jag något som är positivt. Jag är muslim och har utsatts för rasistiska uttalande och diskriminering pga min tro. Jag har genom detta lärt mig att det finns andra (även icke-muslimer) som utsätts för såna horribla saker och att jag som muslim MÅSTE stå vid deras sida och stödja dom. Ingen människa skall behöva gå igenom sånt. Vi alla är människor oavset vad vi tror på. Jag tror att om jag och en grupp islamofober råkar ut för en flygolycka och hamnar i en öde ö så kommer vi att vara nära varandra, samarbeta för att klara oss i den ö. Jag tror islamofoberna kommer att se den människa jag är, inte min slöja eller hur jag ber. Jag försöker alltid ha tålamod för jag vet att i de flesta fall handlar det om okunnighet.
Tack snälla ni för era inlägg!
#13: Det var jättefint skrivet av dig
Jag gillar speciellt det du skriver om att ha tålamod och att stödja andra.
Det är viktigt att ta det från andra hållet också. Det är väldigt många muslimer som är hatiska mot framför allt judar och svarta.
Hur menar du med att vi ska ta det från det andra hållet?
Meningen med ovanstående diskussion är inte - som jag tolkar det - att polarisera mellan oilka religioner och etniciteter utan mellan att lyfta fram en utbredd främlingsfientlighet. Den tolkar jag som en allmänt utbredd yttring som inte alls har med ursprung eller tro att göra.
Därför ser jag ingen anledning att "ta det från det andra hållet", eftersom det skulle indikera att gruppen muslimer skulle ha pekats ut som annorlunda jämfört med andra. Det finns väl "väldigt många" "vita kristna" som är hatiska mot framför allt judar och svarta.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill säga med ditt inlägg.
#15 Jag är muslim, alla mina släkt är muslimer, växte upp bland muslimer och de flesta av våra kompisar och bekanta är muslimer. ALDRIG jag nånsin hört någon av dem uttrycka rasistiska uttalande om varken judar eller svarta. Dessutom finns det många svarta muslimer och många judar som också är muslimer. Sen att det finns en del raistiska muslimer ursäktar inte det hat och främlingsfientlighet som som sprids om oss i bla. internet. Två fel gör inte ett rätt, har vi lärt oss i Sverige, eller hur?
Jag försvarar absolut inte de tokigheter en del muslimer gör och jag behöver inte stå till svars för deras handlande. Gör de gott för sig är det för deras skull och gör de felaktigheter får dessa stå för dem. Jag är vid de utsattas sida oavsett vilken religion de tillhör, vilken hudfärg de har och vilken etnicitet de härstammar ifrån.
#16 Jag menar att det oftas bara pratas om rasism från den "vita" sidan men alla typer av rasism är fel men det glöms oftas bort att faktiskt finns rasism även i andra religoner och folkgrupper. Jag känner personligen flera muslimer som är väldigt rasistiskt inställda till just svarta.
#17 Vad bra att du och de du känner inte är rasistiska. Jag har tyvärr inte mött den synen ofta från personer från din religion. Man kan inte vara både jude och muslim, det är 2 helt olika religioner.
#18 Vad menar du med "vita" sidan? Har du aldrig sett vita skaninaviska muslimer?
Nej snälla, gör skillnad mellan religion och utövarna. Islam ser alvarligt på rasism.
Sen vet jag inte vilka typer muslimer du träffat fast iom du skrev "väldigt många muslimer som är hatiska mot framför allt judar och svarta." så antar jag att du träffat miljoner muslimer för att komma till den slutsatsen? Muslimer utgör idag cirka 1,5 miljarder så tänk på hur felaktigt ditt påstående är.
Sen att det inte går att båda vara muslim och jude stämmer inte. Det går visst. Att vara jude innebär inte att man följer judendomen, finns en del judar som är ateister, en del kristna och en del muslimer. Att vara jude handlar om att vara etnisk jude eller religiös jude.
Jag förstår fortfarande inte varför du gör det inlägget i den här tråden. I den här tråden talar vi om människor som grupp kontra inidivider, vi talar om rasism och främlingsfientlighet.
Om du känner dej illa berörd och känner dej utpekad i andra sammanhang, så tycker jag att du ska ta din kritik dit istället för att låta påskina att vi säger och skriver saker som vi inte säger och skriver.
Faktum är att ditt senaste inlägg gör mej mycket upprörd, då jag uppfattar att du själv verkar ha bestämt dej för hur muslimer som grupp betraktar sin omvärld.
Jag trodde tråden handlade om hat som rasism är och hur fel det är. Uppenbarligen har vi väldigt olika uppfattning om detta så vi behöver inte fortsätta tjafsa om det utan bara komma överens om att alla typer att hat t ex genom rasism är fel och stjäl energi.
Detta kan jag hålla med om och förstå.