Är man född med det?
Hej jag undrar om alla kan bli en häxa och kunna utföra magi eller om det är någonting man är född med? Jag är intresserad avv att lära mig men vet inte var jag ska börja eller om jag äns kan det…? Hjälp!
häxa ä inte något man föds till, alla kan bli det, du behöver bara tro på det :)
Håller med Ajia :)
Hejsan! Jag anser att alla inte kan bli häxa, man föds med vissa förutsättningar. Om du använder sökfunktionen så hittar du många trådar där dina frågor diskuteras :)
Man föds nog med en vilja och kanske en känsla av att det finns mer än det vi ser med blotta ögat, att våra häxa innebär dock mycket studier , letande och försök. När man början sin vandring handlar det om att läsa tror jag, man bestämmer sig för vilken inriktning man vill undersöka först och sen går man vidare från det.. Det är bara att fråga när du vill veta något :)
Alla kan försöka lära sig, men precis som allt annat så är man född med olika begåvning.
Ganska ofta är det så att man har en begåvning åt ett visst håll. Du kan vara en baddare på kärlek men usel på att hela. Du ser kanske och kan kommunicera med döda, men kan absolut inte se in i framtiden. Du är duktig på att sända ut din hug men har lika svårt för att öppna dig och känna in din omgivning.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag håller med Baubo och Bappho och inflikar det ingen sagt hittills; sök och läs i trådarna här så hittar du en hel del matnyttigt om det som gör det lättare att återkomma med mer specifika frågor.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Och jag slipper skriva någonting för Baubo, Bappho och Ganna har redan konstaterat det jag tänkte säga.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
det handlar ju mycket om ens personlighet, vad man tycker om och inte, om man dras till något speciellt som man tycker om så finns det ju förutsättningar för att ma ska vara bra på det!
#8 Jag ser det inte alls så. Jag känner många, många människor som älskar musik men som inte kan ta en enda ton. En del kan träna väldigt mycket och i alla fall få det att inte skära i öronen. En del kan träna tills de blir blå och ändå aldrig bli bra. En del har förmågan att sjunga helt okej, men det är väldigt få som har "det", som med eller utan träning får människor att häpna, gråta, be om mer. Har du inte "det" från början så kan du aldrig få det. Det ligger inte i din natur att sjunga så att världen stannar upp, ditt kall ligger i någonting annat.
Jag ser magi på samma sätt. De allra flesta har inte fallenhet för det helt enkelt. En del kan träna och träna och få vaga resultat trots att de inte har fallenhet. Många kan inte hur mycket de än vill och försöker. För en liten skara kommer det naturligt. Det har ingenting med passion eller personlighet att göra.
Alla kan inte vara bra på allt. Förstår inte varför alla så prompt vill att det ska vara annorlunda med magi. Varför måste magi och häxkonst finnas till för alla? Varför ska det vara en mänsklig rättighet? Att sjunga bra är ingen rättighet. Kan man inte sjunga så får man acceptera det och inse att man kan göra något annat istället. Eller så sjunger man hemma i duschen och nöjer sig med det. Det finns ingenting som säger att någon utan magisk fallenhet/möjlighet/talang inte får lov att försöka och tro på sig själv.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag håller med Praefatio, man är inte alltid bra på det man dras till, tyvärr. Men man kan inte veta innan man prövar, prövar om och sen prövar man igen!
Okej så vad borde jag ha som "test"?
#11 Vad har du haft för upplevelser hittills?
Vad menar du?
#11 Vet inte riktigt vad du menar med "test", men om du inte riktigt vet var du ska börja så tycker jag denna sida med sina artiklar är en väldigt bra början. Du hittar en massa information här som kan hjälpa dig, sen när du vet lite nogrannare vad som intresserar dig nu så är det lättare att ställa frågor :)
#13 Ofta har man upplevelser redan som barn eller ung, det kan vara att man ser andar, anar framtiden, påverkar sin omgivning med tankar och känslor, är empatisk och känner hur andra mår o. s. v.
Inte mycket men nästan allt som händer känner jag igen som dejavu. Det kanske är någonting?
#16 Nej, déjà vu är ett kognitivt fenomen som ofta har med de elektriska signalerna i hjärnbarken att göra. Ingenting med magisk förmåga.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
jag tror inte jag har någon magisk förmåga men kanske någon kan lära mig att spå på ett lätt och eftektift sätt? :)
Det är inte så enkelt att lära sig att spå heller. Men är du intresserad och envis kan du försöka lära dig =)
Lätta och effektiva sätt är genvägar som visar sig vara senvägar.
Något vi kanske glömt nämna i den här tråden är att man kan förskansa sig gåvor och konster genom t ex pakter, initiation, nära döden upplevelser och från andra kunniga också.
#18 Vilket spåsätt är du mest nyfiken på? Kanske vi kan hjälpa dig lite på vägen :)