Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 14958 ggr
[Morfalum]
0

Satanister i Uppsala

Hej!

Jag söker efter andra satanister i Uppsalaregionen att umgås med.

Intressen är musik, film, filosofi, litteratur.

[NadjaIyona]
4

I såna fall är du inne på helt fel forum! Det är här häxori-fokus inte satanister och dyl. Testa i några av de andra ifokus-forumen.

[stass]
3

#1 Fast det passar väl bra? Om det finns wiccaner, hedningar och dyl så varför inte satanister ?

Bappho
4

Det är mycket möjligt att en och annan satanist är här ibland om de är intresserade av häxkonst..

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[NadjaIyona]
4

Det finns säker någon här inne men min första kommentar handlade om hur olika satanismen/djävlusdyrkan är i jämförelse med häxor/wiccan och annat naturfolk.

[stass]
0

#4 intressant diskussion, hur menar du då?

[NadjaIyona]
2

Jag menar att det är helt olika filosofier, religioner och syn på världen, vilket skulle betyda att chansen att det finns satanister/djävulsdyrkare i ett sånt här forum är ganska små --> vilket är anledningen att jag rekomenderade att han skulle leta i andra forum. Chansen är större att han hittat någon där.

Bappho
3

#6 Det verkar ju inte vara så mycket som enar oss häxor heller Flört

[NadjaIyona]
4

#7: Jag håller inte med. Jag tycker att det finns en massa som vi har gemensamt även om så många här inne inte gärna vill bli placerade i generella kategorier, det verkar som om så många här inne mest vill säga "Jag är min egen" och låsas som om de inte har gemensamma element, eller åtminstonde så pass många gensamma element så vi hamnar i samma kategori. Jag har för mig att Oon skrev ett inlägg om det för ett tag sen i "Hedniska Trossamfund?"

Men för att återgå till det egentliga ämnet så handlar det ju om, så klart bara enligt mig, att häxor, hedningar, wiccor och andra naturfolk har ju just naturen som centralpunkt och om jag har förstått rätt så har inte satanismen/djävulsdyrkan det, de har en helt annan stuktur och centreras runt annat.

magiskblomma
0

Ursäkta vad är det som säger att "häxa" jobbas på ett visst sätt….??

Du får ursäkta, men din defination känns lite, ja, du drar alla över en kam.

I mina ögon är "häxa" inte ett namn på en person, utan det är en tolkning av kraftet/energierna.. Därför kan både en man och en kvinna vara häxa… det är namnet som ger namn åt själva funktionen, magin. Inte tvärtom. Jag syftar ju på namnet "Häxor ifokuset" vilket betyder enligt min mening att det är magi som är i fokus, inte EN folkmängd.

Detta resulterar i det faktumet att Den tro och hur vi använder magin varierar

SÅ, det finns säkert satanister här inne som sysslar med magi. men att skillnaden exempelvis är, i stället för att tillbedja de gudar/gudinnor vi gör så tillber de lucifer… (som exempel)

[NadjaIyona]
6

Jag förstår att du kanske tycker att jag "drar alla över kam" men det är inte alls så jag menar, jag ville bara påpeka att jag tror att vi har nog mera saker gemensamt än vi tror.

Och ang din defenition av häxa, du har så klart rätt att tycka vad som helst men jag håller inte med dig. Det heter ju häxor i fokus inte "magi ifokus". Häxa innebär ju så mycket mera än bara göra magi, håller du inte med? Så jag tycker tvärtom, det handlar visst om en slags folkmängd, även om vi har våra olikheter så är det väl våra likheter och inte våra olikheter som har dragit oss hit.

Och ang det sista, jag är mycket väl medveten om att det finns satanister som sysslar med magi med men de har ju ju som jag tidigare påpekade en helt annan kärna i sin tro.

[stass]
6

Kanske beror det helt på vilka definitioner man har i grunden själv. Enligt vissa är vi ju alla som inte tillber den kristna jahve djävulsdyrkare.

[Morfalum]
5

#1 Från sajtbeskrivningen: "Den inriktar sig inte heller till någon speciell sorts häxor utan jag hoppas vi blir en salig blandning här inne. Då är det desto större chans att man får lära sig något nytt också!"

Du drar alla över en kam och du exkluderar mig och andra som vill kalla sig häxor, gör inte det, du har ingen som helst auktoritet på området och verkar generellt ha ganska dålig koll och vara fördomsfull.

Vissa satanister kallar sig häxor, unna oss det och vi kommer förmodligen att unna dig ditt hokus pokus och titeln häxa om du väljer att kalla dig det.

Bappho
8

Alla trosinriktningar är välkomna här. Även om det finns åsikter åt både det ena och det andra hållet när det kommer till ordet häxa, så är forumet i sig öppet för alla. Man behöver inte ens utöva häxkonst Flört

Så känn dig välkommen, Morfalum!

/ Bappho, Sajtvärd.

[NadjaIyona]
8

#12: Jag har aldrig hävdat att jag aktoritet över andra, utan jag har sagt att jag har en annan åsikt, det har jag gjort väldigt tydligt och jag har samma rätt som du att ha åsikter.

Jag ser inte mig själv som varken fördomsfull eller liknande men om det får dig att må bättre, kör på det. Också hur kan du säga att jag är fördomsfull när du själv kastar "hokus pokus" mitt håll.  Utöver att du inte vet ett skit om mig så är väl det en av de mest fördomsfulla sakerna som finns om häxor.

Du sa också att du letade efter satanister inte häxor och jag måste ha haft lite rätt för ingen har svarat på din kontaktannons utan har diskuterat defenitioner av "häxa" istället.

[Morfalum]
0

#14 Jag är satanist och väljer att kalla mig häxa. Jag kommer att vara härinne och jag kommer att göra saker som att lägga upp en tråd där jag söker efter andra satanister som kikar in på Häxor iFokus utan att behöva ta hänsyn till dina inlägg om att sådana som mig och vad vi sysslar med inte har någon plats här på sidan. Vad du kan göra är att acceptera det.

Tack för intressanta resonemang f.ö.

Vänligen

[Morfalum]
0

#13 Tack så mycket! Det gör jag Glad

MarinaB
5

Okej, då är det nog så att jag har hamnat på fel forum då jag i min enfald trodde att detta var en sight där personer som arbetar med magi på ett sunt och ljust vis fanns och kunde utbyta erfarenheter. Att samsas tillsammans med allt annat än vad jag står för, då menar jag inte att man har endast olika tillvägagångssätt utan helt olika moral och vart man riktar sin magi till/åt/från.

Mycket tråkigt men jag kommer att gå ur denna grupp innan jag knappt hann landa…

thinkerbell
3

#12 Att ha en åsikt som inte överensstämmer med någon annans är inte att ha dålig koll, och att säga att någon verkar fördomsfull efter att ha läst några av denne skrivna rader på en internetsajt är enligt min mening väldigt fördomsfullt.

Verkar otroligt onödigt att göra en megadiskussion som i mina ögon dessutom ser mindre trevlig ut från vissa håll, av att någon säger att han nog hinnar fler likasinnade på något annat forum.

Simuala
4

#17 satanism behöver inte alls vara någon slags motsats till "sund och ljus" magi, i själva verket det behöver inte ens ha med magi att göra. Det är min uppfattning. 

Själv har har alltid tyckt att blandningen av olika sorters intressanta människor har varit det bästa med HiF.

[stass]
8

Varför väcker satanism så stora reaktioner över huvud taget?

#17 att förklara att denna sajt inte är sund och ljus beroende på en endaste tråd och sen deklarera att man bygger hela intrycket av sajten på det är inte sunt och ljust. Synd…

Jag tycker själv det är roligt att många är med, alla behöver inte hålla med, de flesta här har olika trosuppfattningar. Det skapar diskussion och mångfald i o med olika traditioner och praktiker.

Hur skulle man annars bli provocerad till att tänka och reagera om alla hela tiden tänkte lika samma. Sen kan jag förstå hur givande det också är att bara diskutera och utbyta efrarenhet med någon som har samma tradition och trosuppfattning.

[Morfalum]
0

#18 Att skriva med "auktoritet" och ha fel, det är definierar jag som dålig koll.

Jag skrev att hon verkade ha dålig koll, det är stor skillnad. Det betyder att jag menar att mitt intryck av vad hon skriver i den här tråden gör att hon för mig verkar ha dålig koll och är fördomsfull. Glad

#17 Du skulle bli förvånad över hur "ljusa" och "goda" många av oss är. Och det som du skulle tycka var ont och svart är med all säkerhet inget du kommer att råka på i det här sammanhanget.

