Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 4826 ggr
skogsgubben
0

Belladonna

Jag undrar om det finns någon här på forumet som använt belladonna?

Gjorde idag en shamansk resa och fick reda på hur jag skulle gå tillväga för att få belladonnan som min hjälpare och bundsförvant. Fick även vissa instruktioner kring när och hur jag skulle odla den, liksom vad den var bra att använda till.

fairytindra
0

Nej jag har aldrig använt belladonna eftersom jag är lite skeptisk och lite rädd för att använda giftiga växter. Rädslan sitter mest  i att jag inte vet hur mycket jag ska ta . Har ett beprövat recept på flygsalva där belladonna ingår men har aldrig provat det heller.  kram tindra

skogsgubben
0

Jo man ska ha respekt för de giftiga växterna. Inget man leker och experimenterar med som nyfiken nybörjare. Anser att man behöver en viss andlig mognad innan man får för sig att närma sig dessa växter. Först måste man även ta reda på om man över huvud taget är ämnad att använda växterna på sin andliga väg. Exempelvis är den röda flugvampen inte ämnad att vara en del av min väg. Så därför använder jag den inte och har aldrig provat.

LinaN
0

Belladonna, Atropa bella-donna L. aka Galnebär.

Tillhör potatisväxterna, Solanacea

B* innehåller alkaloider, framförallt hyoscyamin och atropin, vilka bla framkallar hallucinationer- därav det gamla folkliga nmanet på växten; galnebär.

släktnamnet Atropa kommer av namnet atropos, den av de tre grekiska ödesgudinnorna som klippte av livstråden, och då syftar på örtens giftighet.

B* användes tidigt i folkmedicinen som kramplösande medel.

Kännetecken:

en upp till 1,5 m hög, flerårig, förgrenad, klibbhårig ört med stora skaftade ovala blad. kronan är klocklik, brunviolett (maj-augusti). frukten, ett nästan klotrunt bär som är glänsande svart. blommor, mogna och omogna bär kna påträffas på växten samtidigt.

giftig växtdel:

Blad, frukter (bär) och rot.

aktiva beståndsdelar: alkaloider av tropantyp, främst L-hyocysamin. mindre mängder atropin, skopolamin samt några närbesläktade alkaloider.

terapeutisk användning:

atropin som standardiserat extrakt av bladen som kramplösande medel. som pupillvidgande medel vid ögonundersökningar och operationer. verkar som antagonist till transmittorsubstanser acetylkolin.

Giftig dos och förgiftnignssymptom:

halten av alkaloider är störst när växten börjatr blomma. torkade blad innehåller vanligen 0,3% elelr mer av hyocyamin och skopolomin. bären liknar körsbär och smakar sött, inenhåller den största mängdenkvantiteten alkaloider när de är omogna. 3-5 bär anses vra dödlig dos för barn, 15-20 bär för vuxna. för rent atropin är motsvarande mängder 10-20 mg för barn och 200 mg för vuxna. En lättare förgiftning ger torra slemhinnor och hud, törst, heshet och svårigheter att svälja. svårare förgiftningar ger kraftig rodnad, pilsen och andningen blir hastigare och blodtrycket höjs. pupillerna vidgas och reagerar inte för ljus, synen blir dimmig och man ser dubbelt. hallucinationer, oro och rastlöshet hör till örten. symtomen kan vara flera dagar.

behadnling på sjukhus:

magsköljning med medicinskt kol. som motgift använder man fysostogmin. svår oro behandlas med diazepam, svårigheter att andas behandlas med syrgas och konstgjord andning. den sjuke bör ligga i ett svalt, tyst och mörkt rum. 

ur boken: Örtmedicin och växttmagi

nu har du litet emr att gå på Skogsgubben…. En rejäl studie i växten ur böcker o dyl är nog att rekommendera. dom som blivit magsköljda/pumpade rekommenderar det sällan…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

skogsgubben
0

Tack för den informativa texten om Belladonna. Glad

Men mina kunskaper var redan tidigare tillräckliga kring denna magiska växt. Så för egen del gav den inte något nytt som förändrar min attityd och mitt närmande av växten.

zeretki
0

Om du fått kunskap via en schamansk resa så tycker jag personligen att du ska tänka på det. Du verkar dessutom ha mycket erfarenhet så du kan ta ansvar för dina handlingar.

Jag är mycket nyfiken på att höra hur det går, om du gör något.

LinaN
0

den informativa texten får gärna för min del användas som artikel av Iram och dig Skogsgubben….. rätta bara mina stavfel så :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

skogsgubben
0

LinaN jag hade faktiskt det i min tanke att ditt inlägg kanske borde få bli en artikel. Glad

skogsgubben
0

Freja42 - Om jag gör något så lär det inte bli förän i sommar när belladonnan är på sin top av sin frodighet och kraft.

