Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 4191 ggr
FemFem
0

Råd örtpåsar

Jag funderar på att prova att göra besvärjelsepåsar enligt en beskrivning ur Stora boken om magi av Cassandra Eason. Men eftersom jag läst här att många tycker att hennes böcker inte är så bra skulle jag vilja ha era åsikter innan jag börjar. Jag skriver av hela stycket ur boken nedan, och de som orkar läsa får gärna svara vad de tycker. Alltså om det låter vettigt och om man kan göra så, eller om det är bättre att göra på något annat sätt.

SÅHÄR TILLVERKAR DU BESVÄRJELSEPÅSAR MED ÖRTER

* Det räcker med en mycket liten örtpåse. Du kan till exempel tillverka påsen genom att lägga örterna på en tygrundel och sedan knyta ihop den med ett snöre. Det finns även färdiga små tygpåsar att köpa i många affärer.

* Du kan förstärka magin genom att välja en lämplig färg för ändamålet, till exempel mörkblått för långresor, rosa för ömhet och brunt för familjeangelägenheter. I kapitel 2 hittar du tips om hur du väljer den bästa färgen. Ju klarare färgnyans, desto mer intensivare blir energierna. Våra förfäder hade inte tillgång till lika många färger utan använde ofta gräddfärgat eller ofärgat tyg (vilket även du alltid kan använda som substitut).

* Sedan måste du bestämma dig för vilka örter du ska kraftladda. Du kan lägga i tre eller fyra olika sorters örter i en och samma påse, så att du får exakt rätt energier. Du kan även använda kryddor, torkade blomblad eller knoppar eller vissna löv som du finhackat. Om du exempelvis vill ha kärlek kan du blanda ros eller lavendel för ömsint kärlek, tillsätta några få torkade lagerblad (av matlagningstyp) för trohet, en nypa kanel eller ingefära för passion och slutligen rölleka eller salvia för varaktighet. Du kan variera proportionerna och få ihop exakt rätt blandning.

* Om möjligt ska du använda väldoftande örter - du vill nog inte gå runt och lukta som en indisk restaurang eller ett ölbryggeri.

* Du behöver en liten skål att blanda örterna i.

* Dessutom behöver du en trollstav. Det finns färdiga trollstavar av trä, metall eller kristall att köpa, eller också kan du använda en lång, spetsig bergkristall (kallas kristallspets).

* Men du kan även tillverka en egen trollstav av en tunn gren eller lång kvist. Din trollstav ska vara tunn, smalna av i ena änden och vara 23-50 cm lång. Jag föredrar den kortare typen, särskilt när det gäller att kraftladda örter. Du kan slipa och lacka träet själv (läs mer om hur du tillverkar trollstavar i kapitel 10 som handlar om formell magi).

* Välj örter bland listorna i kapitel 11 och häll dem i skålen i den mängd du behöver.

* Snurra skålen medsols nio gånger för att blanda ihop örterna, säg örternas namn och syftet med ritualen, exempelvis: "Persilja, salvia, rosmarin, timjan, förbättra mitt minne och min koncentrationsförmåga så att jag klarar min examen om tre veckor."

* Ställ nu skålen på bordet. Håll trollstaven i din krafthand (den du skriver med) över skålen.

* Om det handlar om beskyddande örter eller örter för att ta bort smärta eller sorg ska du dock hålla trollspöet i din andra hand.

* Rör trollspöet medsols för kraftladdning och attraherande magi, och motsols för bannlysande magi. För sakta och rytmiskt trollspöet några få centimeter ovanför skålen medan du mässar örternas namn och syftet med kraftladdningen.

* Öka hastigheten och intensiteten efter hand. När örterna känns färdiga (eventuellt ser du ett grönt aurasken runt dem) ska du lyfta upp trollspöet högt ovanför skålen och sedan kasta ner det bland örterna med spetsen neråt, medan du uttalar ett eller flera ord för att frigöra kraften, som till exempel: "Healing, kärlek, framgång."

