Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 8518 ggr
Bjornen
3

Rönn (Sorbus aucubaria)

Så här beskriver jag rönnen i ett påbörjat projekt om gamla kulturväxter och deras odling kring Dalarna. Den omfattar just nu omkring 300 sidor text och behandlar drygt tusen arter. Det är ingen slutlig text och kritik mottages tacksamt.  

Det latinska namnet användes redan på 1500-talet. Acuparia kommer av aucupia som syftar på att bären användes som lockbete vid fågelfångst.Rönnen är ett medelstort träd som växer mest på mager torr eller fuktig mark ofta i kuperad terräng och vill gärna stå på ett ljust och öppet ställe. Den har ett utbrett djupgående rotsystem och är därför mycket stormfast.

Ett äldre namn på på rönn är run och Olof Rudbeck d.ä. förklarar att det skulle ha ett samband med runorna. Byn Rönndalen i Enviken hade sina äldsta namnformer Rundalarna vid början av 1600-talet. På enviksmålet heter det trädet forfarande "rôn" med lång vokal och det kan vara en äldre omvanlig från u-ljud eller diftongen au.

Sedan förkristen tid har rönnen varit ett heligt träslag i Skandinavien. En rönn räddade asarna Tor och Loke från att drunkna i en flod. Därför blev rönnen helig och kallades "Tors hjälp" eller "Tors räddning". Fortfarande kan rönnen spåras som ett träd helgad åt Tor i norsk folkmedicin. Den halta bocken som var spänd framför Tors åskvagn sägs ha gett upphov till bruket att lägga ett avkok på rönnens bark på djurens brutna ben och öppna sår. Det ansågs därför att rönnen kunde skydda gården från åsknedslag och dessutom även mot storm.

Med hjälp av rönnkäppar kunde man skydda sig mot trolldom och häxeri. Om någon del av båten gjordes av rönnträd gick man säker för storm och oväder. Eldade man med rönnved blev tomten förargad och lämnade gården. Flygrönnar eller flogrönnar som med fåglars hjälp spreds till andra träds grenklykor ansågs has magiska krafter. En krans som gjorts av flygrönn under vissa förhållanden var ett bra botemedel mot förgörande. Med en yxa med skaft av flygrönn klarade man sig från att hugga sig själv. Även rönn som har växt på ett tak hade också magiska krafter. De kunde användas som slagruta för att leta efter skatter. I Dalsland berättas att förr hemförde byherden en rönntelning på Kristi himmelsfärdsdag "röda torsdag" och med denna slogs alla de kreatur som ännu inte fått något namn, tre gånger över ryggen med uttalande av namnet. Sedan sattes telningen smyckad med blommor i gödselstacken och över varje bås hängdes ett kors av rönn.

Rönnen har använts flitigt för att spå snömängden under kommande vinter. I norra delen av Sverige sades att rönnen inte bar mer än en börda dvs. att om det var mycket rönnbär så blev det en snöfattig vinter. I södra delarna av landet sades att vintern skulle bli hård om det var mycket rönnbär eftersom fåglarna gavs rikligt med mat. Ofta innebar det också mycket snö. För Dalarnas del som ligger mitt emellan områdena har bägge talesätten förekommit och det är därför fritt fram att välja vilket talesätt man väljer efter önskemål eller efteråt när man vet resultatet.

Bland den svedjefinska kulturen bevarades rönnen som heligt träd och de planterade ofta ett rönnträd vid gården. Detta gjordes när svedjefinnarna inkom till vårt land på slutet av 1500-talet och början av 1600-talet.

Skosvärta kunde förr göras genom att rönnbark kokades i vatten och däri lades ett glödande järn och helst en hästsko. Rönnbarken har använts som medel mot skörbjugg.      

Rönnen blir sällan så gamla, en normal livstid är endast omkring 80 år. Med olika rot och stubbskott kan dock livslängden förlängas åtskilligt. Det är ett fint träd med fin blomning och efterföljande bär som kan användas till föda. De äts också gärna av olika kreatur. Lövet och späda kvistar togs som foder och gavs till korna som sörpa. Från Arvid Ehrenmalms resa genom Västernorrland 1741, nämns att löv av björk, al, rönn och vide sörpas med agnar i varmt vatten i stora kar åt kreaturen. Då man slog på varmt vatten på lövet tillsammans med agnar och eventuellt något mjöl eller gröpe. Även barken är begärlig av både tamdjur och vilda djur. Anders Tidström beskriver 1754 hur rönnlöv torkades på golvet i en finnstuga som skulle användas till sörpa. Rönnbark som kokats i vatten har använts mot urinvägsinfektion och för sårvård i en starkare vätska. Bären har någon gång lagts in saltade och använts till foder åt fåren under vintern. Rönnbär ansågs vara bra mot juverinflammation. Färska rönnbär har använts att smaksättning till beska växter. De innehåller mycket C-vitamin och är sura i färskt tillstånd. Efter frysning minskar den sura smaken. Rönnbären ansågs kunna bota gikt, reumatism, njursten och skörbjugg och i rätta händer kunde de även stilla blod.

