Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4071 ggr
EmmaVarg
0

"Onda ögat" :S ?

Asså, jag fattar inte någonting av va folk menar med onda ögat ?

För vi har jättemkt såna "ögon", alltså jag har örhängen, armband, halsband och nån grej som hänger på väggen här hemma, och va menas me att de är "onda" ?:S  jag tkr dom är fina..

Men asså  ja fattar inte va folk menar ?

(visste inte vart jag skulle sätta in detta)

Ganna
0

Sådana amuletter, med avbildningar av ögon, är _mot_ onda ögat.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

EmmaVarg
0

#1 va?

Ganna
0

#2 Exakt vad i mitt svar förstod du inte?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2

Det är amuletter som man använder som ett beskydd mot det man kallar "onda ögat".

Onda ögat i sig är när människor har en extra kraft, förmåga att skada när de känner avund, för att förklara det enkelt.

I många kulturer är det t ex inte bra att berömma ett nytt barn och säga att det är vackert, för tänk om man då känner avund, då kan barnet skadas. Så istället säger man negativa saker.

Ett annat exempel är om man får en gäst som beundrar något man har i hemmet, då ger man gästen den saken i gåva som ett skydd mot avundet och det onda ögat.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
0

magiskblomma
0

Det där onda ögat ställer till det reält med problem.

Eller snarare stackars de personer som har den kulturen där de tar till sig traditionerna kring det onda ögat… hjälp!!

Tänk er, någon är avund på ditt hus? Hur gör de då? Flört

[stass]
3

#6 skyddar huset Kulturen och traditionen är väl inte främmande i Skandinavien heller.

Bappho
0

Något jag funderat mycket på sedan facebook blev så populärt är att många människor gärna delar med sig av sitt allra bästa de har att visa upp. Allt från fantastisk kärlek och lycka till materiellt överflöd. Undrar om det påverkar risken att råka ut för "onda ögon" Flört

Vad tror ni? Borde man vara lite förbehållsam med vad man delar med sig så att man inte väcker alla "sina vänners" avund?

Bappho
1

Vill också passa på att rekommendera att läsa länken jag lade in. Har precis läst klart den och den var verkligen läsvärd :-)

[stass]
0

#8 för mig var det en upptäckte före begreppet om onda ögat, att om man har nått på gång så är man tyst om det tills det är i hamn.

Ganna
1

#8 Jag är definitivt förbehållsam; jag har iofs inga problem med att skydda mig (och mitt hem, familj etc) men varför utsätta sig endera för folks omedvetna hugsande eller för den delen medveten, aktiv illvillighet i onödan? Lika lite som jag med mening skulle spilla mjöl på golvet bara för att ha något att städa upp. :)

Men precis som många tror att magi/trolldom är att önska/vilja något tillräckligt starkt, så är det många som tror att förbannelser bara funkar om målet för dem tror på dem.

Sen tycker jag väl att folk generellt är lite för kvicka att berätta om högt och lågt på nätet, eller lägga ut bilder.

therootdoctor
1

#8 Lite trivia:

Om du pratar med äldre yrkesidkare och frågar hur det går ekonomiskt så kommer du 9 av 10 gånger få svaret att det är "ständig uppförsbacke" eller "jämna plågor" osv. Det är ingen slump utan kultur som går tillbaka på skydd mot avund och onda ögat.

Onda ögat har varit ett mycket utbrett fenomen i Sverige. Man hör också "surögd" eller "skumögd" ganska ofta. Ett gammalt, traditionellt favoritknep när man har sett en "surögd" i ögonen är att direkt börja titta på sina naglar. Närmare bestämt på den vita delen nere vid nagelbanden. Denna vanliga och tillsynens noncharlanta handling har också sin rot i att undvika onda ögat.

Det välkända blåa ögat - det turkiska (och kurdiska) Nazar Boncugu som hänger på pizzerior, caféer, restauranter mm har en mångtusenårig historia. YouTube har en hel del intressanta videos för detta.

I norska broderier hittar man ibland en "gul prick" i broderiernas utsmyckning. Det kallas "det goda ögat" och används som skydd mot just det Onda ögat.