Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1672 ggr
milla85
0

wiccan..häxa?

Vad exakt är wiccan? eller häxa? vad gör en häxa? helt oerfaren..och skulle gärna vilja veta mer, någon som harlust och berätta lite… är det något man "blir" eller något ma "alltid" varit?

kram

chapett
0

Läs Irams artikel om Wicca - del 1 heter Vad är Wicca? och är en jättebra introduktion.

varulven
0

kolla den här länken 

den ska visst vara bra :)

skogsgubben
0

varulven gav en bra länk. Läs den som grund. Om intresset för wicca fortsätter att finns så kan man gå vidare med den rekomenderade litteratur som finns på den sidan.

Det finns även en svensk översättning av Scott Cunninghams bok Wicca. Wicca - vägledning för den självständiga utövaren.

Man måste skilja på wicca och häxa. Wicca är en religion med allt vad det innebär. En häxa står fri att skapa sin egen livsåskådnig utifrån egna insiker och erfarenheter. Jag anser mig själv vara häxa och är inte ett dugg intresserad av att tro och arbeta på det sätt man gör inom wicca.

lightseeker
0

ok, skogsgubben. I sådana fall så är jag garanterat en 100%-ig häxa. Men sedan fanns det ju en massa grenar av dom med väl? Hur skall man veta vilken "sorts" man är? och förresten, varför är det viktigt att dela upp sig i olika slags grupperingar.

Jag "bara" går på magkänslan och fastän att allt är så nytt för mig, så känns det som om vi alla har kunskapen inom oss, tänk om vi alla försökte leta där, först, istället för att söka kunskapen på en massa andra ställen. (Hmm, vad kom nu det sista ifrån? Har en känsla av att nu var det någon annan som var med och tyckte litet grand, men det är väl ok, jag kan ställa upp på det med.)

skogsgubben
0

En häxa är en häxa och inget annat. Sedan kan olika häxor ha fallenhet för olika saker på samma sätt som vi är olika individer med tycke och smak. Jag personligen har en fallenhet till den fornnordiska mytologin och världsbild. Men detta gör mig inte till en så kallad Teutonisk häxa. Teutoniska häxor är en form av wiccatradition då strukturen i deras arbete är wicca.

Du är den du är.

skogsgubben
0

Det som gör mig till en häxa är att jag inte följer några färdigskrivna mallar. Jag tror inte på en sak bara för att någon säger det eller att det står så i en bok. För mig finns inga dogmer och regler för hur saker och ting är och ska vara.

Även om wicca förmodligen är en av de mest fritänkande religionerna så är det dock en religion som förutsätter vissa saker.

Allamej
0

Det finns lika många trosformer inom wicca som det finns wiccaner. Och alla wiccaner är inte häxor. Man behöver verkligen inte vara wiccan för att vara häxa.

Jag kallar mig wiccan men jag är fortfarande inte beredd att säga att jag är en häxa, jag studerar, visst men det krävs lite mer än det för att vara häxa.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zeretki
0

PRecis: fritänkande. Jag lever efter vad JAG tror är rätt och inte efter nån bok. Jag kan dock hitta bra saker i olika böcker och texter men sen baserar jag min tro på det jag upplever. Jag älskar naturen och har alltid gjort det. Jag lekte häxa när jag var barn. Det finns nåt i mig, nåt som är fritt och levande och mystiskt. Det spritter i benen! Och hjärtat slår efter en trumma…

lightseeker
0

#7 Allamej, ….-du studerar, men det krävs lite mer för att vara en häxa.   Ok, innebär det att jag inte bör kalla mig en häxa för att jag inte studerar då?

Alltså studerar innebär ju att läsa, eller hur? men folk har inte kunnat läsa i alla tider och ändå har ju alltid häxans kunskaper funnits tillgängliga i alla tider. Jag menar att lära sig om örter, det övernaturliga, kontakten med allt levande, mm, som jag inte kommer på nu. Mycket kunskap tror jag finns inom oss också, man skulle kunna läsa hur många lärorika böcker som helst men om kunskapen inte har landat inom dig och blivit omsatta till egna erfarenheter, blir det inte då litet grand som att läsa om att cykla men aldrig utöva det själv.

Missförstå mig inte allamej, det här är inget påhopp på dig, bara en dialog med frågor, jag har inte svaren, bara funderingarna.

lightseeker
0

måste bara svara Milla 85 också, som du märker så är inte jag heller helt på det klara med vad jag är. Men det känns nog som om det lutar åt häxa och jag tror att jag var det redan som barn.

Underlig, stark fantasi, konstnärlig, djur och naturälskare, ständigt kunskapstörstande, alltid älskat det övernaturliga,,,,,,,,,,,ja, då är jag nog nära en häxa då.

Allamej
0

Lightseeker, jag tar det inte som påhopp… det är bara så att eftersom jag inte känner mig helt trygg i allt som har med häxerier att göra så kallar jag mig inte häxa…

Det krävs en naturlig fallenhet och trots att det jag ger mig på funkar fint så är jag inte trygg i mig… jag är inte balanserad så jag kan inte kalla mig något så kraftfullt som häxa.

Även om jag aldrig skulle utföra en ritual eller fira en sabbat igen så kommer jag ändå att vara wiccan.

Hoppas du förstår mig… detta är min egna övertygelse.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

jezzika
0

Att vara wiccan är för mig så mycket mera än bara magi o ritualer. Att leva i samklang med djur o natur är en lika stor del.Det är ett medvetet val att bli wiccan. Häxa blir man född till. Tror inte att alla kan utföra en formel lr lyckas med magi

lightseeker
0

HJÄLP! Men då har jag nog fel, jag vet inte om jag har hållt på med formler eller magi???????? Detta får jag nog tänka LÄÄÄÄÄnge på.

