Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1359 ggr
Moalinn
0

Varför blev häxor dömda?

Hej!

Jag håller på med ett arbete om häxjakten under medeltiden.

Det jag funderar på är varför blev de dömda? Och vad var det som gjorde att de blev det?

Vet inte om ni vet något om det, men kanske finns någon? Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Häxkotten
0

Det finns ganska mycket skrivet om häxförföljerserna så bara sök så hittar du säkert jätte mycket. Vad jag har läst så använde sig folk av det som förklaring på saker som missväxt, sjukdoms utbrott eller liknande saker. Man hade ju inte de vetenskapliga förklaringar som vi har nu. När man sedan hittade någon att beskylla var det ofta någon som redan var lite utanför samhället, eller någon väldigt annorlunda som många i byn/området där man bodde inte tyckte om. Det hände säkert också att folk anklagade de som de var ovänner med.

Moalinn
0

Tack för svaret!

Jag har suttit i veckor och försökt hitta varför, men hittar ingenting speciellt.

Medarbetare på Djurfoto

Ganna
0

Läs "Satans raseri" av Bengt Ankarloo, där förklarar han orsakerna bakom häxprocesserna. Som f.ö. inte ägde rum på medeltiden utan först på 1600-talet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Moalinn
0

Vad jag har hört från lärarna och läst så började det på 1400-talet och slutade 1600 och det är där jag är och skriver.

Medarbetare på Djurfoto

Ganna
0

#4 Trolldomsprocesser ägde rum redan tidigare, men häxprocesserna skedde först på 1600-talet. Med tanke på att du hållt på i flera veckor utan att hitta källor som gett dig bakgrunden till orsakerna, så är jag redan lite undrande inför dina lärares kompetens att handleda ditt arbete. Jag antar att det är på högstadie- eller gymnasienivå?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Moalinn
0

Det står överallt att häxjakten började 1400 till 1600.

Det är gymnasienivå.

Medarbetare på Djurfoto

Ganna
0

#6 Det beror på om du tittar på Europa eller endast Sverige; jag uppfattade dig som att du avgränsat dig till det sistnämnda.

Moalinn
0

I europa. Schweiz eller Skottland ska jag befinna mig i.

Du vill kalla det trolldomsprocess, men det är detsamma som häxjakt.

"Häxprocess, häxeriprocess, trolldomsprocess eller häxjakt, kallas de händelser framför allt under 1400- till 1600-talet, runt om i den kristna världen, där människor, i de flesta områden framför allt kvinnor - häxor - anklagades för samröre med Satan." Wikipedia

Medarbetare på Djurfoto

Ganna
2

#8 Wikipedia ska man ta med en skopa salt. Det finns skillnader mellan trolldomsprocesser och häxprocesserna/-jakterna i Sverige även om det är vanligt att de båda begreppen slarvigt används för att beskriva samma sak.

Dessutom finns det skillnader mellan olika länder/områden i Europa vad gäller tidsperioder, omfattning, anklagelser etc.

Mitt boktips är inte fullt lika tillämpligt för de områden du ska titta närmare på, men i bokens litteraturförteckning hittar du matnyttiga titlar du kan forska vidare i.

Lycka till!

Häxkotten
0

Om du har tillgång på en skoldator så leta info på ne.se för där är det bara information som i huvudsak stämmer, till skillnad från Wikipedia. Men lycka till! :)

Bappho
0

Gör ett sök på books.google på Switzerland witch trials heretics Savoy Waldensians och läs i de böcker du får upp så hittar du säkerligen en titel värd att läsa :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
0

#9 vad är skillnaden? Trolldomsprocesser var det när man dömde folk för (sk ond) trolldom men signeri var ok?

häxprocesser - var det alleman som brukade metoderna, som andra har pekat ut, eller om de hade ett kännetecken på kroppen, ett betende som passade in enligt hammaren? och när den folkliga hysterin tog vid?

Moalinn
0

Problemet är väl att det står precis samma saker överallt, det började 1400. Om det hade börjat efter medeltiden har inte lärarna sagt att det var okej att skriva om det. Dessutom ska jag inte vara i Sverige, så glöm Sverige och tänk Europa.

Spela roll när det höll på, det är inte det jag ville ha reda på.

Tack för tipsen iallafall, ska söka vidare!

Medarbetare på Djurfoto

Bappho
0

http://en.wikipedia.org/wiki/Valais_witch_trials

Man kan säga att det hela började med en jakt på kättare. I de tidigaste häxprocesserna i Europa så var det viktigt att påvisa just kätteriet. De anklagade berättade upplevelser från sin folktro som inte alltid hade sin grund i det kristna tänkandet, bl a de nattliga mötena som inkvisitorerna gärna ville få till möten med djävulen, fast det egentligen var något helt annat.

[stass]
0

#13 kul om du överaskar dina lärare med ett grundligt arbete och ist lär dom någonting nytt =)

Moalinn
0

Men jag förstår inte, jag kan inte skriva om häxjakten om den inte pågick under medeltiden då det är just medeltiden vi skriver om.

Vi ska skriva ett brev, en novell, dagbok, whatever om en själv som lever under medeltiden. Sen får man välja vad man vill vara, Vasall, anklagad för häxeri, viking och så vidare.

Valde att vara anklagad för häxeri, därav kommer häxjakten in. Kan inte skriva om det om jag inte vet varför de blev anklagade.

Hänger ni med? (:

Medarbetare på Djurfoto

[stass]
0

I artikeln http://haxor.ifokus.se/articles/4df50be5d4ebea3af6006bd1-haxa-ett-ords-resa?articles-1 kan du finna några begrepp som häxor anklagades för - det som gjorde dom häxor.

fast jag vet inte om det stämmer in på medeltiden. Rent tidsmässigt, att man anklagades för just de punkterna just då.

Ganna
0

Bappho
0

#16 Om det är medeltida "häxa" du ska vara och placerad i europa så tycker jag att mitt söktips var ganska bra. 

Jag postar min länk på svenska igen så kanske du kan söka dig vidare därifrån. Häxprocessen i Valais i Savoyen, som inleddes 1428, bedöms vara den första häxprocessen i Europahttp://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocessen_i_Valais

Bappho
0

Här kan du läsa lite om en man som bodde i den regionen du talade om och som blev anklagad och dömd http://mrobsr.blogspot.se/2010/07/shaman.html

Ganna
1

Ja, med alla tips du fått, Moalinn, borde det vara lätt att komma vidare nu. Jag förstår om svaren förvirrat dig, men tar du dig förbi det stadiet så har du en hel del att bygga på. :)