Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 2103 ggr
exigo
0

rörigt liv

Hej

Jag har det rätt rörigt just nu i livet. En familj som inte fungerar riktigt. En sjukdom som påverkar livet högst markant med trötthet (stroke). osäkerhet med arbetet och f kassa (halvtid pga sjukdom). Och kanske framför allt mig själv med omvärdering av självbilden och omvärldsbilden plus sömn problem. Och naturligtvis magproblem som en följd av allt ovanstående. Med andra ord väldigt rörigt just nu.

Min fråga är vad ni har för några tips för att komma i harmoni igen och finna det inre lugn som man behöver? Jag har använt diverse mer eller mindre magiska teer. Jag mediterar. Jag grundar mig på nätterna till jorden och låter tankarna få vandra fritt som dom vill för att så småningom upphöra och man hamnar i ett tillstånd av att bara vara (det hjälper inte). Jag har använt dom klassiska stenar (som frun hittade och kastade snabbare än jag han säga flaska…) som sägs kunna hjälpa. Jag läser allt möjligt och skriver. Men just nu hjälper väl inget av allt det…

Vad har ni för några tips och förslag på hur man åter finner just harmonin igen?

[M.Hassel]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Exigo!

Jag använder mindfulness meditation och kan tipsa om Jon-Kabat Zinn som är en väldigt bra lärare. Jag har också sömnproblem och det brukar hjälpa med att ta promenader ute i skogen och ta ett bad på kvällen.

Sen brukar jag pyssla rätt mycket för att finna ro. Jag vet inte vad du tycker om men jag brukar sy och pärla armband. Man kan ju måla också och skriva av sig i en dagbok. Finn en hobby som du tycker är rogivande.

Men det låter som ditt problem mer vänder sig åt vården. Du kanske ska prata med en läkare, få rätt mediciner och en samtalskontakt.

Krya på dig!
M.Hassel

scheindel
0

du gör redan mycket som jag tycker verkar förnuftigt och har fått några bra tips. jag vill som # 1 slå ett slag för motion och frisk luft i dagsljus! jag vet inte hur du har det rent fysiskt, men ut och rör på dig så gott du kan, det gör under.

många tenderar också att underskatta kostens roll men den påverkar otroligt mycket på lite längre sikt.

dennas
0

Att vara i nuet kan vara svårt, när man måste kämpa för att uppnå det. Ibland är det bättre att inte sträva efter att vara här och nu. Jag har märkt att jag själv kan bli både stressad och arg på mej själv för att jag är så splittrad, när jag försöker för mycket. När jag läser vad du skriver, så tänker jag att du kanske behöver sänka kraven på dej själv och vad du ska uppnå.

Det finns stunder när jag inte far iväg i tankarna, och det är när jag känner att mitt estiska sinnelag får tillfredsställelse eller att sinnena får njutningstoppar. T.ex. kan skogen te sej underbart vackert och göra mej löjligt lycklig. Då finns inget annat. Eller när jag äter nåt som smakar vidunderligt gott.

"Här och nu" kan framstå som ett upphöjt och heligt tillstånd, men ibland är det bara att helt enkelt låta sej uppslukas av saker utanför sej själv. Personligen kan jag blir heligt trött på att man alltid ska "finna svaren inom sej själv". Ibland vill jag mycket hellre vara utanför mej själv och mina problem. Man vill helt enkelt ha en andningspaus.

Sedan är det med bestörtning jag läser att din fru tar ifrån dej saker, som du använder för att må bra. Varför gör hon det? Kan du prata med henne om att hon istället ska stödja dej? Eller är hon på nåt vis försatt i nån sorts chock?

Du skriver att du har haft stroke, så jag vet ju inte om det är så att du behöver återerövra funktioner och kroppsuppfattning. Att bara nöta och nöta skulle i sej kunna bli kontemplativt. Ibland mår vi bra av upprepning.

För att inte bli långrandig slutar jag här, folk har redan före mitt inlägg kommit med goda råd, och jag tror nog det kommer fler.

Lycka till med vägen tillbaka!

Gypsy
0

Gråta tycker jag personligen är den absolut bästa "nervlugnaren" som släpper all spänning och då försvinner ju alla andra effekter som magont o,sv.

Bara ta en filt och en packe med näsdukar och titta på en massa snyftfilmer :) som t,ex:

Seven Pounds (2008), A walk to remember (2002), Sweet november (2001) The bucket list (2007)

“It's too bad that stupidity isn't painful.”

exigo
0

Problemet är att jag har och gör det mesta av det ni skriver. Jag jobbar med skog, är i skogen, terapi osv, tänker på mig själv bland annat. Jag har bara trötthets symdrom kvar efter stroken. Det är väl kanske mer den andliga biten som är i olag, tillsammans med min personliga, inre liv. Jag blev inte "ny andlig" av stroken eller något sådant. Det är som innan…

exigo
0

#1 tack för tipset. Ska undersöka meditationsformen

#3 Det var bra det du sa om finna svaren inom sig själv. Alla har ju sina begränsningar. Men samtidigt så känner man väl kraven på sig själv.

När det gäller att hon slängde mina stenar, så finns det en lång historia om det som är väldigt jobbig som jag inte tänker dra i ett diskutionsforum….

Diantha
0

Mitt förslag är sex.

Att ha sex o den typer av nähet stimmulerar så mkt i kroppen och efter en orgasm kan jag lova att man känner sej avslappnad o i harmoni .

Flera ggr om dagen helst .

[stass]
0

Förutom allt klokt de förinnan har skrivit kan det vara värt att testa några reningsmetoder, Therootdoctor publicerade en bra artikel här inne om det.