Tråkigt om du lämnar tycker jag!

Ahradia
8

En av de bästa sakerna på Häxor iFokus är hur högt i tak vi har här och Bappho som är en suverän Sajtvärd!

Alla har alltid varit välkomna här att delta i duskussioner om allt möjligt oavsett vilken tro man har eller vilken syn man har på saker. Det enda som räknas är att man kan ta en diskussion på ett vuxet sätt utan personliga påhopp.

Man behöver inte vara överens om allt eller se saker på samma sätt. Man kan ha ytterst givande dialoger ändå.
Man lär sig inget nytt om man maler samma saker med samma människor om samma saker som håller med om allt.

Witches don't get mad, they get even.

Ganna
23

#17 Varför är det så ofta "sunda & ljusa" förespråkare som endera lägger benen på ryggen eller blir förfärligt upprörda så snart de finner en tro, uppfattning eller åsikt som strider mot deras tro/uppfattning/åsikt? Om man nu är så "sund & ljus" så borde man väl inte påverkas av något som man uppfattar som osunt och mörkt utan snarare bli sporrad att genom väl underbyggd dialog visa varför ens egen uppfattning är att föredra?

Men det är klart, med tanke på den ryggdunkarmentalitet som råder i de forum där de "sunda & ljusa" flockas, får de väl sällan öva sig i varken dialog eller diskussion… ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Morfalum]
4

#23 Mycket bra skrivet, jag är av samma uppfattning.

Jag tror att enda sättet att upprätthålla önskedrömmen om ett ljust och gott själv, religiös verklighet eller kanske till och med värld är att förneka den så kallade mörka sidan av existensen och hålla den så långt ifrån sig som möjligt. Verkligheten måste så att säga censureras för att man ska kunna bibehålla en sådan bild. Vad händer när man tar bort censuren? Bilden man har fallerar eftersom verkligheten inte alls ser ut så. Existensen och allt som kretsar kring den innehåller både "mörka" och "ljusa" element vilka alla är nödvändiga och inte går att isolera från varandra.

Se bara på katolska kyrkans historia. Hur har de gått tillväga för att trycka undan den mörka sidan av existensen? De kunde omöjligen lägga benen på ryggen eftersom de bland annat för anspråk på att vara universell. Massmord, förnekelse och överdriven kontroll var några av dess metoder.

[stass]
0

#22,#23, #24 O, ja

Bappho
12

#17 Fördomsfullt och dömande så att det riktigt ryker. Väldigt ljus och sund inställning. Nej du, här hittar du ärliga, raka, fördomsfria, visa och helt underbara personer och där alla får uttrycka sig fritt.

Gå du någon annanstans om vi inte duger.

Trollvind
3

Jag tycker ofta att jag ser den där märkliga inställningen att man skapar en ljusare värld genom att vägra befatta sig med sånt man anser mörkt.

Men… om man ska skapa nån slags balans med DEN metoden då tänker jag att man måste blunda för BÅDE det mörka OCH det ljusa. Eftersom ljus skapar skuggor. Ju mer ljus desto mörkare skuggor.

Så släck ljuset och krama varann i stället Flört

Bappho
2

Nu när vi ändå är inne på ämnet satanism och häxkonst så tänkte jag bara nämna teistisk satanism som är en mer andlig satanism där det också förekommer magi och häxkonst. Det finns också traditioner som är en blandning av dessa två.

[Ravenna]
7

#17 Men shit. Trist inställning du har om något du uppenbarligen inte tagit dig tid och ro att undersöka närmare. På det viset kommer man ju aldrig någonstans med sig själv? Alltet består ju av både ljus och mörker? Vem är du att döma vad som är vad?

En vis kvinna sa en gång att hon helst befinner sig "i mitten" där allt är perfekt. Jag säger; där "i mitten" är en perfekt balans mellan ljus och mörker för det ena innehåller alltid lite av det andra.

Denna strikta uppdelning av tillvaron och osunda fokusering på "det ljusa" gör ju att människor tränger undan en stor del av sig själva, som de sen medvetet eller omedvetet riskerar att ta ut på andra. Inte särskilt sunt eller hur?

Själv är jag glad att det finns människor som tänker olika för det innebär att jag kan lära mig något om mig själv varje dag och kanske att någon kan lära sig något av mig.

[Morfalum]
0

#17 Mycket bra skrivet!

dennas
5

Inte för att det ursäktar fördomsfullheten, men man kan betänka att en osund fixering vid det ljusa och det goda oftast är en läkningsprocess eller ett trevande sätt att närma sej det okända/nya. Det är ju inte många som börjar sin bergsklättrarkarriär med K2 till exempel. Man får ta sej an en oskyldig "leksaksvägg" och sen avancera vidare.

En fixering vid onda/mörka krafter kan indikera att man vill chockera och skaffa sej makt.

Ju "gråare" man är desto mer i balans är man. Eller?

Men visst är det provocerande när nån hävdar sej ha patent på sanningar som mest är personliga…

skogsbergs-anna
1

Nu är jag inte så insatt i satanism, men är den så mörk? Och vad är det för fel att jobba med "mörker" ? Hoppas du hittar likasinnade, vi är nog en ganska brokig skara här inne.

Gör hellre fel än inget alls.

Acerventus
0

#0 Vad är du för sorts satanist då? Vad är egentligen en satanist?

[Starman]
2

Det finns två huvudsakliga strömningar. Ingendera involverar direkt dyrkan av sagofigurer som "Djävulen". Djävulsdyrkan är såvitt antropologer och religionshistoriker belangar en modern myt. 

Den ena strömningen är ockult/mystisk (läs om exempelvis Aleistor Crowley's ockulta tankar) emedan den andra, och senare, är mer eller mindre en sorts ateism (läs om Anton LaVey).

magiskblomma
4

Varför lägger folk benen på ryggen och springer bort och vill inte veta av att man pratar om "mörker"??

Konstigt…

Kom ihåg

Ljuset skulle inte finnas om mörkret inte fanns….

[stass]
4

Vad är då detta abstrakta mörka som är i kontrast till ljuset?

Är det rent generellt färgen svart? Snackar vi mörkerrädsla, sex, förbannelser, sjukdom, allmän manupilation, figererande väsen och gudomar som lucifer, lilith, samael.. m. fl. Eller är det en rädsla att man bär på tabun som är bannade och inte får finnas?

Vad fasiken innebär det att vara grå, svart eller ljus?

Bappho
10

#36 Samhällstabun.

Jag gissar att många här redan hänger på gärdesgården och har erfarenhet av att leva på utkanten, balansera mellan det som är accepterat och det som inte är.

Det är lite vår roll att vända på saker up och ner och pröva nya vägar och gå dit ingen annan gått tidigare.

Samhällstabun borde väl vara en lätt match att genomskåda Flört

Och till svar, det finns ingen människa som är svart, vit, ljus eller mörk. Vi är alla ganska komplexa varelser, samtidigt som vi är ganska enkla och lika också..

Kuutar
7

Jag tror att den kristna tron spökar bakom mycket satanisträdsla, majoritetskyrkan här i Norden har aldrig tyckt om vårt inneboende mörker eller skuggsida.

Det är ju bara Jesus som kan frälsa oss, då blir det otroligt provocerande med folk som till och med verkar söka det mörka, av egen fri vilja.

Då heter det att det är själva Satan (vem det nu är) som förfört de stackars själarna. Eller att de är ondskefulla personer som har ingen rätt att ens existera.

Mitt intellektuella och känsloliv blev räddade av ett gäng galna och läskiga satanister (i andras ögon) när jag höll på att gå under i min småborgerliga, fördömmande lilla hemstad länge sedan, det är jag dem evigt tacksam för!

lightseeker
6

många intressanta kommentarer här i en tråd som jag inte har följt, men nu har jag läst igenom och vill gärna citera två:
Ganna:  ….med tanke på den ryggdunkarmentalitet som råder i de forum där de "sunda och ljusa" flockas, får de väl sällan öva sig i varken dialog eller diskussion…"

You nailed it!

Bappho:…jag gissar att många här redan hänger på gärdesgåden och har erfarenhet av att leva på utkanten, balancera mellan det som är accepterat och det som inte är…det är litet vår roll att vända på saker upp och ner och pröva nya vägar och gå dit ingen gått tidigare…"

Det känns helt rätt, det som du skriver.