Måste man ha gjort det för att vara häxa?

Och förresten så såg jag ju drottning Ommas döttrar dansa, de sk. jättinnorna/älvorna? då kanske jag är mer en hedning med asatro, Jag menar för att jag kunde se dom!?

Jag vet snart inte ut eller in längre, Förresten så tror jag att jag nyligen har nämt det här i en annan tråd: att varför måste man gruppera sig. För vems skull? för den egna tryggheten, eller kanske för andras trygghet. Eller av vilken anledning alls? Detta tål verkligen att tänka på.

varulven
0

gruppering ger väl en social trygghet kanske. Flockdjur du vet ;) Ingenting nödvändigt tycker väl jag, men jag tycker fortfarande det är kul att höra i vilken "grupp" folk tyr sig till :) För jag tror ändå trotts allt att alla kan medge att de dras mer åt ett håll än åt ett annat :) sen finns det ju stora grupper och små grupper och undergrupper och undergrupepr i undergrupperna mm. Jag ska rita ett "släktträd" nån gång tror jag ;) Jag kommer få halva världen på mig för ingen kommer hålla med mej!

lightseeker
0

ööööööööööh! Vad då, ingen kommer att hålla med dig? Jag är gärna med i ditt "gäng", om jag får. Jag är ju ofta anti-gängse-tankegångar-människa. Jag tror på den fria tanken, ser du! du har ju redan lyckats värva mig, så när sätter vi igång? Hälsningar Lightseeker

skogsgubben
0

Någon sade att det finns lika många trosformer inom wicca som det finns wiccaner. Precis. På samma sätt som det finns lika många trosformer inom kristendomen som det finns kristna.

Wicca är en religion där utövaren följer en religiös struktur och ordning. Som wiccan behöver man inte ens hålla på med magi och häxkonst, även om det är vanligt bland många utövare. För en wiccan räcker det i princip att utöva sin religion genom firandet av högtiderna och be lite till guden och gudinnan. Presis som i vilken religion som helst där ex. en kristen går på mässa, firar kristna högtider och ber lite till Gud.

Religionen, vilken det än är, skapar en trygghet för många genom sina färdiga strukturer och mallar. En häxa är oftats gränsöverskridande, precis som shamanen i många kulturer. Häxan och shamanen söker svaren och kunskapen genom upplevelser som får förankras i kroppen. Det går inte att läsa sig till att bli en shaman/häxa. Men man kan läsa sig till att bli en wiccan, kristen, muslim eller vad man nu vill tillhöra.

lightseeker
0

#16…….söker svaren och kunskapen genom upplevelser som får förankras i kroppen…….vad menar du med förankras i kroppen, tror inte att jag förstår nu.

zeretki
0

#13 Formler och magi? Mm, men formler och ceremonier är vad VI gör dom till. Jag skapar en ceremoni genom att tända en eld, vända mig runt och be till goda krafter. Du kanske gör annorlunda. Inget är fel, tycker jag.

Du har helt rätt, man måste inte gruppera sig. Det är som med all andlighet, anser jag, att alla måste välja sin egen väg. Det som mitt hjärta säger mig.

Sen måste man inte sätta ett namn på det heller.

Jag har egentligen inget namn på mig. Jag kallar mig inte häxa egentligen. Egentligen alltså. Vad det ordet nu betyder.

Shamanist kan jag kalla mig men det är också ett ord som kan ha olika definitioner. Ord har det ofta. Beror på vad man menar. ;)

Alltså kallar jag mig nog ingenting egentligen. Jag är den jag är och söker vidare i livet. :)

Tyvärr känner jag mig inte hemma i någon grupp hittills. Det finns alltid nåt jag inte håller med om. Jag hör inte hemma någonstans, i någon grupp. Trots att jag vill inget hellre… Men det är som det är.

Det finns vissa grupper jag kan existera med, som är rätt lika mig så det räcker. :)

[Lady-Oona]
0

Häxor är fria så som någon sa, totalt fria att göra som de vill och svarar inte till någon förrutom sig själv och ev. den/det de tror på……wiccaner är också fria men endast inom sin egen gren/tradition och det finns mer eller mindre riktlinjer att följa för att få kalla sig wiccan.

Vad det gäller magi, formler och signerier så är allt magi när det går utanför vad som räknas till det "normala" i det samhäller befinner sig.

Häxor är män och kvinnor som gör vad man inte förväntar sig att män och kvinnor ska göra…

Wiccaner gör det man förväntar sig att en wiccan ska göra.

Hell…Oona

lightseeker
0

#18 Zeretki, jo men visst det där gör ju jag med, ber i alla vädersträcken/till himmel/till jord och till mitt innersta väsen. Jag känner igen det där med att allt inte stämmer för en i en grupp. Man måste ju köpa ett färdigt koncept, hela tiden och det där har jag väldigt svårt för. Det verkar nog genom den kunskap som ni delar med er av här att jag känner mig hemma bland häxorna, men också inom asatron, och min gudinna har jag ju träffat många gånger, fast jag trodde att det var min guide, (har nog inte lärt mig att skilja på dom riktigt ännu)

#19 Lady-Oona,  att inte hålla sig inomdet normala, samt att man inte gör det som man förväntas göra, ja, då är jag definitivt en häxa. Det här är så svårt, tänk om jag säger ja till något och sedan kommer  på att det inte stämmer.

skogsgubben
0

Härligt att se dig här Oona. Kul att du delar med dig av dina åsikter. Som vanligt så kan jag inte säga emot dig. Attans… Glad

[Lady-Oona]
0

Skogsgubben…Men har inget emot att bli emotsagd….roligt att ses här också…I ljus och skugga på Moder jords stigar