Det har förekommit växtförädling för att få fram bär med mindre sur smak. Bären är också ett bra vinterfoder åt fåglarna som kan hjälpa till att hålla olika skadedjur bland annat på fruktträd. Planterade rönnträd håller också rönnbärsmalen borta från äppelträden som vissa år kan göra stor skada på äpplena.

I en inventarieförteckning från Läckö slott 1661 omtalas odling av 12 rönnträd, troligen som nyttoväxt.

Rönnveden är seg och svårkluven med en rödbrun kärna. Virket har används till olika slöjdarbeten som visselpipor, räfspinnar, lieorv, yxskaft, pilbågar och skidor. Rönnträet ger ett särskilt gott glid.

EJLVGG
0

intressant :)

Coturnix
0

Här är det en fantastiskt mycket blommor på rönnbärsträden. Fortsätter det så här så finns det nog rönnbär redan i juli.

isnornin
0

Kul att få läsa om träden! Tack:)

MVH Isnornin

Iram
0

Bjornen, jag bor i Mora och har zon 5 eller 6. Vad tror du om att jag testar en pärlrönn, ullungsrönn eller carmencitarönn hos mig? Tänkt ställa den i bersån (en stor berså med oxbärshäck runt) och där det är sandjord. Klarar dessa rönnar det tro? Eller ska jag skaffa en vanlig rönn?

Mvh Iram

Juvela
0

Jag har inte riktigt fått kläm på det där med zoner =/ Någon som vet en bra sida där man kan läsa lite om de? :)

blodtopp
0

Här finns det odlingszoner!

Jättebra sida över huvudtaget också =)

Juvela
0

ah tack :)

miffo
0

Kul att läsa om rönnen, den har så fina färger

Bjornen
0

Pärlrönn och ullungrönn bör fungera bra i Mora och särskilt på kalkrik jord bör det inte vara något problem. Carmencitarönn bör stå på ett skyddat ställe och brukar zonbetecknas 3-4. Jag har dem alla i min zon 6. Sandjorden kan ev. vara ett problem för dem alla men gräv en stor grop och fyll på med rikligt med torv och eventuellt med lera.

Coturnix
0

Här vid landområdet Vätterns västra strand är det nu mycket mognande rönnbär. Hur är det med rönnbär i övriga landet?

Anco
0

Här nere i norra Skåne börjar rönnbären mogna, det är rätt så gott om dom på träden.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Cristine
0

Det var en interresant text Bjornen..jag älskar rönn och har flera på gården. Att det fanns så mycket att läsa om detta träd trodde jag inte och inte visste jag av att det finns flera sorter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

miffo
0

Dom har börjat att mogna i Sundsvall

Zoraye
0

Mycket intressant läsning. Vilken kunskap ni besitter alla!

Bjornen
0

Man brukar räkna med att det finns 100 arter av rönn och oxel, men då har man inte tagit hänsyn till alla småarter. Med de olika norska småarterna av oxel brukar man räkna med att 16 arter växer vild i Skandinavien. Själv har jag bara 8 arter och av dem är pärlrönnens med vitsa bär mest mogna.

blodtopp
0

Här hänger alla grenar med bär och kämpar mot gravitationen. Det är såna mängder med rönnbär så det är inte klok =) Men mogna är de inte riktigt än.

isnornin
0

Vi har någrasorter rönn här på gården, det är så underbart nu när bären börjar få färg, vissa är orange andra illröda!!

MVH Isnornin

[trumman]
0

Ngn som funnit riktig flygrönn ngn gång? Alltså rönn som växt högt upp i ett annat träd?

Mvh, T

isnornin
0

nej, men det vore väl något!

MVH Isnornin

[trumman]
0

Att det vore ja! Huga… Jag har alltid blicken uppåt i skogen för å leta flygrönn.

Mvh, T

isnornin
0

jag har aldrig hört talats om det förr!

MVH Isnornin

miffo
0

Växer flygrönnen från backen?

isnornin
0

nej på ett annat träd

MVH Isnornin

miffo
0

ahh, ok vad spännande. det har jag inte hört förut, nu blir det till att spana i skogen.

