Reinkarnation
Undrar, hur är er syn på reinkarnation? Det går bara inte ihop för mig. Det finns 1,6 miljarder kineser idag, bara kineser! För dem som tror på reinkarnation föds man igen och igen….hur? Kan någon förklara för mig, vill förstå!
*skratt* Ja, men hur många människor har levt under de senaste 1000 åren då? Och vem vet hur många själar som ligger och väntar på att bli födda?
Sen är det inte en HEL själ som föds vidare, enligt mig iallafall. Du får ju en ny själ varje gång du föds också. Svårt att förklara för jag går bara på vad jag känner, inte efter vad nån bok säger…
Men jag tror att jag har bitar av gamla liv men att jag har min egen själ i detta livet också.

…håller inte med #1, man får inte en ny själ…man är en själ som föds igen och denna är bara det allra innersta av oss…alltså känslor, tankar och sånt är fenomen i hjärnan (men jag är inte riktigt övertygad om hur det är med hjärnfunktioner, det kanske kan va olika
) …man kan säja att själen blir medveten genom att den har kontakt med hjärnan eller är en del av den…..och sen det med kineserna…ja universum är väldigt stort, där det antagligen finns massor av levande varelser och jag tror att man kan återfödas som vilken varelse som helst och tänk bara på hur många insekter det finns på jorden
…jag ser det som om själar finns i allt, överallt…så det finns rätt många, men alla är egentligen en stor kraft och vår värld är en illusion…
…intressant tråd! 

Jag håller med Emee, det är samma själ hela tiden. Hur skulle man annars komma ihåg saker från sina tidigare liv? Sånt man upplevt förut. Och lära sig mer och mer.

Hm.. man är ju inte samma person som i tidigare liv, men man har samma grundsjäl, det tror jag nog i allafall.

#4 det var lite så jag menade med att känslor och sånt inte är en del av själen osv
#2 #3 Isåfall skulle det ju vara samma själv hela tiden och att våra liv är en upprepning? Eller hur tänker ni nu?
Jag kan inte se att en HEL själ skulle återfödas hela tiden. Jag tror det är delar av själar som återföds eller hur man ska säga.
Men vi kanske har olika definition på "själ"?
Har någon läst den bedårande boken "gamla tanter lägger inte ägg"? en sån där bok med barncitat. Iaf så får en liten flicka frågan, vad är själen?
"Själen är en genomskinlig plastpåse och rymmer cirka 4 liter"
Ha, där fick ni :P
Jag tror att man är en och samma själ liv efter liv. Men jag tror inte att man går till ett nytt liv så fort man har avslutat ett. Somliga gör det kanske men framför allt tror jag att man gör andra saker emellan.
En gång skulle en man lägga en enkel tarotstjärna för mig. Jag visste att han var medium men anade inte att han helt plötsligt skulle berätta om ett av mina tidigare liv! Det var ett spännande samtal som har gett mig mycket värdefull kunskap om mig själv.
zeretki jag blir så glad när jag läser vad du tror om själen, äntligen har jag hittat någon som verkar ha ungefär samma synsätt på själen som jag har!
att själen är sammansatt av flera olika små delar som splittras när du dör och bildar en ny själ med andra "själsbitar" när den återföds… Ett perfekt sätt att förklara varför man ibland kan känna sig som flera olika personer också