Tidlösa?
Har någon hört talas om en giftig växt-ört som heter Tidlösa? Har inget latinskt namn på den, och har letat lite på internet men inte funnit något!
Det är en giftig växt, en mycke vacker blomma som liknar en röd/rosa/vit krokus. Colchicum autumnale (nakna jungfrun) Några gram av fröna kan döda en vuxen människa.. Kan finnas förvildad i Uppland men annars odlad här hos oss.

Oj, är den så giftig! Tack för svaret lady-Oona! Den förekommer i en bok som jag läser, men mer än namnet på den får man inte veta. Är den ännu giftigare än Bollmört eller Spikklubba?
Jag googlade på namnet. På bilder. Där va en del fina blommer :)
Vet i 17 vilken som är giftigast det berro säkert på en massa saker…men Spikklubbefrön ca 20 st kan döda ett barn….spikklubba har två ++.
Bolmört har också ++ för sin giftighet och det sägs att den är extremt giftig, den anses allt för giftig för att användas inom örtmedicin men den används inom homeopatin och faktiskt också inom trad. medicin.
Det finns många växter som är giftiga men hittar ingen i min örtabok som har +++ utan endast + eller ++ kors.
Idegran är väldigt giftig…50-100 gram är dödlig dos för en människa. Och ingen tänker nog på att Smörblommor är väldigt giftiga…0m man håller i färska växtdelar länge så kan man få blåsor och väldigt ont och att ca 30 plantor av Vitsippor kan skapa dödlig förgiftning för en vuxen person.
Ja ja allt är inte bara skönt i naturen…men det går ju att njuta av skönheten där den står…
Hej hopp i det gröna…
Tidlösa Colchicum autumnale är för alltid knuten till Medea. Kungadottern som följde Jason. Hon kom från Kolchis

# 4 Den ser faktiskt riktikt giftig ut med sin vita stjälk! Tack för bilden.
#6 Intressant det du säger om Medea.
Tänkte bara på att allting i naturen kan användas på ett eller annat sätt, bara vi vet hur vi ska använda det, i vika propotioner ock så vidare.

Tidlösa eller som det gamla namnet den nakna jungfrun är giftig och blommar på hösten och bladen bildas på våren. Sedan bladen har vissnat kommer blomman upp ur jorden. Den vanliga arten är Colchicum autumnale, men det finns ytterligare drygt 40 arter. Någon art är också vårblommande. Tidlösa har använts flitigt i växtförädlingen då den påverkar celldelningen och även för behandling av vissa cancerformer. Känsliga personer kan få hudskador vid hudkontakt med växten.
Hos idegran är hela växten giftig utom själva fruktköttet. Men fröet (stenfrukt) får inte tuggas sönder. Bara sågspån av idegran kan ge sjukhusvistelse om man får i sig. Varning att alla växtdelar från idegran ska hanteras försiktigt så att inga djur kommer åt dem och naturligtvis även människor.
De flesta ranunkelväxterna är bara giftig i färskt tillstånd. Torkad har nästan allt gift försvunnit och torrt hö med vitsippor eller smörblommor är ätbart för djuren.
Tidlösa betraktas som en trollväxt. Colchicum betyder växande i colchis och autumnale betyder blommande under hösten. Man berättade att när medea skulle föryngra sin gamle svärfar, vandrade hon nio nätter genom mörka skogar och över höga berg för att samla trollörter. När hon kokat sin trollbrygd på växterna så föll några droppar på marken och ur demm växte tidlösan. Enligt Hewe så kallade de gamla örten Ephemeron då de trodde att den som åt av växten levde bara en dag. (Ephemeros = som varar en dag.) När häxorna valborgsmässoafton möts för att dansa på korsvägarna, samlar de tidlösans bladspetsar och gör en farlig häxsallad. Med hjälp av den förgiftar de människor och djur.
I Frankrike bär man lök av tidlösa i fickan för att avvända allt ont.
Tänk vad mycket det finns att ta till sig…..trolleri trollerra….lär nåt nytt varje dag…
#8, testade smaka försiktigt på ett idegrans "bär" engång. Det var sött och sedan fruktansvärd obehagligt. kändes verkligen somom det var giftigt, även om jag spottade grundligt och mycket och stoppade nåt annat i munnen för att bli av med smaken så fanns känslan kvar på tungan länge, och den flyttade på sig också känslan eller spridde sig kanske är mer sant. Inget jag gör igen!!!!!!

#10 Ja, verkligen! Vad duktiga ni är som vet och kan allt detta om Tidlösa och övriga växter! Tack, tack för infon!
#12, visst är det roligt att lära, och både böcker och internet är fullt av infon för den som vill veta och lära mera. Kunskap är intressant. Må gott!
Idegranens aktiva substans används inom medicin som cellgift vid en typ av bröstcancer, substansen heter Taxol! Riktigt giftig! Som tur är smakar bären fasansfullt så förgiftningar hos människa är mycket sällsynt.
Brugmansia

Bären eller fruktköttet av idegran (Taxus baccata) är ganska gott och inte det minsta giftigt. (Förstås även stora mängder (litervis) är dödligt giftigt som rent vatten (6-10 liter på kort tid) är.) Förgiftningar sker genom att tugga sönder fröet eller att få t.ex. sågspån i sig eller bladdelar (barr). Jag har ätit av bären vid ett flertal tillfällen. Växtförädlingen har framställt flera sterila sorter som inte ger bär och används i många planteringar.
Hästar är mycket känslig för idegran, men däremot inte rådjur.
Jag blev tagen till sjukhus när jag var barn. Min mor fann mig med de gröna bären på hakan, tröjan och i munnen, de satt fastklistrade då jag smaskat i mig av den röda köttiga delen men spottat ut de bittra bären. Jag var 2,5 men minns fortfarande min pappas stora fingrar i min hals när de försökte få mig att kräkas! Men som du påpekar björnen så konstaterades jag fullt frisk på sjukhus! Växtens visdom ligger i att den röda delen är god så djuret äter av bäret men spottar ut den gröna delen. Den fastnar i sin tur i pälsen av den kladdiga rest som finns kvar av det röda fruktköttet. När djuret sedan putsar sig ramlar bäret ner och frösår sig. Fantastiskt!
Brugmansia