Det jag kan lägga till är: Om man har inre motstånd mot de olika "grenarna" på detta hif-träd, så skall man hellre ifrågasätta sitt eget inre motstånd mot sina tabun, som man är uppfostrad med.

Varför finns de? hur uppstod de? vem inplanterade dem? vad är historien bakom att de ens existerar.

Som exempel kan jag ta filmen "Kautokeino upproret" som var en av filmerna vid den första "Native Vision film festivalen, här i Göteborg.

I den så förklarades det samernas intention med sina "kristna bönemöten" i kåtorna, och varför de valde att ha dem där och inte i kyrkan.

Inför filmvisningen så deltog jag i firandet av Sapmi-dagen och vidtalade en samiska att vi skulle visa filmen och att hon borde komma och se den,

-Nej! Usch! sa hon, Den vill jag inte se.

Jag replikerade -Varför inte?

och hon svarade -Nej! jag har nära anförvanter/släktingar som det handlar om i filmen.

-----alltså, inte ens de närmaste släktingarna vet "sanningen" idag, eller det stora flertalet samer över huvudtaget hade hört talas om denna del av historien.

Varför? pga. att historien, identiteten, styrandet skulle kunna styras.

ja, detta var tankar som väcks i mig, när jag ser att det har blivit en debatt kring acceptabelt/icke acceptabelt: tänkande, tyckande, deltagande.

MarinaB
1

Ok, för att inte vara fördomsfulla tycker jag att många av Er visade tvärs om efter det enda inlägg som jag skrev. Att vilja omges med ljus och kärlek anser inte jag vara ngt underligt. Att använda sig av det samma när man arbetar med magi eller i det verkliga livet anser inte jag avar ngt underligt heller. Jag anser mig inte vara bättre än ngn annan, verkligen inte men jag försöker varje dag att göra "gott". Berätta lite gärna för mig om vad satanism är för just Dig! Kanske har jag då fått mkt om bakfoten, kanske inte.

Satan är de onda demonernas furste?

Vilken Satanistisk "rörelse" är den "sanna" för Dig?

Jag kan hålla med i stora delar i vad Satanist utgår från om man tittar på utdrag från dess bibel vilket jag höll på duktigt med i ung ålder och drog upp mkt svarta virvlar runt mig vilket självklart inte var bra. Visst arbetar vi alla på olika vis och kanske var jag snar med att se Satanist som ngt ont?… eller kanske inte?

Själv har jag inte varit med i ngn "sund och ljus grupp" med ryggdunkarmentalitet då det inte är ngt jag förväntar mig då åsikter är viktiga och kan det tänkas att det faktiskt är så att jag inte skulle flytt pga just det utan för att jag var rädd och trött på att ha just "svarta" människor som faktiskt vill ont runt omkring mig och krafter som suger energi och livskraft ur Dig… Min tröst för dessa människor är - och ta inte åt Er - att jag tror på Karma.

När jag talar om mörk och ljus i avseenden likt detta som svar på ngns fråga är det just ont och gott. Alla arbetar på olika sätt som sagt och en del väljer att arbeta med svarta krafter - och Nej jag anklagar ingen - som även stöttar sig mot hämnd. Jag anser (min åsikt) att om man arbetar på det viset måste man också inse att det aldrig kan bli bättre runt omkring oss… och ja, jag tycker det är skrämmande då detta sprider sig likt pesten bland folk. Folk har blivit mer egoistiska och kalla och har svårt att räcka ut en hand mot människor som behöver hjälp.

Ja, självklart ligger bibeln, katolism mm till grund för rädsla kring Satanism, då det är just där man kan läsa om att Satan/Lucifer blev förvisad från himmelen och det är väl så Satanismen grundades pga att man såg den "gamla" Guden som ngt väldigt ont och därmed ansåg Lucifer vara rätt?

Själv tror jag inte på bibeln öht ( men det är ngt helt annat) men där emot tror jag på onda krafter…

Kanske har jag haft bara dåliga upplevelser av just Satanism so give it to me Morfalun och förklara hur just Ditt tänk är kring detta.

Mvh; Marina

Bappho
0

#40 Morfalum har lämnat forumet.

Koalani
6

Han lämnade forumet men tack vare hans tråd uppstod det en intressant diskussion! Efter min uppfattning är samarbetet med mörka krafter ett steg i själen utveckling. Man ska liksom känna hur det är att arbeta för mörkret och bli mörk för att sen kunna arbeta för ljuset bättre och utvecklas. Jag har t.ex. varit mörk häxa i tre tidigare liv och mördade människor. Det hjälpte mig att nu kunna arbeta mot mörkret och urskilja vad som är vad. Och jag tror jag blir en god ljusets krigare om det nånsin behövs efter all de morden!

Vad beträffar satanismen, så spelar det ingen roll om det är en sorts ateism eller Samaels dyrkan, för i bägge fall samarbetar man med den mörka sidan. Men dömma ska man inte, eftersom det är en nyttig fas i själens utveckling. Personligen vill jag dock inte vara i närheten av satanister!

Sen skulle jag inte säga att ljuset inte skulle finnas om mörkret inte fanns, utan tvärtom, att mörkret inte skulle finnas om ljuset inte fanns. Ljuset var ju den som blev till först, när skapelsen började.

Sajtvärd på Illuminati.iFokus

Spirituell hypnoterapeut, www.spiritualinsight.gr

[Baubo]
3

Hmm, jag undrar vem man ska dyrka för att vara en bra människa, och vem som bestämmer det. Enligt tex. en kristen är  jag definitivr en som dyrkar stanistiska krafter.

Koalani
1

Religioner är ju fördömmande, extrema och har fördomar. Men det stämmer att det finns mörka och ljusa entiteter. Så länge man respekterar andras fria vilja och erkänner att Skaparen/Ljuset/Källan står ovanför allt och alla är man trygg. Man ska också veta vad det är för andar man tillkallar och sätta dem under prov. Det är mycket lätt att bli lurad. Tyvärr finns det andar under samma namn som är ljusa och mörka, som t.ex. Artemis. Så om ens mål är att hjälpa (så länge ingen är skadad) blir man förbunden med en ljus entitet, om målet är självisk coh kontrollerande kommer det en mörk sån.

Thistle
1

Med tanke på att skaparen/ljuset/källan inte är något som vi har en enhetlig definition av kan det vara missvisande att ha begreppet som grund för "ljust" magiskt arbete. Om det finns en källa, eller någon form av kraft i universum, så är det väl universums själ. Där finns också begreppet "anima mundi" världssjälen. Naturen i sig är varken god eller ond. Ondska och godhet är egentligen begrepp skapade av människan och det gör det till begrepp vars betydelser kan variera.

Bappho
10

#44 Du talar hela tiden i termer som om din tro är sanning och det sanna. Jag förstår att det är det för dig, men det är inte det för alla andra. Det finns många här som inte nödvändigtvis tror på en dualistisk, kristen värld som är uppdelad i två motsättande makter.

Koalani
4

Jag kan bara skriva om mina uppfattningar, inte andras. Den dualistiska världen är inte kristen, utan kristendomen, liksom alla religioner, har både sanna och falska budskap.

Vad gäller mörka krafter, de har gått ur skaparkraften och är inte i förbindelse med källan. De saknar därmed kärlek och därför har de blivit mörka.

Ganna
7

#47 Nej, det är inte bara kristendomen som är dualistisk, men den är det mest välkända exemplet och även den religion som färgat av sig på många av tankeströmningarna inom New Age.

Sedan så är det vanskligt att tala om "mörker" och "ljus" (jag får anta att det är ett New Age:iare sätt att tala om "gott" och "ont"), begrepp som bara äger subjektiv relevans, inte en universell, allmän innebörd. Vilket gör att det inte går att tala om dem på ett absolut sätt. Det som är gott för något i en viss situation, är ont för någon i en annan situation.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Koalani
3

Med ljus menar jag allt som är i kontakt med kärleksenergin eller källan, och med mörker allt som inte är det. Så det är inte det samma som gott och ont.

Ganna
9

#49 Det är ju lika svävande och odefinierat det, inte är "kärlek" något absolut rättesnöre heller; den enas kärlek kan vara den andres stalking, t.ex.

