Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 75878 ggr
mandymoo
2007-06-17 12:59
360

Slemlösande

Undrar lite om någon har ett bra förslag på slemlösande som jag kan ge min dotter.

Hon har åkt på halsfluss för jag vet inte vilken gång i ordningen o hon har fått penecillin igen…

Hon har feber o mår inte så bra - hoppas att det snart ska vända. Det jobbigaste som hon tycker just nu är att hon har så mycket tjockt slem i halsen. Och ju mer hon sväljer eller spottar ut så kommer det mer - till slut så kräks hon.

Självklart så är söndagsöppet apotek långt bort, sen vet jag att huskurer av olika slag oftast är mycket bättre. Så nu frågar jag er här - hoppas att någon av er ska ha råd att ge mig. Vad kan jag ge min dotter för att slemmet ska bli mindre.

varulven
2007-06-17 18:00
12

te på tussilago ska visst vara slemlösande, men det är nog försent för det nu misstänker jag…

varulven
2007-06-17 18:01
2

alltså med tanke på årstiden

zeretki
2007-06-17 22:54
17

Te med pepparmynta, honung, ingefära, citron el lime?

Vitlök brukar vara bra mot infektion o sånt, jag brukar skära små bitar färsk vitlök o svälja. Starkt men det hjälper.

varulven
2007-06-18 00:50
29

jag skulle oxå behöva nått väldigt slemlösande :)

Hannifer
2007-06-18 01:52
15

Timjan har en slemlösande verkan och är dessutom antiseptisk. Gör en infusion på 2dl vatten och 1 tsk torkad/ 1 msk färsk timjan. Kom ihåg att lägga på ett tefat eller liknande över koppen (som "lock") medan infusionen drar, annars försvinner de viktiga eteroljorna. När infusionen har svalnat lite, går det bra att söta med honung; honungens lindrande verkan försvinner nämligen när temperaturen är för hög.

Lycka till och krya på er.

skogsgubben
2007-06-18 11:33
4

På en del välsorterade hälsokostbutiker kan man köpa torkad tussilago.

Lakritsrot och Ålandsrot anses vara slämlösande.

Fläder är bra vid influense. Även den kan vara slemlösande.

mandymoo
2007-06-18 14:55
9

Tack för alla råd. Jag gjorde lite varm mjölk med honung och ingefära och hon vart både lite piggare o slemet vart mycket bättre. Så sen har hon druckit lite av den blandningen under kvällen igår o sluppt det tjocka slemet

skogsgubben
2007-06-18 15:17
6

Se bara till att hon inte dricker kall mjölk för det är slembildande.

Ingefära är skitbra.

mandymoo
2007-06-18 23:04
14

Nej då hon gillar inte kall mjölk *Ler*.

Hon har piggnat till avsevärt sen igår bara - febern har varit låg i dag - antar att den gör sig påmind nu till kvällen igen - brukar ju vara så.

Och varm mjölk med honung o ingefära var tydligen jätte gott för det vill hon fortfarande ha … måste nog ta o smaka lite jag med.

LinaN
2007-06-20 16:10
0

lakritsrot är blodtryckshöjande så tänk på att inte ge förmycket av det heller, det kan ge huvudvärk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.