Isatis
0

Jag har en liten flygrönn i mitt gamla körsbärsträd. Ska se om jag hittar någon bild annars får jag fotografera den igen. En liten gran växer i ett annat träd, kallas den flyggran?

isnornin
0

Det skulle vara roligt att få se!

MVH Isnornin

Isatis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en bild på rönnen tagen för ett tiotal år sedan. Nu är den ca 50 cm hög. Granen är också gammal men växer ännu långsammare.

Isatis
0

Sedan är det granens tur.

Searchingmoonwolf
0

Vad kan man använda rönnbären till?

xDumlee
0

man kan väll göra géle på bären har jag bestämt för mej :)

miffo
0

Rönnbärsdricka kan man också göra

LailaBaba
0

http://www.hemslojden.org/slojdtekniker.dsp

Finns en fin krona som man kan göra med rönnbär, under halmslöjd. Det här är jättebra beskrivningar allihop tycker jag. Man kan ju t ex göra en skördedocka efter beskrivningen på halmdockan.

Bappho
0

Jag har sett flygrönn. Irams moster har ett träd i sin trädgård där det växer en. Så den har vi gått och beundrat Glad. Jag har också en rönn som på sätt och vis växer ovan mark mitt på min gård. En stor och gammal Rönn som växer mitt på en stor sten. Det är klart den mest magiska platsen på min gård.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Iram
0

ÄLSKAR rönn! Och flygrönnen på mosters gård är verkligen söt, den växer i grenklykan på en stor sälg (tror jag att det är…).

Flygträd är oerhört magiska, allrahelst om de växer i en ek. De kan användas till en massa olika magi, men de måste plockas med omsorg och de får absolut inte vidröra marken!

Jag är så glad att det verkar vara ett rönnbärsår. En del rönnar här i trakten är så tyngda under sina bär att grenarna hänger. Jag ska plocka rejält med bär och göra kransar, girlanger och annat höstpyssel snart. Brukar bla hänga rönnbärsgirlanger in fönstren. :-)

Helsdotter
0

Och godaste gel'en ger den också. Men bären ska frysa tre nätter först så ibland blir det nästan att slåss med nötskrikorna :).. nåja de måste ju få fylla sina magar inför vintern o vackra fåglar är detr också.

SEViking
0

Tidigare i år hade jag och en bekant i Läby en diskussion vilket av talesätten som skulle stämma. Rönnen bar så mycke frukt så vi trodde grenarna skulle gå av. Vi sa att vi skulle försöka hålla i minnet vår diskussion tills vintern var över.

Tidigt nu denna vinter hade min bekant snö upp till bröstet vid sin ladugårdsdörr, folk ombads att helst inte bege sig ut på vägarna. Detta var väldigt tidigt i år, tror oktober, flera månader sedan, första snön tror jag det var.

Så, i Läby betyder mycke rönnbär en diger vinter.

I Stockholm såg jag rönnarna väldigt frukttunga, i Tumba, söder om Stockholm, men där har snön inte fått samma fäste.

Hemma i norrland har jag inte reagerat nämnvärt över rönnens bärstatus, men där har vi fått snö så det både räcker och blir över. Den växlande och mycket ojämna temperaturen har däremot smält bort troligtvis en meter snö. Snövallarna var så höga så man inte såg över dom, nu är dom bara halvmetern.

Dessa händelser gör att jag inte lysnar på rönnen längre.

SEV Cool

Nikolaus
0

Detta var väldigt intressant!

Jag har ett flertal gamla ihåliga rönnar vid torpet och jag blev tvungen att fälla två av dem tyvärr… men rönn växer som ogräs i perferin så jag ska nog spara 2 för varje fälld.

De träd jag tog bort var hem åt diverse intressanta djur som bålgetingar mm men som tur var hade alla flyttat ut innan rivning.

Jag har fortfarande några gamla som fungerar som bostads komplex åt diverse nyttodjur.

Flygrönn har jag inte sett men ska nu rikta näsan mot skyn för att leta efter detta fenomen *L*

eto-Myotis
0

På min skola finns det en gammal ek med ett litet, litet kastanjeträd i en hålighet. Är det då en "flygkastanj"? :)

Mycket intressant läsning, för övrigt!

Bjornen
0

Det är väl ett flyghästkastanjträd eftersom kastanjen är så ovanlig i vårt land och knappt härdig längst i söder.

Iram
0

Bjornen, en rönnfråga till: utanför församlingshemmet här i Mora växer ett par fina rönnar med gula bär. Vad kan det vara för sort? De är ganska nyplanterade tror jag, ca 10 år gamla. Bären är mörkgula och jättefina. jag fick lov att snatta några i höstas.