Koalani
3

Nej, jag talar om andlig kärlek, inte erotisk! Andlig kärlek är ovilkorlig kärlek. Det är ett lugnt accept av sig själv och andra, i motsättning till mörkrets manipulation, kontroll, makt och rädsla.

black#1
5

Intressant tråd, oavsett om man kallar sig satanist eller inte.

Från ett kristet perspektiv är vi väl alla körda för att vi ens hänger på ett sånt här forum utan att försöka frälsa och omvända andra deltagare till kristendomen. Eller för den delen om vi inte omvänder oss självmant går över till kristendomen, avsäger oss all tro på magi, andra gudomar, naturväsen, andar, osv. och aldrig ser tillbaka.

Jag vill tro att det egentligen inte finns ren ondska i världen, bara förvirrade, okunniga och kortsynta personer, men när man ser och läser i tidningen om hur en del bär sig åt, så undrar man ju…

Koalani
2

Kristendomen, som alla religioner, blev förvrängd och infiltrerad, så det är inte stor mening i att tala om den, utom när det gäller att hitta vad som kan ligga bakom alla fördomar och förbjud. Och jag har hittat ganska mycket inom det området.

Människor som torterar och dödar andra och njuter av det är helt enkelt demonbesatta.

Ganna
6

#51 Det är fortfarande ett luddigt begrepp som dessutom luktar kristendom lång väg. Jag tror, som du nog förstått, inte alls som du. Jag är t.o.m. i tjänst hos en gudom som du säkert ser som "mörk" och jag är tämligen säker på att jag fortsätter i hennes tjänst när jag dött, tack och lov. Men jag gitter inte diskutera saken vidare med dig, särskilt inte när jag i andra trådar läser om att du tror på aliens osv. Det blir helt enkelt för tråkigt och tidskrävande.

silverhuldra
3

#53 du säger att mäniskor som dödar andra är demonbesatta, hur ser du på människor som lider av olika sjukdommar, t ex schizofreni, epilepsi mfl ?

Mvh. Silverhuldra

Koalani
4

#54 Allt luktar väl kristendom när man är allergisk mot den. Det är helt säkert att du fortsätter i denna "gudoms" tjänst efter döden! Nej, jag tror inte på aliens, de är en del av mitt arbete.

#55 Nej, jag sa aldrig att de som dödar andra är demonbesatta. Jag sa att de som dödar, torterar och njuter av det (eller tror att deras handling är rätt) är demonbesatta.

De flesta med psykiska sjukdomar har också entiteter. Men epilepsi är också en fysisk sjukdom, så det varierar. Man behöver förstås inte ha nån psykisk sjukdom för att ha karmiska/jordbundna entiteter på sig.

silverhuldra
3

#56 vilka belägg har du för att de är besatta av demoner? Vilka bevis har du för att vetenskapen om psykiskasjukdomar har fel ang deras ursprung.

Mvh. Silverhuldra

Bappho
3

#56 Om nu aliens är ett del av ditt arbete så måste du väl ändå tro på att de finns?

silverhuldra
1

Om nu någon/några med psykiska sjukdomar tar kontakt med någon och får reda på att de är besatta och att de behöver få utdrivning och de efter de besöken fortfarande är psykiskt sjuka vad tyder det då på?

Mvh. Silverhuldra

Hannifer
10

#54 "De flesta med psykiska sjukdomar har också entiteter".

Vad är det frågan om?! Vad har du för belägg för det påståendet?

Jag är bipolär och känner människor med olika typer av psykiska problem; varför i helvete skulle vi vara mer besatta än andra?! 

Vad trött jag är på dina arroganta inlägg!

silverhuldra
6

#60 efter att ha arbetat flera år inom psykiatrin så frågar jag mig det samma som dig.

Mvh. Silverhuldra

Hannifer
5

#61 Ja. Och med två års beteendevetenskapliga studier och erfarenhet av att ha bipolär sjukdom, så vet jag att det, bland annat, handlar om obalans i hjärnans signalsubstanser. Med rätt medicin och en samtalskontakt, kan man må alldeles utmärkt. Belägg; jag själv.

Praefatio
6

#60 Jag har fem psyk-diagnoser och utreds för en sjätte, känner mig inte heller speciellt besatt, skulle hemskt gärna också vilja veta vad Koalani har för belägg för ett så dömande och, i mångas ögon, kränkande uttalande. Tycker Koalani kanske även att homosexuella personer är besatta av demoner?

silverhuldra
1

Jag har en släkting med bipolär och nä hen är inte besatt hen heller.

Mvh. Silverhuldra

Koalani
3

#58 De blev en del av mitt arbete, jag valde det inte. Att "tro" betyder att ha blind tro, utan bevis. För mig i alla fall.

Angående allas frågor om psykiska sjukdomar så är beläggen naturligtvis fallen min Medarbetare och jag haft.

Och jag tycker inte alls att det är arrogant, det är bara en konstatering. Entiteter är en normal del av tillvarelsen på den fysiska dimensionen, varför skulle det vara en skam att ha såna i sin aura?

Homosexuella är också människor, så de kan också ha entiteter. Man kan förstås ha en entitet och må hyfsat bra. Det beror ju på entiteten, ens attityd och själsnivån.

Jag har aldrig sagt att hjärnskador -och obalanser inte fanns. Dessutom blir man först påverkade på det spirituella planet och sen på det fysiska.

Att ha fått en utdrivning och ändå må illa kan betyda många olika saker. Kanske har man hjärnskada, kanske alienimplantat, en annan entitet, man kan vara negativt inställd, ha tappade själsdelar, terapeuten/prästen kan ha bommat, osv…

Vetenskapens fel är ju att den bara tittar på det fysiska, och det är den som är arrogant. Så länge den inte samarbetar med det alternativa kommer den ingenstans. Vetenskapen helar inte psyksika sjukdomar, den kan bara dämpa och söva.

silverhuldra
10

Att påstå att psykiskt sjuka mäninskor är besatta av demoner är kränkande.  Vad säger att inte du är besatt av en ond entitet och är här endast för att skapa oreda och besvikelse.

Mvh. Silverhuldra

black#1
7

Vetenskapen helar inga kroniska sjukdomar alls, det är därför de kallas kroniska. Ärligt talat ser jag ingen skillnad mellan att ha diabetes, hypo- eller hypertyreos eller bipolär sjukdom. Kroppen producerar fel mängder av ett eller flera hormon(er), och följderna blir sjukdomssymptomen.

Jag ska inte gå närmare in på diagnoser, behandlingsformer och läkemedelsgrupper, men det var länge sedan psykiatrin nöjde sig med att bara ge lugnande och/eller sömnmedicin. I de flesta fall kan man leva ett produktivt och trevligt liv med rätt behandling.

När jag fick min bipolärdiagnos 2006 berättade min läkare att bipolär sjukdom i genomsnitt drabbar 2% av befolkningen, men 10-15% av studenter och lärare på universitetet (jag bodde i Uppsala då, därav att det exemplet kom upp) och bortåt 25% av nobelpristagarna. Det är inget tecken på genialitet, men ett tecken på att en funktionsnedsättning kan vara en tillgång om man använder den rätt.

Jag svarade just på en tråd om vetenskapstro, och psykiatrin är ett ämne där jag känner att jag har fått all bases covered av vetenskapen. Inga demoner där, och besatthet av Sheldon Cooper gjorde mig inte till aspergare heller.

Koalani
3

#66 Tvärtom, det är ärande, tycker jag. För det betyder att det inte är deras fel att de mår illa, utan entitetens!

Visst kan du välja att tro att jag också har en entitet och vill förstöra forumet. Du kan tro vad du än vill, det angår inte mig. Jag kan också tro att du säger mig emot för att du har en entitet.

#67 Entiteter kan också förorsaka fysiska sjukdomar. Å andra sidan kan både de och psykiska sjukdomar vara karmiska eller ha med livsuppgiften att göra. Det är oftast depression och psykoser som kommer från entiteter.

Bappho
9

#68 Betyder det att sjukdomar som inte beror på entiteter, istället beror på en själv?

skogsbergs-anna
5

Bättre veta att man tror än tro att man vet :) Vart tog diskussionen om satanisterna vägen?

Praefatio
7

#69 Det undrade jag med, och blev plötsligt enormt kränkt. Det är alltså mitt fel att min hjärna inte fungerar som många andras? Fy sjutton, vad arg jag blir. Arg och förolämpad.