* Öppna tygpåsen och lägg i en del av örterna. Knyt sedan ihop tygpåsen med tre knutar på ett band eller en stark tråd i samma färg som tygpåsen.

* För varje knut ska du säga: "Så ska det bli med trenne knutar."

* Bär med dig örtpåsen tills du uppnått ditt syfte eller tills örterna förlorar sin doft.

* Gräv ner örterna. Vid behov kan du kraftladda mer örter. Du kan använda samma tygpåse.

* Eventuella överblivna örter efter besvärjelsen kan antingen användas till en måltid om det är rätt sorts örter, eller läggas på ett fat så att de kan sprida sin doft i ett lämpligt rum i bostaden, till exempel matsalen om örterna gäller familjens lycka.

skogsbergs-anna
1

Det låter som Mojo bags. Googla på Mojo bags och prova dig fram.           

http://www.luckymojo.com/mojo.html#howmade

http://www.mojomoon.net/powders.html 

Lycka till!

Gör hellre fel än inget alls.

Praefatio
10

Jag har ingen erfarenhet av att göra örtpåsar som liknar de i din beskrivning, så jag lämnar det åt någon annan… men måste bara kommenetera på "Våra förfäder hade inte tillgång till lika många färger utan använde ofta gräddfärgat eller ofärgat tyg". Vilket skitsnack! Människan har varit oerhört duktig på att färga tyg i i alla fall ett par tusen år. De färger hon nämner i samma mening (mörkblått, brunt och rosa) gick i allra högsta grad att färga då, även om mörkblått var dyrbarare eftersom det var en svår färg att få att stanna kvar på tyget. Rosa t.ex. var en mycket populär färg eftersom den gick lätt att färga. Svart var en av få färger som var så svåra att färga att de aldrig blev moderna i kläder. Att de ofta skulle använda gräddfärgat eller ofärgat tyg till sånt här är också skitsnack. Med största sannolikhet använde man det man hade tillgång till, tygrester från sånt man sytt, gamla trasiga kläder som inte gick att laga osv.

Dessa faktafel är ju rätt irrelevanta i sammanhanget eftersom Eason ändå inte förespråkar att använda växtfärgade påsar eller ens naturmaterial men det är ett så oerhört tydligt exempel på hur hon slänger ur sig information hit och dit som om den vore fakta, men som är rena påhitten. Varför överhuvudtaget nämna det om hon inte ens har brytt sig om att kolla upp att det stämmer?

magiskblomma
0

Praefatio

Exagt! bra skrivet…

stör mig också på det.

Människan och färgat väldigt väldigt långt tillbaka i tiden,

Bara Anna
0

Har inte heller någon direkt erfarenhet av ovanstående örtpåsar, men jag har lite allmänna tankar kring magi p dyl: Se till att du vet VARFÖR du skall göra varje steg i formeln, då kan du aldrig hamna fel och kan du också bestämma vad sim skall stanna, eller bort….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[stass]
0

Ingen som tycker att hennes trollstavstillverkning är en aning platt och ungefär lika pålitlig som "färglösa tyger"?

Annars är örtpåsar ganska bra, följ en materia magica, ladda med bön, sång, dans eller annat sätt som fungerar bra för dig. Egentligen ganska okomplicerat.

Bappho
3

Ovanstående påse känns lite steril i min smak. Välj bra örter för ändamålet, stoppa ner något kroppsligt från dig själv, ge liv åt påsen och mata den.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

therootdoctor
6

Eason klipper och klistrar som vanligt. Jag gissar att hon slarvat och blandat ihop färgen på slavars underkläder (röd) i södra USA som sedan sägs ha legat till grund för att de flesta traditionella Mojo bags är röda.