Vi får se om jag delar med mig av kunskaperna, insikterna och eventuella upplevelser. Det är inte så att jag har för avsikt att röka på som värsta pundaren. Utan jag ska bara genomföra en  harmlös invigningsceremoni där jag slutligen gör belladonnan till min växthjälpare och bundsförvant.

zeretki
0

Skogsgubben, jag trodde inte det heller. ;)

Själv så använder jag inte droger men jag har läst tillräckligt många shamanböcker för att veta att vissa gör det. ;) Och att det går att göra som du sa. Jag förstår om du inte vill berätta. Det är upp till dig, naturligtvis. :) Jag ville bara visa intresse OM du skulle vilja dela med dig av dina upplevelser.

Själv är jag definitivt nybörjare och har mer teoretisk kunskap än praktisk…men jag ger inte upp. Jag ska lära mig att trumresa.

Iram
0

Tack Lina, använder gärna texten!!

/Iram

Norhagen
0

Välkommen att titta in hos mig och läs om mina medicinalväxter. Sök på Norhagens örtagård. Du kommer att hitta de flesta av de så kallade häxväxterna.

inger

Hennum
0

vad läskigt det verkar, med dom här giftiga grejerna, jag hade aldrig vågat använda det, tror jag.

lycka till i varje fall!  :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

skogsgubben
0

Nej vem som helt ska inte ge sig i kast med giftiga växter i stil med Belladonna, Bolmört, Spikklubba m.fl. Framför allt inte nybörjare. Man kan lätt hamna på dårhuset eller bårhuset.

Jag har läst en hel del om dessa växter. Men framför allt har jag gjort shamanska resor för att få hjälp och vägledning.

Så jag vill inte uppmuntra någon att testa. Man testar inte sådana här växter. Man närmar sig dom med respekt och vördnad genom att först ta reda på om man är tillåten att använda dem i sitt andliga arbeta och hur.

Brugmansia
0

Hmm, cocktailen hyoscyamin, skopolamin och atropin är ingalunda magisk eller något man skall tala med vördnad om. Dessa tre komponenter kan lika gärna inköpas på apotek syntetiserade i läkemelsbolagens reaktorer! Mycket giftigt! Upplevelsen man får är läkemelsinducerad psykos! Delirium! Nattsvart och ofattbart otäckt! De tre omnämnda potatisväxterna är absolut inget att jämföra med hallucinogener! De är psykosdroger! Det finns gott om fallbeskrivningar där resenärer amputerat sig själva och skadat andra! Den mycket kända "Manson" familjen använde Spikklubba när allt fruktansvärt hände! Deras rättegångsprotokoll finns att läsa på nätet! Akta er för förföriskt tal om dessa växter!

Brugmansia

Bappho
0

#14 Har du tittat in på Sarah Lawless sidor någon gång?

http://witchofforestgrove.com/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Brugmansia
0

#15 intressant, speciellt delen om magical ointments! Hur utbrett är användandet av dessa salvor! Köpes de pga av den fascination jag känner när jag odlar växterna dvs snarare för spänningen att "äga" dem än att bruka dem? Potatisväxter är mitt stora intresse men jag skulle aldrig för mitt liv utsätta min bräckliga organism för de fyras gäng, de är nyckfulla och letala!

Brugmansia

Bappho
0

#16 Svårt att svara på, jag har inte riktigt den översikten.

Men Sarah's salvor verkar sälja som smör i solsken för om man följer hennes blogg så kan man se att hon tillverkar dem i större fart än förr och jag tror att de flesta köper dem för att använda dem för de kommer tillbaka och vill ha mer, vilket man kan se i kommentarerna till hennes inlägg på bloggen och på FB.

Man får inte glömma den religiösa biten till varför de används och till vilket syfte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Atropa
0

varav mitt smeknamn här på iFokus "atropa" är ju från atropa belladonna. Har använt belladonna i mina resor för olika ändamål men bara i en liten mängd då jag respekterar växtens vidunderliga krafter. det tipset jag kan ge till dig är att du tar det varsamt och kom ihåg: BÖRJA MED EN LITEN MÄNGD

och helst ska man avstå från de giftiga växterna!:)

(Dålig förebild jag är då)

Bjornen
1

Belladonna har använts som skönhetsmedel för att få stora pupiller som en tid ansågs vara ett ideal bland vissa kvinnor.

Brugmansia
0

Varje år kommer det in folk med stroke och/eller hjärntumör -frågeställning pga en kraftigt dilaterad pupill. Men efter en noggrann undersökning framkommer det att de bara beskurit sin änglatrumpet och sannolikt kliat sig i ögat! Substansen ansvarig för detta har isolerats och tillverkas syntetiskt. Det är den du får droppad i ögat när läkaren undersöker ditt öga! Kör bara inte bil när du skall hem, djupseendet är borta!

Brugmansia

Brugmansia
0

#18 där i ditt inlägg finner jag det som oroar mig! 1 växten har en okänd halt som är svår att anta 2 Liten mängd är godtyckligt och sammanhangsberoende 3 Toxiciteten är hög Dessa tre osäkerhets variabler gör riskanalysen otillförlitlig. Man talar om kunskap och erfarenhet men med dessa variabler är det satt ur spel. Att ta dessa droger är att köra utan säkerhetsbälte, marginaler saknas helt enkelt! Antar att det krävs stor religiös övertygelse för att finna det värt att använda växten i detta syftet!

Brugmansia