Hannifer
10

#67 Haha, har du också blivit "frälst" av Doktor Cooper? :D Själv är jag djupt fascinerad av Mr Spock och Professor Snape. Galet, tycker vissa. Men nästa gång någon höjer på ögonbrynen på grund av min tendens att bli fäst vid fiktiva karaktärer, vet jag vad jag ska säga: "Jag får verkligen be om ursäkt, men jag är besatt av en demon sörrdu. Det kan yttra sig på allra möjliga märkliga sätt. Det har en ytterst trovärdig person berättat för mig. Tänk så genant, att jag har gått omkring och trott att jag har blivit en relativt stabil människa med hjälp av samtalsterapi, medicin och ett mer balanserat leverne, när jag i själva verket har en entitet i min aura!" Personen jag berättar detta för kommer troligen nicka i samförstånd och ge mig en tröstande kram.

black#1
4

#72,

Det är ju självklart! Men kom ihåg att Dr. Cooper fördriver man bäst genom att byta plats i soffan, kramas och äta thaimat på fel dag. Skrattande

Koalani
2

#69 Det betyder att sjukdomar som inte beror på entiteter KAN vara ens eget fel, när man inte bryr sig om sin hälsa och sitt liv och inte anstränger sig tillräckligt för att lösa problemen. Och när det är ens mission är det ens eget beslut att ha den och den sjukdomen, själens beslut. Så det är bäst att ta ansvar för det och använda utmaningen på bästa sättet.

Hannifer
7

#69 + #65 Det är klart att ens sätt att leva påverkar sjukdomsförloppet, det finns det vetenskapliga studier på. Men att en person har en psykisk sjukdom är inte hans eller hennes fel, lika lite som om man har levt sunt men ändå fått en fysiologisk sjukdom.

Om en person, vars enda erfarenheter är "fallen min Medarbetare och jag haft", skulle påstå att DE FLESTA homosexuella eller DE FLESTA afrikaner är besatta av demoner, skulle det räknas som hets. Därför tycker jag att ett antal av dina påståenden om psykiskt sjuka är snudd på det med.

Om det, mot förmodan, vore så att det fanns en koppling mellan psykiska sjukdomar och demoner eller alienimplantat, så skulle du ändå omöjligen kunna ha mött tillräckligt många sjuka människor för att kunna uttala dig om DE FLESTA.

Förstår du inte att människor här på forumet uppfattar dina idéer som kränkande? Om jag inte hade kollat upp din hemsida, skulle jag misstänka att du var ett troll.

[Baubo]
12

Koalani, du låter som en väldigt farlig människa. Enligt vad du skriver verkar det som att du verkligen kan förstöra livet för sjuka människor!

Joppo
10

Koalani är inget troll. Hon har (tyvärr) fört ut sina demon/implantat-teorier länge här på iFokus. Det finns en gammal tråd där ämnet diskuteras inne på Skepticism: http://skepticism.ifokus.se/discussions/4edabef388f472313b000811-medial-psykvard

Djupt tragiskt är det i varje fall. Att lura i en psykisk sjuk person att den innehåller demoner är riktigt äckligt. Ni får dock ha överseende med att det antagligen är något slags demonimplantat som tvingar mig att skriva detta. Det brukar vara fallet när man argumenterar emot vår grekiska exorcistFlört

Ganna
19

Det jag undrar över är vad allt det du, Koalani, pratar om här har med häxor/häxkonst att göra? Förutom att tala om för oss att vi jobbar på/med "fel" sida?

Koalani
2

#75 Det är min uppfattning att de flesta som har psykiska sjukdomar har entiteter, jag har inte genomfört statistiker. Men att ha entiteter är alltså inte alls kränkande, det är som att ha ljust hår.

#76 Jag kan hela sjuka människor.

#77 Så du spionerar mig nu? Går in på alla sajter och läser mina inlägg?

#78 Tråden handlar om överenskommelser med Samael och vad jag skriver har allt med det att göra! Häxor är som alla andra människor, somliga arbetar med ljuset, andra med mörkret. Om mörkret är för dig fel sida så är det din bedömning.

Joppo
1

@Koalani

Nej, det gör jag såklart inte. Mig veterligen har jag inte bemött ett enda påstående från dig utanför KiF under hela 2012.

Jag tyckte ämnet lät spännande. Jag har i princip ingen koll på de svenska satanisterna och ville  lära mig mer.

Bappho
4

Vill bara påminna om att vi talar "till" personer i trådarna och inte "om"!

Bappho
2

#79 Är du bara intresserad av ämnet och vill delta i diskussionen eller vill du upplysa oss?

[Baubo]
2

#79 Jo, det kan jag med. Men aldrig att jag varken stött på demoner eller att sjukdomen varit personens eget fel. Att du har bla. sådana här påståenden kan vara väldigt farligt.

Koalani
0

#82 Både och.

#83 Detta påstående är alla psykologer eniga i. Och du behöver inte stöta på demoner, få människor har astral syn och kan se dem.

Praefatio
0

#84 Vilket påstående?

Koalani
1

Att sjukdomar kan vara ens eget fel. Läkarna håller också med.

Praefatio
5

#86 Vilka sjukdomar? Vilka läkare? Studier? Rapporter?

dennas
5

Förlåt att det kommer ett off-topic-skämt, men den här kombinationen var rolig.

"#77 Så du spionerar mig nu? Går in på alla sajter och läser mina inlägg?"

"Medarbetare på Konspirationsteorier.iFokus"

Svartkatt
6

86#  Klart att sjukdomar KAN vara ens eget fel. Men det beror verkligen på vilken sjukdom man syftar på.

En människa som har rökt hela sitt liv, och tillslut så får hen lungcancer, då KAN ju rökningen ha varit en bidragande faktor.

Men att säga att en människa med tex ADHD har orsakat sin diagnos själv, det är ju inte rätt alls.

Så, vilka sjukdomar pratar du om? Och vilka läkare säger vad?

Bappho
0

Det är ganska vanligt inom vissa new-agekretsar att tro att människor själva har valt sina sjukdomar och det mesta annat också, för den delen. Och har de inte gjort det så är det något man måste genomleva för att man gjort något i ett tidigare liv. Ett sorts karmiskt straff.

Jag läste detta citat på ett öppet forum, skrivet av en person som har just dessa tankar. I vanliga fall citerar jag aldrig andra personers inlägg på forum, men det här är ett sådant skrämmande exempel och visar hur ett sådant tankesätt lätt kan förvandlas till.

citat:

"Intelligent för mig är faktiskt då vi som samhälle låter de svaga och dumma dö ut. Eller om jag uttrycker det så här…
de som faktiskt svälter vill dö, och de som faktiskt är sjuka, vill dö. Låt dem dö då. =)"

silverhuldra
3

jösses, det finns verkligen de med sjuka tankar /sjuka inställningar lite över allt. För mig är ett sådant tankesätt helt omöjligt.

Mvh. Silverhuldra

skogsbergs-anna
1

Undra vem som är sjuk? Skrämmande människosyn! De som har den synen kan inte träffat svårt sjuka människor. Som att säga till en döende cancerpatient med två små barn hemma att hon vill" dö eller att hon gjorde nåt dumt i sitt förra liv!

black#1
3

#90,

The Law of Attraction vill jag minnas att den kallades när någon skulle övertyga mig en gång om den. Rent hårresande idéer när man drar dem till sin spets, och då brukar de flesta backa lite när man säger det. Men naturligtvis är det ju otroligt bekvämt att få tänka att folk har valt svält, krig och sjukdom genom födelsen, så slipper man bry sig. En extremform av kosmisk nyliberalism?

dragonstar
0

Jag vill gänra höra mer om vad satanism är? Vet den kristna synen på det, men de som säger sig vara sattanister vad har de för tro och synsätt?

Tycker att det kan passa in här, detta är de närmaste man kan komma på fokus som passar tror jag…=)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

silverhuldra
0

# 94 Morfalum har lämnat forumet, så vi kan tyvärr inte få hans syn på vad satanism är. Däremot tror jag att du kan få väldigt många olika svar på frågan beroende på vem du frågar.

