Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1573 ggr
Bybo
0

Fråga om växter...

Hm…jo, jag undrar om det är någon av er som vet om det finns något "matnyttigt" att göra av dessa växter:  LJUNG? HÄGG? LOKA/LOKOR?

Det är så att jag "fått till mig" dessa växter…eeeh….

Ja, om nån vet? :-D Kram / Pia

skogsgubben
0

Ljung har lugnande effekt bl.a.

Bybo
0

Ah…tack Lugnande e bra *ler*

valica
0

Ljung (Calluna vulgaris) – blommorna insamlas under sensommar och tidig höst
Ljungens torkade blommor kan användas som te mot gikt och som urindrivande och blodrenande medel: Ta 3 msk torkade ljungblommor i en kopp hett vatten och låt dra i tio minuter. Ett sådant te har också rogivande egenskaper – att stoppa huvudkudden med ljung lär också vara ett sätt att få en rofylld sömn. Förvara de repade blommorna på burk – ta aldrig in ljung som prydnadsblomma, eftersom det sägs varsla om död i huset.
(_källa: http://www.drengskap.com/gimle/modules/articles/article.php?id=64_)

Häggen (Prunus Padus) var lite svårare men jag hittade l en sida som föreslog att den stod för "fullständig förändring i livsinriktning eller attityd." så den kanske kan komma till pass i någon lämplig ceremoni.
(_källa: http://tarot.blogg.se/mediala_vningar_o_vardagsmagi.html_)

Jag hittade även det här:

Hägg: den torkade eller färska barken insamlad vid blommningen o torkad i skugga.
Som infusion 1tsk till en kopp vatten 2 -3 ggr dagligen mot förkylning feber långvarig hosta reumatiska smärtor ledgångs besvär samt hudutslag.
Effekt , urindrvande lugnande svagt smärtlindrande febernedsättande.
Kulinariskt bruk ,en mindre mängd häggbär blandas med slån vid likörframställning.
(källa: http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t4563.html )

På Lokan går jag dessvärre bet men någon annan kanske vet råd.

Bybo
0

Tack snälla. Nu känner jag mig lat. Kunde kanske sökt runt lite, men tänkte att ni här är vassa på detta område *ler*

valica
0

Ingen fara på taket! Nu fick juh jag lära mig lite oxå :)

varulven
0

attans vad synd att alla häggar i hela stan har blivit till spökträd tack vare de envisa små larverna!

Bjornen
0

Förutom tidigare beskrivning kan tilläggas:

Ljung (Calluna vulgaris) kan användas som garvämne och för växtfärgning.

Hägg (Prunus padus) bären kan användas till saft gärna efter frysning, då en del av kärvheten försvunnen. Häggen skrämmer bort tjuvar, troll, häxor och råttor.

Lokor (Heracleum) flera av arterna innehåller ämnen som kan ge upphov till eksem särskilt vid soligt väder. Det är särskilt den införda jättebjörnlokan (H. mantegazzianum) som kan ge upphov svåra utslag. Vår vilda art (H. sibiricum) har använts inom folkmedicin som magstärkande och bladen har använts mot högt blodtryck och epilepsi. Unga skott kan kokas som grönsak. Inom homeopatin har de använts vid matsmältningsproblem och hudsjukdomar.

Bybo
1

Tack än en gång alla! :-) Aha…Lokor kunde man göra nåt matnyttigt med…

Får klura lite nu då, om det är nåt jag ska äta/behöver eller om det är nåt jag (örter) pysslat med i tidigare liv…*s* JAA!! Jag vet, låter flummigt…