Bjornen
0

Den vanlgaste gulfruktiga rönnen är commixtarönn (Sorbus Commixta-gruppen Birgitta) som är ett litet lägre träd än vanlig rönn. Härdigheten är till zon 4 men jag har själv ett exemplar som är 3-4 år gammal i min zon 6. Mora har ju lite bättre klimat än jag har och dessutom kalk.

maximiljana
0

Glad

Iram
0

Tack Bjornen!

Ah, vilken fin flygrönn!

Nallemaja1
0

mycket intresant, jag bara älskar rönn! Och hönsen älskar bären!

[stass]
0

*puttar upp*

Nu är rönnbären mogna hos mig, frostkicken får dom i frysen, sen blir det att göra rönnbärsgele och kanske samla lite virke till framtida projekt innan trädet går i vinterdvala.

Har fortfarande inte lyckats finna flygrönnen, men skammen den som ger sig.

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Länkar till Therootdoctors video om flygrönn.

http://www.youtube.com/watch?v=SFYG4VxNJWE

Acerventus
0

Varför gnider han alltid in spott på snittytorna?

Bappho
0

#47 Det har alltid min son gjort när han tagit något från naturen ända sedan han var liten.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Acerventus
0

Aha, men det finns inget speciellt syfte till det? :)

Vandraren
1

Jag spottar ofta en gång emellanåt vid roten till något av mina planterade träd efter att jag haft möte med trädet. Inget någon lärt mig utan det har bara känts naturligt. Absolut ingen handling av förakt eller nonchalans utan kanske en idé om att lämna en del av mig, min håg, min livskraft till trädet i hopp att det skall uppskattas och gagna. Visa samhörighet, respekt och önskan om välgång. Kanske har träden lärt mig, kanske en arketyp jag ärvt. Vem vet?

Brugmansia
2

Tack Björnen för en fin text!

Jag samlar in rönnbär varje år för att krydda brännvin, inget medicinsk syfte altså.  Bara lite sommar på flaska :-)

Jag gör det sent på hösten MEN innan de blir maskätna. För smakens skull bör de ha blivit frostnupna så gå inte ut för tidigt. Här i skåne är detta ett problem så jag lägger min påse i frysen över natt. Det påverkar smaken mer än man tror!

Smaken är sur och färgen vackert rosa. Lagrar ni drycken ca 12 mån så blir den brun men slutar helt att vara sur. smaken blir då fyllig och angenäm! Så blir det eftersom Karboxylsyror (det som gör bären sura) reagerar med alkoholen och bildar en ny ämnesgrupp som heter estrar, en långsam process. Estern i sin tur är inte sur utan välsmakande. Estrar är det som vi i vardagligt tal kallar smakämne (med en del undantag). Värt att tänka på då man lagrar sura alkohol tinkturer en längre tid, de förändras och de ingående komponenterna är inte längre desamma!

Lagringstiden i detta fallet är obegränsad men smaken förändras utan att på vägen bli dålig.

Brugmansia

Ganna
5

#47 -> Spott är kraftfullt och är sålunda ett bra sätt att ge tillbaka - man ger av sin megin. Det anses dessutom kunna bota, om den som spottar är kraftfull nog och vet vad den sysslar med.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bjornen
2

Att plocka rönnbären innan de blir maskätna är nog omöjligt, då rönnbärsmalen lägger ägg i blommorna. De bär som är maskätna syns genom att larven krupit ur bäret. Däremot brukar det finnas bär som inte blivit maskätna.

Brugmansia
0

Aj aj aj, ibland är okunskap en gåva :-) men tack för upplysningen!

Brugmansia

Acerventus
0

#52 Tack! :)

#53 Tycker att det är så tråkigt att det blir så. Synd på så fina bär! Man får rensa mkt väl för att hitta de som inte blivit angripna.

AnaMadde
0

Jag kommer ihåg när jag var liten och min mormor talade om för mig att om det var mkt rönnbär då blir det mkt snö. Det har stämt varje år.

Ingen i Estland skulle någonsin få för sig att hugga ner en rönn, det ger otur. Vi skulle göra det, men alla vi mötte sa ''ni kan inte hugga ner rönnen!!''

Jag försökte få mamma att hugga ner den eftersom hon är den ända som inte är est, men hon ville inte.

Acerventus
5

Jag hittade förövrigt lite flygsmultron idag. De växte i en björk på gården. Men sen vid närmare granskning, så såg jag att där också var en liten babyrönn. Så nu har man en på tillväxt! Flört