Mvh. Silverhuldra

dragonstar
0

#95 Ja det var det jag tänkte själv. därför var jag intreserad av att höra från "deras" sida vad det är.  Jag har sett det som att en satanist dyrkar mörka krafter men såg för något år sedan på tv i nått pogram någon som sa sig vara satanist och då sa personen att det går ut på självkännsla och att bry om sig själv. så jag vart nyfiken =)

[stass]
0

Den karmiska lagen blir även den ful när man drar den till sin spets. Du lider för att du förtjänar det osv

Bappho
4

Själv håller jag mig till lagen "shit happens!" ;-)

silverhuldra
0

# 98 ja det är en bra lag att hålla sig till, den kör jag också med Glad

Mvh. Silverhuldra

Koalani
4

#87 Depression kan vara följden av brist på intressen, ensamhet, inget mål i livet, fysisk sjukdom, o.d. Jag har haft en sån klient, som inte hade nån entitet men var ändå deprimerad. Men det var alltså en ut av tiotals och kanske hundratals andra som hade entiteter.

Sen finns det många sjukdomar som är en konsekvens av dålig kost, alkohol och rökning. Du behöver bara googla det så hittar du massor med rapporter av läkare och psykologer.

#88 Ha ha, ja, jag kunde inte låta bli!Skrattande

#89 Jag pratade generellt, och inte av ADHD. Men "ens fel" betyder att sjukdomen kan vara vald av själen, som jag redan sa och som Bappho lägger till i följande inlägg.

#90 Det är dock inget straff, eftersom begreppet "straff" inte finns i andevärlden, utan en utmaning för att både avbalancera sitt karma och lära sig tålamod och andra kvalitéer, samt bli starkare.

Jag ser inte vad detta vidriga citat har med karmats lag eller mina tankar att göra! Att vara sjuk kan betyda många olika saker, och inte nödvändigtvis andliga saker. Ditt jämförande med mitt budskap är kränkande.

#92 Det är inte personen som vill vara sjuk eller dö, utan dennas själ som valde det (antingen när hon gjorde sitt livsplan eller senare, i kontakt med sitt högre jag) och hon får inte veta det med mindre hon är spirituellt redo för andliga sanningar och letar efter dem.

Svartkatt
4

#100 Nu tog jag ju ADHD som ett exempel bara, och inget annat. Jag är fortfarande intresserad av källorna och de eventuella läkare som ska ha uttalat sig om detta.

skogsbergs-anna
3

Vad anser du om dagens specialistvård, står den ivägen för själens vilja då? Vi kan rädda livet på de flesta, transplantera organ, ge dialys, operera och rädda förtidigt födda.

Koalani
3

#101 jag sa ju att vill man hitta namn och speciella vittnesmål ska man googla. Det är väl allmänt accepterat inom psykologin och medicin att dåliga vanor vållar sjukdomar.

#102 Det tycker jag inte, eftersom vi är här för att växa, och det innebär att uppnå mer och mer kontakt mellan sinnet och själen å ena sidan och själen och det högre jaget å andra sidan. Och vårt liv anpassar sig enligt de beslut vi fattar. Vilket beslut vi än fattar är det en erfarenhet som hjälper oss att växa. Och om det är meningen att vi ska dö då fixar det högre jaget det lätt -oavsett vad läkarna gör till oss för att rädda oss.

Geru
1

#103 Måste bara fråga, betyder det att du tror på ett fast öde i så fall?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Bappho
3

#100 Citatet hade inget med dig att göra utan handlade om hur den vanliga tanken i vissa newage-kretsar, att man själv rår för saker som händer i ens liv, kan urarta. 

Det förklarar också varför jag har den ståndpunkten jag har.

[stass]
8

Personlighets störning ( diverse borderline kombinationer) kan ofta uppkomma under barndom och pubertet, samt efter trauman. "lätt ADHD är svårt att skilja från ett stressat barn i en felaktig miljö som främjar koncentrationssvårigheter och konflikter. Jag tror att nedstämdhet och depression kan bero på yttre influenser, men såklart inte i samtliga fall. Ja, shit happens och ibland är man själv källan. Jag tror överlag att det kan vara farligt att föreskriva händelser till högre makter, ris som ros. För det befriar från personligt ansvar för sitt liv och handlingar. Med det sagt tror jag att andra makter kan påverkavåra liv också. Dagens medicinska kunskaper är ovärderliga i de flesta fall ( förväxla i te med "felfria")för att inte nämna effektivare och nödvändiga. Men den andliga vården prioriteras inte och halkar efter, har jag upplevt.

[Baubo]
7

#84 "Astral syn" är jag inte riktigt säker på vad det innebär, men jag håller absolut med om att inte alla ser eller upplever lika saker.

Av vad jag läst i dina inlägg, Koalani,  så ser jag väldigt tydligt att vi s.a.s lever i väldigt olika världar och har skilda synvinklar och åsikter om det mesta. Jag respekterar att du följer det din egna upplevelse lärt, håller med om att det inte egentligen kan kallas "tro" när man fått något bekräftat för sig själv. Men det betyder inte att det blir en universiell sanning. Jag gillar att diskutera olika syner men jag gillar inte ditt sätt att uttrycka dig och predika sanning. Det är tröttsamt och löjligt, och jag förstår ärligt talat inte alls vaför du är på denna sajt när temat inte verkar intressera dig ett dugg.

[stass]
1

# 107 jag har stött på astral syn och astral hörsel i Draja micaharics böcker, magic simplified tror jag det var. Väldigt intressant läsning!

Koalani
4

#104 Somliga saker är förutbestämda -de viktigaste händelserna i vårt liv- och andra inte. Det är själen som bestämmer och bestämmelserna kan ändras.

#105 Alla tankar kan urarta.

#106 Att ha entiteter betyder inte alls att man inte kan ta ansvar för sitt liv. Är man villig att växa, dvs att visa tacksamhet, optimism, frikostlighet, styrka, mog, ödmjukhet, o.l. blir entitetens påverkan låg.

#107 Astral syn betyder att se det som finns i astralplanet.

Vad menar du att ämnet inte intresserar mig? Vilket ämne? Häxeri? I en annan tid skulle jag ha bli kallad för en häxa. Och även i denna tid, eftersom jag arbetar med osynliga krafter. Hur vet du vad som intresserar mig och hur drar du såna slutsatser? Om mitt sätt att uttrycka mig gör dig trött borde du undra varför. Detta är den enda sajten där vissa folk är känsliga mot mitt sätt att tala.

Geru
0

#109 En viktig händelse, te.x. när man dör då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Koalani
4

Just det, om ingenting annat är förutbestämt så är dödsögonblicket. Men som sagt kan allt förändras beroende av våra val.

Geru
2

#111 Men det är ju bra att veta att du inte behöver titta dig för när du går över en gata då… För i så fall kommer du ju inte dö av det, eftersom det är förutbestämt när du ska dö?

-Stephen Hawking

AnnaGreta
2

#109 Men hur mycket inflytande har då människan över sin egen själ?

[stass]
0

Öde är för mig svårt att greppa, även om man får förebud och glimtar om framtiden tror jag inte det är hugget i sten utan är det som händer om man inte förändrar någonting radikalt själv eller om nån annan gör det, som ändrar livsbanan.

Bappho
9

Om det nu skulle vara så att jordelivet är en skola där vi ska lära oss saker för att växa (detta är dock inget jag själv tror) då måste väl förutsättningen vara just ett liv utan ett förutbestämt öde, för det är bara när vi har fria val som vi kan lära.

[Baubo]
5

#108 & 109 Jag läste nu lite om astal syn ch hörsel och det har ju jag då tydligen.

#109 Enligt vad du skrivit här så verkar du inte intresserad av häxkonst eller andras åsikter/upplevelser/synpunkter. Eftersom jag inte känner dig drar jag mina slutsatser endast från det du skriver.

[stass]
4

#115 bra poäng där ;) # 116 jag tror det är ganska vanligt att man upptäcker att "det där hette visst nått" på denna resa :)

[Baubo]
0

#117 Jo, det är det nog. Och så finns det ju många olika namn på fenomen :)

Koalani
3

#112 Det var en dum fråga. Jag är inte rädd för att dö, utan för att bli skadad och ha ont.

#113 Som jag uppfattar det är det ett samspel mellan personligheten, själen och det högre jaget. Men inte alla är i kontakt med sitt högre jag.

#114 Ja, så är det väl.

#115 Vi har fria val, men vissa saker har vi själva låst för att tvinga oss att lära just vad vi inte kunnat i tidigare liv.

#116 Du får dra de slutsatser du vill.

Geru
1

#119 Om det är förutbestämt att du ska dö så gör du ju det? Varför titta om det är förutbestämt?