Det heter Trollpåse på svenska och inte "örtpåse" eller "besvärjelsepåse". Visst får man kalla det vad man vill men då lär man inte hitta eller förstå det som finns nedtecknat från vår egen tradition. Den heter Ladoga eller nått sånt i Polen och det finns en uppsjö andra beteckningar i andra kulturer.

Alla genuina sätt att göra en sådan på innebär att man åtmistone blåser sin andedräkt i eller på påsen för att ge den liv. En del spottar istället. Att mata påsen är sällsynt i vår tradition men förekommer i många andra. Det sker oftast genom att man tillsätter något utanpå påsen i form av västska eller olja eller lägger fram matoffer till påsens ande.

Eason, liksom de flesta som livnär sig på att klippa ihop böcker, har helt missat poängen med en trollformel. Visst kan de formuleras lite hursom, men de flesta anknyter handlingen till det som ska ske ("så som dessa örter blandas i påsen, så ska också NN & NN´s hjärtan och sinnen blandas samman…) eller associerar till kraftfylla tydor som kulturella ("son Fan följer länsman till tings…", religiösa koncept (…så still som vattnet stod i Jordans flod…" eller naturfenomen ("som solen stiger…").

Elena-Maria
0

Orkade inte läsa allt, tycker Eason är pinsam. Eller hennes formler. Nu vet jag inte om de helt enkelt översatts dåligt eller om de faktiskt låter så där konstiga på engelska också (har aldrig läst nån av hennes böcker på originalspråk).
Nu var det kanske inte med någon formel att uttala till detta, men det hjälps inte. Tycker alltid att hennes formler känns lite konstalade, vad de än handlar om.

Nu ska jag dock sluta gnälla, känner du att du vill göra en påse så go for it.

Fred och god växt!

FemFem
0

Tack för alla svar!

Jag har ju förstått att Eason inte är den bästa att ta efter, och därför har jag bestämt mig för att dubbelkolla/rådfråga om hennes metoder innan jag prövar dem.

Men måste man kraftladda örterna för att det ska fungera? Kan det räcka att lägga örter med de egenskaper man vill ha i en påse? Om man gör en i kärlekssyfte till exempel, måste man göra mer än att lägga i örterna för att det ska fungera? Jag letar efter så enkla sätt som möjligt eftersom jag är nybörjare och inte vill ta på mig för mycket. Jag letar liksom efter något lätt att börja med, och jag är intresserad av örtmagi så jag tänkte att det är en bra ände att börja i. Men jag köpte ju Easons böcker i tron att de var bra, så det är lite av ett bakslag nu, haha. Cool Men man får ta nya tag. Tur att det finns ett forum att fråga på! x)

Ganna
3

#9 Du börjar i fel ände. Börja med att lära känna örterna, både i teori och praktik (odling/samling/umgänge med örten), samt hur de används i en specifik tradition (bäst är att gräva där man står i min mening).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Det är ju också genom att pröva sig fram som man lär sig. Vad är det för sorts kärlek du är ute efter?

FemFem
0

#10 Jaha, ok! Det är så svårt att veta om man börjar fel när man är på egen hand. ^^ Då ska jag göra det först! Men vad menas med umgänge med örten?

#11 Ingen speciell, jag tog det bara som exempel. Jag hade faktiskt inte funderat ut något syfte ännu, men jag tänkte såklart inte pröva förrän jag hade ett syfte. Jag ville bara ha synpunkter för framtida bruk.

Jag är lite rädd för att pröva, haha. Lite skrajsen av mig sådär. Eftersom jag är nybörjare och får göra allt själv är jag rädd att jag ska "uppröra" någon makt om jag gör fel, få totalt motsatt effekt eller något ännu värre. Alltså om jag t ex tar örterna och ska kraftladda dem, men säger "fel" ord eller gör på "fel" sätt och så blir alltihop bara galet. Man är ju lite rädd för att ställa till något som man inte kan rätta till. Men jag vet inte hur befogad min rädsla är?

dennas
1

Varför inte börja med en ört åt gången? Smaka den, om den är ätlig. Kan den användas i te, ska den behandlas på nåt särskilt vis? Bränn örten om det är lämpligt, kan man göra det överallt? Hur doftar den? Läs om dess egenskaper, så att du vet att du inte gör nåt farligt. När du har gått igenom några olika örter, så kanske du har funnit en favorit och kanske också kommit på vad du skulle vilja använda den/dem till.

