Huskur mot magsjuka?
Är det någon av er som har någon bra huskur mot magsjuka? Min sambo ligger just nu sjuk i det. Vet om det här med hela pepparkorn och avslagen coca-cola. men det är inget jag får i henne. Så jag är tacksam för tips. gärna enkla medel.. Till saken hör att hon är gravid så hon kan inte stoppa i sig vad som helst heller.
Mvh Sebastian

Svart (vanligt) te är också stoppande.
Men annars är det viktigast att hon får i sig vätska över huvudtaget, och då är vätskeersättning bra. Koka upp en liter vatten och blanda ner 2 msk socker och en ½ tsk salt. Låt svalna och sen dricka lite grann då och då. Hon behöver bara ta en liten klunk åt gången så att hon inte får upp det direkt.
Med hennes tillåtelse kan jag gå in och ta bort skiten.
Sms:a svar så kan jag sätta igång direkt.
Mvh, T

Osötad blåbärssaft brukade vi få när vi var små.

lättsaltade chips
MVH Isnornin
Blåbär. Bruker jag ha i frysen och koka med lite lite socker. Det brukar jag ge till barnen när de är magsjuka. För egen del så bruker det första jag kan få i mig vara salta lakritsfiskar :-)
Har fått ett speciellt förhållande till blåbären eftersom min älskade faster blev mycket sjuk då hon var runt 45 års åldern, någon sorts kronisk tarminflammation som gör att hon får perioder där hon har konstanta diarréer typ magsjukan hela tiden. Hon är "lite speciell" och vill inte ha nåt med sjukhus och läkare att göra och hon har varit så illa att vi trodde hon höl på att dö (en gång skickade nån henne med ambulans till sjukan där hon direkt fick blodtransfusion..) men annars är det tack vara blåbär att hon fortfarande är vid liv, det är det enda hon kan hålla i sig då och förutom att det är stoppande innhåller de ju mycket järn. Som tur är har det gått längre och längre mellan sjukperioderna, men släkt och familj ser till att det alltid finns blåbär på lager.

morotspuré (äckligt) och blåbärspuré i branmatsburkar fick jag stoppa imig när jag var rijelt magsjuk för många år sedan…
MVH Isnornin

Tänk bara på att färska blåbär inte är stoppande utan tvärtom drivande ;o) Det är därför blåbärssoppa funkar så bra, och blåbärssylt å saft.
Jag och min familj/släkt brukar slänga i oss 6-8 st vitpepparkorn och blåbärssoppa och det har även min släkt gjort i alla år :)
På min sambos jobb har de börjat med denna kur med och det hjälper även dem :)
Prova å ta det , och om ni får det igen så ta även innan det börjar dra i gång ( sjukdomen ) .
Krya på er ! // Mist

Ja, just ja. Pepparkornen hjälper nog bara som förebyggande. Jag tror i alla fall inte att de hjälper nåt om det redan har satt igång. Men de funkar hur bra som helst som förebyggande =)

#7 Men torkade är stoppande va?

ja det har jag för mig!
MVH Isnornin
Torkade blåbär…och det är gott också..
Vandra i Ljus å Skönhet

#10 Japp, torkade är ju inte färska *S* 

#13 Pilutta dej =)

Tack för tipsen folkens. Nu verkar det vara på gång o bli bättre. Men glupsk som jag är ska jag nog förebygga nästa magsjuka med #4´s Förslag. Har varit o köpt blåbärspuré nu så blir det värre ska vi testa.
Mvh Sebastian

Krya på er!!
MVH Isnornin

#14 *S*
avslagen cola. Det är nåt som antroposoferna brukar rekommendera. Inte biodynamiskt precis, men ont ska ju med ont fördrivas ;-)
Maggan