-Stephen Hawking

Koalani
1

Det var du som frågade om det. Men det är intressant att titta efteråt på ens astrologiska karta. Min lärare och hans ex drev med det och ansåg att dödsögonblicket var synligt när man studerade en död människas astrologiska karta. Det räcker att man lar in datumet och tiden och då syns det hur planeterna påverkar en.

lightseeker
11

Koalani: " Detta är den enda sajten där vissa folk är känsliga mot mitt sätt att tala"….den här sajten består av mycket fritänkande människor som sällan köper färdiga koncept, vilket du är duktig på att servera.

Du presenterar din tro som universella sanningar, vilket de är i "din" värld, men de är inga universella sanningar, du har bara köpt färdiga koncept som andra har serverat dig.

Därav får du bannor, för att uttrycka dig för generellt.

Koalani
2

Du tar fel, för det är just såna som reagerar som har köpt färdigtpackade koncept. Annars skulle de inte reagera, utan vara glada för att få höra något nytt och de skulle forska vidare. Den som är fritänkare är jag, för jag köper inget ur samhällets normer och dogmer, utan letar efter sanningen. Visst blir jag inspirerad av andra forskare, för alla har något vettigt att erbjuda. I allt finns det sanningar och falskheter, saken är att kunna skilja ur vad som är vad.

Geru
3

Om du inte köper några av samhällets normer, varför skriver du på ett forum, och varför frågar jag dig, är du trevlig? Båda sakerna tillhör en samhällsnorm.

Normer är inte av ondo, normer skapas ofta för det är någonting bra som många gör, och därav blir det en norm.

-Stephen Hawking

dennas
6

# 123

Av omtanke om dej vill jag poängtera att du är allt annat än en fritänkare. Du kastar omkring dej andras ord och åsikter som om de vore en absolut sanning, när de i själva verket förmodligen inte ens är deras egna sanningar.

Vill du tänka fritt? Då måste du nog först ta ett steg tillbaka, ta ett steg bort från viljan att "studsa" dina åsikter mot andra/s.

Att tänka fritt är inte att säga emot andra eller att välja en tes med få anhängare. Att tänka fritt är att komma fram till nåt eget. Att tänka fritt är inte heller synonymt med att ha allehanda andliga upplevelser. De tillhör inte "tänka-fritt-sfären".

Nu antar jag att det kliar i dina fingrar att snabbt svara mej med att jag har fel. Försök att vänta en vecka innan du svarar. Försök att tänka igenom vad som är bakgrunden till det jag skriver. Försök att känna efter.

Glad

Koalani
0

#122 Normer är ofta byggda på fördomar. Jag är trevlig därför att det kommer ur min känsla av rättfärdighet och rimlighet. Och jag skriver på ett forum för att ha kommunikation med andra. Det är ingen samhällsnorm, det är vår gudomliga natur.

#123 Mitt svar skulle inte vara annorlunda efter en vecka eller efter tio år. Att känna efter och bygga mina egna uppfattningar är precis vad jag gör. Men samtidigt, och till skillnad från dig uppenbarligen, lyssnar jag på andras erfarenheter! Man kan förresten inte tänka fritt utan att ha andliga upplevelser, för då blir man vilseledd. Det steget tillbaka tog jag redan på 5-års ålder.

Denna kommentar har tagits bort.
Geru
2

#126 Säg en norm, som exempel, som är byggd på en fördom :)? Och det finns ingenting gudomligt med internet. Det är en ren mänsklig uppfinning, och dessutom så är det väl så att gud inte tycker om att människor får information, det där med "förbjuden frukt" och utslängda från eden?

-Stephen Hawking

Koalani
0

En norm som är byggd på en fördom är till exempel just det jag blev indirekt anklagad för i en annan tråd här, att homosexualitet kommer från demoner och därför en synd.

Gud vill att människor ska få information och skapa sina egna synpunkter. De som tappade rätten till Eden gjorde det av sin egen vilja, eftersom de blandade sina gener med mörka varelsers. Det har inget med information att göra, utan med val. Och frukten var sexuell koppling och avkomlingar med begränsade möjligheter.

dennas
0

# 131

Ordet norms betydelse:

http://lexin.nada.kth.se/lexin/#searchinfo=both,swe_swe,norm;

Men du kanske menade att du blev anklagad för att ha anammat en norm, som i så fall byggde på en fördom?

Är det inte en fördom att tro på Gud och Jahve? Vilka egna erfarenheter och rön har du av dessa båda? Eller har du tänkt lite fritt och frågat någon annan om vad de tror?

Koalani
0

En norm är inte bara en regel om gott uppförande, utan en samhällsriktning som folk bör följa.

Men du kanske menade att du blev anklagad för att ha anammat en norm, som i så fall byggde på en fördom?

Jepp.

Mina erfarenheter av Gud är guiden jag kommunicerar med och tecknen jag har fått av honom och mina andra enadliga hjälpare.

Jag behöver inte fråga andra, de berättar i alla fall.

Bappho
6

citat: "Man kan förresten inte tänka fritt utan att ha andliga upplevelser, för då blir man vilseledd."

Vad menar du exakt med andliga upplevelser? En ganska stor procent av jordens befolkning anser sig ha eller ha haft andliga upplevelser. Är de alla legitima? Eller är det bara andliga upplevelser som uppbackar det din egen guide berättar dig som är legitima?

Kan det vara så, att de människor som har andliga upplevelser med ett annat budskap än det du själv får, är vilseledda också?

Koalani
0

Med andliga upplevelser menar jag allt som kommer från ljuset. Jag har långt ifårn frågat min guide om alla universets företeelser, så jag kan inte veta vilka som är vilka. Men det är klart att mörka väsen sprider det som tjänar dem och deras egna mål. Var och en har sin väg, och om det tjänar honom att vara vilseledd då blir han det.

Simuala
3

Jag har aldrig fattat vad som menas med det där "ljuset". Och det säger jag inte bara för att låta dryg, utan jag skulle gärna vilja veta vad man menar också.

dennas
6

# 126
Var och en må ha sina egna skäl till att behandla andra respektlöst och kasta ur sej ogrundade anklagalser. Att göra så kan bero på ondska, dåraktighet, barnslighet eller brist på inlevelseförmåga till exempel.

Det är mej egalt vilket ditt skäl är till att behandla din omgivning så, men jag ger upp. Du visar ingen uppenbar vilja till dialog, och dina i många fall grundlösa monologer har jag redan tröttnat på.

Vill du något mer än att söndra intressanta diskussioner och basunera ut din begreppsförvirrade sanning?

Koalani
0

#136 Under "ljuset" menar man det som finns i kontakt med källan/sitt högre själv/Gud.

#137 Det är ju du och de som tänker som du som förstört denna tråd genom att kritisera mig och ifrågasätta mig, för att inte använda starkare ord. Jag har lika mycket rätt till att skriva mina synpunkter som du! Du har inte alls visat att du vill samtala.

Geru
1

Så nu gled vi in på "vårat högre själv"? Vilket, egentligen, kan tolkas som det undermedvetna?

-Stephen Hawking

Koalani
3

Vi har inte "glidit" nånstans. Det högre självet sitter i ljuset och styr oss. Det har inget med det undermedvetna att göra. Det är genom intuitionen som man får kontakt med vårt högre själv.

Geru
3

Intuition är ju det undermedna? Det är ju där det kommer i från?

-Stephen Hawking

lightseeker
10

Koalani, människor som likt dig står och pekar på "den enda sanningen" med hela handen upplevs oftast som  fruktansvärt kränkande (utan att de oftast inser det själva).

Jag har upplevt det oftast bland fundamentalistiska kristna på krigsstigen, och även bland vissa sekteristiska grupper likt en del newage-grupperingar.

Jag beklagar dig din ovilja till att ta in och lyssna på andras sanningar än din egen, men vet redan nu att du inte har någonting att bidra med i diskussionen, mer än att den blir söndertrasad.

Så….fortsätt att lyssna på ekot av din egen röst, jag bidrar inte med att slösa med min energi, i denna tråden, igen.

Koalani
3

#141 Nej, det undermedvetna är en samling av våra tidigare livs trauman, vår själs tendenser och i allmännet allt som inte är medvetet. Intuitionen är våra försök på att ta kontakt med det gudomliga (vår guide, ängel, högre själv och livsmission).