Vad gäller att uppröra nån makt eller att göra fel: varför vända sej till nån man inte känner? Att göra fel kan vara det bästa sättet att lära sej. Rädd bör du inte vara, men det är bra att du tänker igenom vad du vill göra, varför och hur. Det är också bra att tänka på vilka ev. risker man utsätter sej för. Om risken verkar rimlig: kör! Om du är rädd: avstå! (Sen kan man ändå utmana sin rädsla nån gång ibland…)

Ganna
2

#12 Lär dig var örten växer, hur den förökar sig (frösådd, pålrot, via fåglar etc), när den gror osv. Vilka delar är användbara till vad, börja då gärna med de tillgängligaste användningarna som mat, välbefinnande (doft/kosmetiska) och medicin. Gå till växtställer flera gånger under växtcykeln. När/om du lär dig att tala med väsen, ta reda på mer om växten den vägen. Läs om den i diverse litteratur med början i floror och liknande. Det går inte att hoppa över sina fem sinnen. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
0

#14 Okej! Jag tänkte börja med timjan och lavendel och såna som man redan känner till lite om. Kan man göra samma sak med träd? Jag såg så fina löv när jag var ute idag och undrade om man kan åstadkomma liknande saker med träd som med örter?

Förresten läser jag en del på en sida som heter Beccus Karlavagn, och jag tycker att den verkar jättebra. Men eftersom jag inte är så bra på att bedöma material än så undrar jag om någon av er känner till den och vad ni tycker om den?

Ganna
2

#15 Ja, absolut, träd är lika magiska som örter och har minst lika många användningsområden även om de skiljer sig lite (som tillverkning av redskap, t.ex.).

Det är alltid bra att börja med sådant som är någorlunda känt för en; ytterligare ett råd är att börja med sådant som växer/överlever på det ställe där du är.

Bappho
2

Jag tycker inte att du ska vara rädd att pröva eller att göra misstag heller för den delen. Det är så man lär sig :-) Börja experimentera!

Ganna
3

#17 Men utan någon grund, något att stämma av experimenten mot, så riskerar man att famla i mörkret eller ännu värre, nöja sig med affirmationer och diffusa resultat (där det lika gärna kan vara slumpen).

Med grunder så kan man börja spekulera i vad som kan ha gått på tok eller gått bra, samt om det bara beror på den kraft man hämtat från växterna eller om man har någon egen potential (vilket inte alla har och även de som har det, behöver nödvändigtvis inte ha det för allt metafysiskt).

therootdoctor
5

#15 Jag tog en titt på Beccus-sidan och tänkte du kanske kunde ha nytta av att få lite reflektioner?

Det ser tunt ut på örtsidan och jag gissar att personen bakom sidan har kopierat Eason eller motsvarande.

Några tips:

När det skrivs att en ört "symboliserar" ditten och datten ska du se upp. Det är oftast ett gott tecken på urvattnat och oförstått material. I de flesta folkmagiska traditioner finns det inget sådant begrepp.

När hänvisningen till användningsområde är tunn och grovt generaliserande betyder det oftast att personen sjäv kopierat av en kopia av en kopia av en kopia och kvar finns något de sällan kan förklara eller har medveten erfarenhet av själva. (exempel: "Kyndel - ger gudabeskydd" eller "Frossört - bra vid besvärjelser").