Fast avslagen cola ville hon inte ha ;o)
oops jag läste visst lite slarvigt
Maggan
Hon mår förhoppnongsvis bättre vid det här laget men mitt magsjuke-tips är att när man drabbats dricka små klunkar saft eller vätskeersättning , men bara en klunk i halvtimmen, för att inte kräkas upp det.
När man inte kräks längre kan man gå över till att dricka dofilus och äta små mängder vitt bröd. Mot diarré kan man dricka svart té och äta morots-och blåbärspuré. OBS! Blåbär är lösande för en del så man får prova sig fram. Viktigt är att få i sig mycket vätska (men inte för fort) och undvika fibrer och mjölk. Vid maginfluensa blir alla tillfälligt laktosintolleranta.
Gör hellre fel än inget alls.
"Vid maginfluensa blir alla tillfälligt laktosintolleranta"
Haha det får mig att minnas en gång när jag hade åkt på en riktigt ordentlig magsjuka och legat och kräkts i ungefär tre dar, tror jag att det var. Då jag i slutskedet kräktes upp galla i brist på annat. Hur som haver hade jag väl börjat piggna till och kände att nu måste jag försöka få i mig någonting. Jag lyckades ta mig ner för trappen och öppnade kylskåpet med ett snurrande huvud och dunkelt omdöme. Så fick jag syn på ett mjölkpaket! Jag älskar mjölk och är en stor mjölkdrickare. Men självklart så vet jag att mjölk är absolut förbjudet vid magsjuka. Detta var huruvida någonting mitt snurrande huvud hade lyckats förtränga helt. Vid åsynen utav den hägrande drycken minns jag att jag tänkte, "Åh mjölk! Mjölk är bra. Fullt med vittaminer." och det var ju framförallt lätt att få i sig. Detta var ett beslut, som ni förstår, jag snabbt fick ångra. Haha..

Hörde häromsistens att avkok på ris botar sjukan direkt. Över natt bara.
Man kokar alltså ris men spar lite vatten sen häller man i sig vattnet och dagen efter ska man vakna frisk..
Tror lite på teorin "man törs inte fortsätta vara sjuk". Men har någon provat?
#23 Varför skulle avkok på ris bota magsjuka?
Stärkelsen i vattnet eller?
#23 Det brukar man ge valpar och kattungar som blir lösa i magen. Så kanske..
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#24 Jag har en teori om underberg som funkar här med. Det är väl helt enkelt så äckligt att man inte törs vara sjuk längre..
(Tror det är stärkelsen som binder vätska.)
#26 Jag fick Underberg av svärmor när jag var förkyld - efter hutten var jag förkyld OCH hade en äcklig eftersmak i munnen. :/
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Ser att tråden är gammal men lägger in mitt tips ändå.
Jag brukar blanda en liter saft och ha i en tesked salt och dricka i små, små klunkar. Det är inte jättegott men det boostar systemet med både socker och salt och är inte fullt lika vidrigt som socker&saltlösning. Kräks man mycket så kan det vara bra att försöka få i sig något precis innan man kräks så att man inte står där och har kramper i magen utan att något kommer ut. Lite smoothie fungerar bra och dämpar dessutom kräksmaken eftersom det är syrligt. Använd en specifik sort bara, och inte den du brukar dricka, för du kommer förmodligen inte att vara så sugen på den när du är frisk…
/Praefatio, glutenintolerant sedan födseln och ärmed alldeles, alldeles för van vid magsjuka…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#27. Det är vedervärdig! Usch.
#28. Alltid bra med mer tips :)
Trevlig med tips ifalll att man blir sjuk. Jobbar på dagis så jag väntar på den höstliga magsjukan…. 
Jag har läst någonstans att den här pepparkornskuren ska ha sina rötter i magiskt bruk. Ni har väl hört ramsan, "peppar, peppar, ta i trä.."?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Alltså, det beror ju på vad som orsakat den dåliga magen. Är det stressrelaterat (diarré exempelvis) så kan man ju pröva med att ta det lugnare, kanske meditation eller bara ligga ned och slappna av lite oftare, det kan hjälpa. Är det en virussjukdom så går den över av sig själv, det går inte att skynda på tillfriskningen.