Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 3860 ggr
Casiopeia
2012-10-23 18:04
1

Goppa

Snubblade över det här pysslet och blev väldigt intresserad av att lära mig mer: http://www.365slojd.se/?tag=goppa

Enligt den här sidan ska goppan ha används för spådom genom att man låg på rygg med benen uppåt och sparkade iväg den, för att sedan tyda hur den landade. Just den där tydnings-biten sägs det dock inget om, men det vore ju väldigt spännande att lära sig mer om. Det står också att den heter olika saker i olika delar av sverige, så det kan ju hända att man kan hitta mer info om man säker efter den under ett annat namn. Någon som känner till detta och kan berätta mer?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
2012-10-23 18:43
1

Det är något man brukar snubbla över när man läser om jultraditioner men jag tror inte jag sett så bra bilder på den förut (vad jag minns). Undrar om det går att hitta information någonstans hur man tydde den också. Definitivt en sed man borde försöka se till att fortsätta med :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Casiopeia
2012-10-23 19:01
0

Precis min tanke!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
2012-10-28 09:00
0

Jag köpte precis två utgallrade böcker på bibblan om halmslöjd så jag kikade igenom dem för att hitta något om goppan. Där stod det att det finns flera saker som kallas just goppan, en docka, en halmfigur liknande en höna, en halmfigur lika stor som en människa och även en människa utklädd i halm, även en som var utklädd i skinn. Tyvärr stod det inget om hur man använde dem, bara att de förekom kring jul i lekar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2012-10-28 12:33
0

Jag har också letat bland mina böcker (men de håller på att packas ned, så det har blivit "sporadiskt") och hittar inget om att man skulle spå med den.

Men, runt jul kastades diverse föremål hejvilt omkring för att se hur det kommande året skulle bli (skor var vanliga) och sen togs omen av hur de hamnade. Vanligt var t.ex. att dit skon pekade, därifrån skulle en kommande make/maka komma.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2012-10-29 08:57
0

Det verkar hänga ihop med jultyppa, som också ska kastas. Fast nåt om spådom har jag inte lyckats hitta, utan mer att det gällde att kasta så långt som möjligt… Det är en väl förborgad hemlighet hur man spåd. :-)

Lexiia
2012-10-29 11:26
0

Skulle vara kul å se om nån lyckats få fram lite mer info om hur man spår det detta julpyssel, tycker det låter väldigt intressant….

(börjar googla)

~ Sajtadmin för Furry Paws ~