När personen inte hänvisar till vilken kulturtradition de hämtat sitt material. Exempel: "Ljung- Häng upp för omtanke, välvilja, lugn och ro…". I svensk folktradition är det synnerligen otursbringande at ta in ljung i huset (även om dess medicinska egenskaper är lugnade).

Under rubriken "kärleksmagi" skriver personen bakom sidan att han/hon är emot att magi kastas utan måltavlans vetskap och lägger ut orden om fri vilja mm.

Det antyder att det inte är tal om någon person som är skolad en folktradition. Minst av alla vår egen Trolldomstradition där tystnad och ovetskap ofta anges som en av grundförutsättningarna för att exempelvis kärleksmagi ska fungera effektivt. Att personen anser att man ska fråga om tillåtelse indikerar också en skolning som inte innefattar varken ett undermedvetande eller att människan skulle ha flera dimensioner än en som kan tillfrågas (huruvida detta ska ske verbalt eller ej för att vara ok framgår inte). Det lutar åt en person som kommit längre med sin hemsida än med sin magiska skolning.

Åtminstone vid det tillfälle då texterna skrevs.

Väder-spå sidan ser lite fylligare ut och talesätten är trevlig läsning. Roligt nog syns iallafall Lindebergs bok i boklistan om än i skymundan av all tunn new age litteratur.

När jag kommer till sidan om Enhörningar under rubriken "väsen" och läser "En enhörning kan leva i många år och därför bli mycket gammal" tar lusten att läsa slut.

Bappho
3

#18 Hade inte jag börjat att experimenterat på egen hand så hade jag idag stått på ruta noll. Visst hade jag kommit bra mycket längre med grund att stå på, tradition och lärare o s v men har man bara sig själv och sitt eget huvud så får det duga. Hur komplicerat kan det vara att bära en påse örter med sig?? Antingen får man det att fungera, eller så får man det inte.

Ganna
2

#20 …och vare sig det funkar eller inte, eller funkar men med någon oväntad knorr, så är det ju positivt för inlärningsprocessen om man kan analysera det mer än "på/av"?

Dessutom ser arenan för en nybörjare helt annorlunda ut idag än när vi var gröna, problemet idag är snarast att sovra bland all info än att ö.h.t. hitta den. :/

Bappho
4

Men analyserar gör man med eget huvud och det har man ju alltid med sig.

Gudarna ska veta att jag inmundigat en massa skit på min väg, men man utvecklas och lär sig med tiden. Jag är ganska säker på att jag i framtiden kommer att omvärdera mycket av det jag idag tror på är rätt och riktigt.

Men jag tycker inte att någon ska behöva känna rädsla för att pröva sig fram för då finns risken att man blir stillastående istället.

Ganna
2

#22 Visst ska man prova, men ibland kan man nå ett mål snabbare genom att "stå still" än att prova sig fram på måfå. Det är min erfarenhet oavsett vad man ska lära sig. Det är bra att skaffa sig en grund först, särskilt om man inte har någon som leder/lär/hjälper en, dessutom får man tidigt en förståelse för att det mesta vilar på minst tre ben: kunskap, empiri och intuition/talang.

Jag upplever att många, av olika orsaker, har ett för kort kunskapsben, vilket gör att de lätt trillar av pallen. Men lika lätt faller de av om något av de andra benen också är för korta, naturligtvis.

FemFem
0

#19 Tack för synpunkterna! Då får jag se upp med den sidan också. Men jag är intresserad av Väder-magi och den delen såg alltså okej ut?

När det gäller örter så trodde jag verkligen att det fanns konkreta användningsområden. Det visar ju att jag tror att saker och ting inom magi är ganska svart och vitt. Eller så vill jag att det ska vara det. Jag vill gärna ha tydliga instruktioner: såhär ska du göra för att det ska bli rätt, och om du gör såhär blir det fel. Jag kan ju inte lita på min egen förmåga/kunskap än, så då får jag lita på andras. Men det verkar som att det viktigaste jag kan börja lära mig är att sålla ut felaktig information. Jag tänkte börja med att läsa på om olika örter, men då det verkar svårt att hitta tillförlitliga sidor på egen hand undrar jag om det finns någon bra bok man kan använda sig av?

Och på tal om folktradition och trolldomstradition; är det en bra idé att börja med att läsa på om sådant och välja en som passar en? Eller hur ska man göra? Så att man har en tradition att följa, menar jag.

Bappho
4

Jag skaffade "min grund" bl a genom att praktisera, pröva och experimentera. Hur ska man annars kunna ta reda på om den information man läst, blivit lärd o. s. v. stämmer?

dennas
4

Visst är det bra med kunskap, men av egen erfarenhet så vet jag att man kan bli väldigt stillastående, om man ständigt tänker att man måste veta och kunna allt innan man börjar.

Man kan slå barnen på fingrarna innan de bränner sej. Har man tur funkar det, har man otur blir de mer rädda för en själv. Men vad det innebär att bränna sej, det lär de sej först då det händer, och sen behöver man kanske inte slå dem på fingrarna mer…

Tror som Bappho att just i detta "harmlösa" sammanhang kan det vara bra att bara köra, såvida man inte vänder sej till okända makter.

Alla har vi olika vägar till vår kunskap, och en del behöver kanske känna på saker innan de kan ta in det via läsning. Men kunskaper är aldrig att förakta!

Och visst är det väl smart av TS att ställa frågan här, det tycker jag visar på en sund skepsis, som säkert är vederbörande till gagn.

dennas
0

Vi har ju haft en del märkliga inlägg här så jag vill bara förtydliga följande:

Man får inte slå barn. Jag förespråkar inte alls att använda aga för att uppfostra barn.

Jag ville bara ge en bild…

therootdoctor
2

#24 Varsågod. Någon direkt vädermagi var det förstås inte tala om på den sidan. Snarare trevliga talesätt och väderspådom. Vädermagi är inte mitt område annat än som kul hobby på badstranden, så jag kan inte rekommendera nått.

Konkreta instruktioner är nödvändiga i början, så jag förstår dig. Tänk mer på resultatet och målet först och främst. Sedan skaffa en bok som inte är inriktad på underhållning och plocka ut örter från den. Cunninghams är ok men han har kastrerat sig genom att inte ha nog kunskap för att använda negativa saker för att åstadkomma positivt resultat. Yronwode och Mickaharic är mest tillförlitliga och talar både ur traditionellt bruk och egen erfarenhet som proffessionella. Herb-magic.com har bra referenser. Kom ihåg följande: örter och andra medel och metoder är bara till för att stärka tankar, känslor och tro som ser till att resultatet kan komma. Om de inte stärker något passar de inte dig eller det du gör just då. Att gulla med växter, lära sig deras kemiska struktur och annat kan stärka men det behövs bara om du måste kompensera för bristande styrka i exempelvis målformulering.

Välja en folktradition som passar är underhållande. Att välja den som fungerar bäst för de syften och avsikter man ha är bättre. Trolldomstrad. passar bra om man vill ha kompenserande kraft eftersom den är stärkt av kulturen och landet här, men är svår att närma sig om man inte förstår hur man ska anpassa saker som passade bra in en jordbruks- och jaktkultur till moderna syften och sammanhang. Om du har föräldrar eller förfäder med andra kulturella rötter kan du få kraftkompensation från den kulturens tradition och om du har turen att få tag på en riktig lärare kan du strunta i traditioner och få allt du behöver genom läraren.

FemFem
0

#28 Tack för råd och boktips!

Ang tradition, finns det någon bra sida eller bok du känner till om man vill börja sätta sig in i dem? Jag känner knappt till några traditioner och tänkte inte så mycket på att man kan behöva en. Easons "fel" kanske eftersom hennes böcker är så lösryckta, vilket jag vet nu. Skäms