#141 Du kan tala om dig själv och de som uppför sig som du. De är ni som har sekteristiskt beteende och inget att bidra till diskussionen. Det är ni som vägrar att lyssna på andra utom era egna gamla synpunkter. Jag däremot pekar på allt annat som kan vara sanningen men som ni inte vill ge en möjlighet till. Som tur är är inte alla så.

Geru
7

#143 Nu får du faktiskt ge dig, människor inne på häxor är bland dom mest öppensinniga människor jag vet om på hela iFokus, och det är därför jag trivs så otroligt bra här.

Du där i mot har bevisar många gånger att du anser dig själv sitta på "den ultimata sanningen".

Eftersom jag inte tror på själen eller liknande så är det undermedvetna det som helt enkelt sköter din kropp och dina sinnen. Därmed så kommer intuitionen där i från.

-Stephen Hawking

Koalani
1

Du tror att somliga här inne är öppensinniga bara därför att deras uppfattningar stämmer ihop med dina. Faktumet är dock att häxeri är baserat på själens existens och vad jag tycker har inget med det att göra. Om min självsäkerhet stör dig är det ditt problem.

Geru
9

#145 Deras uppfattning stämmer ju inte ihop med min, men ändå kan dom respektera mig och jag dom, till skillnad från dig.

-Stephen Hawking

Koalani
2

Jag respekterar vilken som helst åskådning, däremot respekterar du och dina lika inte min.

Geru
7

#147 Om det var så att du respekterade den skulle du inte presentera ditt eget sätt som en "absolut sanning" vilket du gör.

-Stephen Hawking

dennas
7

# 138
Jag får tacka för din vänlighet, när du så tydligt visar hur rätt jag har, så slipper jag själv fundera på hur jag ska formulera det:

#137 Det är ju du och de som tänker som du som förstört denna tråd genom att kritisera mig och ifrågasätta mig, för att inte använda starkare ord. Jag har lika mycket rätt till att skriva mina synpunkter som du! Du har inte alls visat att du vill samtala. (min fetning av text)

Du talar endast om din rätt att tala. Du funderar inte alls över trådskaparens rätt att uttrycka sej och få adekvata och välgrundade, välmenande svar.

Jag har inte ifrågasatt dej, jag har ifrågasatt ditt sätt att uttrycka dina åsikter och din tro - eller det som jag misstänker är en eller flera villfarelser. Jag har inte kritiserat dej utan dina handlingar. Beskyll inte mej för att begå samma misstag som du!

När man skriver i dylika sammanhang kan det vara lämpligt att ha i bakhuvudet att ens ord får eget liv, när de väl publiceras. Att då konstra med att uppfatta ifrågasättandet av dåligt underbyggda teser och slarvigt formulerade inlägg med att bli ifrågasatt som person är icke uppbyggligt för nån.

Det här är ingen "grälfri" zon, men att ha så liten respekt för hur normen och förhållningssättet är här på Hif och att istället hävda att man har rätt är som att braka rakt in tyst bönestund med steppskor, motorsåg, bulldozer och ett hundratal Marshallförstärkare på en och samma gång.

Visst har du en rätt att uttrycka dej och dina åsikter, men måste du trampa på folk under tiden?

Koalani
0

#148 Jag presenterar mina åsikter som jag vill, och det kan alla göra. Men det är knappast "förpackningen" som du inte gillar, närmare innehållet.

#149 Jag trampar på ingen, och trådskaparen har inte frågat mig nånting. Jag ifrågasätter ingen, jag bara försvarar mig när det är du och dina likasinnade som angriper mig och mina synpunkter. De kan vara en villfarelse för dig, men så är nog flera av dina för mig. Men det är du som kommer till angrep och inte jag.

Geru
5

#150 Det är, till allra största grad, förpackningen och din attityd. Dom flesta som skriver på häxor vet var dom har mig.

-Stephen Hawking

Bappho
13

"Faktumet är dock att häxeri är….." Ja, kom gärna in hit du och predika för oss andra vad häxeri är :-)

Varför tycker du att självsäkerhet är detsamma som att klappa andra på huvudet och skriva sanningar på deras näsor? Antingen så är du helt blind för hur du uttrycker dig eller så tror du helt enkelt att du sitter på kunskapens källa och är dess orakel. 

Kan det vara så, att du alldeles för mycket umgås, antingen med ja-sägare eller folk som redan har samma åsikter och trosuppfattningar som du?

ThreeStars
6

Efter att ha skummat igenom tråden lite, vill jag bara säga till dig, Koalani, att jag tycker att det är väldigt naivt att påstå saker (OAVSETT om de är sanna eller ej) utan att ge källor. Det gjorde man i grundskolan. Att be folk googla det själva… Ush.

Kommer du med påståenden och vill förklara saker, underlättar det ju för DIG om du har källor. När du inte har det tror ju ingen på det. Så klaga inte på oss för att vi inte köper allt som kommer ur din mun (i detta fall fingrar…) när du själv inte engagerar dig till den nivån som BEHÖVS för att komma med sådana påståenden. Du hade nog också blivit trevligare bemött om du iallafall försökt ändra ditt sätt att skriva dina åsikter och tankar. Då hade nog hela tråden blivit trevligare.

dennas
8

# 150
Hur man kan undgå att förstå att TS har efterfrågat likasinnade att umgås med är för mej en gåta.

Men jag ska i fortsättningen försöka att inte alls bemöta dina inlägg, eftersom jag jag suckar, blir upprörd och stort förvånad över bristen på förståelse - både för innehållet i vad andra säger och respekten för vad andra säger. Det känns som att det enda som händer med dej är att ditt ego växer, och det ställer jag mej mycket skeptisk till att medverka till.

Ett tips till dej är att - i stället för att skapa trubbel på Hif - försöka få till en Koalani i Fokus.

Koalani
0

#152 Ja, jag imgås nästan uteslutet med folk som har samma eller liknande uppfattningar som jag. Och de få som inte tror på det övernaturliga talar jag inte om såna ämnen med. Självsäkerhet är precis det jag gör, och det är inte att "klappa andra på huvudet" som du säger utan att helt enkelt säga rakt ut vad jag tycker.

#153 Källorna står i böcker som ni inte kan läsa. Och jag skriver inte för att bli trodd, utan bara för att visa att det finns mycket mer än man inbillar sig. Om nån är intresserad kan han söka mer information. Jag sa ju att jag inte tror att jag kan ändra mitt sätt att uttrycka mig nu plötsligen efter 50 år…

#154 Trådskrivaren är borta, eller har du missat den delen? Så vi andra talar om satanism och våra åsikter om den.

Mitt ego är nästan obefintligt och jag är en av få människor som har jobbat så mycket på sig själv. Och jag är tillräckligt ödmjuk för att inte villa uppvisa det! Så det är mig likgiltigt hur andra uppfattar mig.

Geru
4

#155 Bara så du vet kan man alltid förändra sig. Det finns ingen "toppgräns" på det, det handlar bara om att svälja sin stolthet och göra det.

Jag tror jag gjort det 3-4 gånger, hitills i mitt liv. Att säga någonting annat är ju bara att blunda för det-.-

Jag antar att du i meningen "Källorna står i böcker som ni inte kan läsa." menar kopparböckerna, igen. Vilket vi redan gått igenom, och du kommer inte med några bevis för att dom existerar överhuvudtaget.

Koalani, ditt ego är enormt. Inte för att det är något fel på det egentligen, mitt eget ego är rätt stort det med, men jag försöker inte köra ner mitt ego i folks halsar om det inte är som i det här fallet, när jag reagerar på "skit" som du skriver på mitt absoluta favorit forum här på iFokus.

-Stephen Hawking

Koalani
0

#156 Jag behöver inte bevisa Kopparböckernas existens för någon, inte minst för dig som tycker att min information är skit. Jag vill inte förändra, jag tycker att jag är mycket bra som jag är. Och jag strntar i vad du tycker om mitt ego.

Geru
2

#157 Just det ja. Glömde det. Du presenterar en sanning som total, och när man frågar var du får det i från säger du kopparböckerna, och när man frågar vad det är får man inget svar, ingen källa, och ingen info.

Om du nu är så otroligt bra, sluta försöka köra ner ditt tyckande i halsen på andra här.

-Stephen Hawking

dragonstar
6

Börjar inte detta spåra ur nu?Skäms

(Har inte läst alla inläggen)

[Starman]
3

Självklart behöver du inte bevisa Kopparböckernas existens för någon. Men det kan vara bra att visa att det som man påstår är källan till ens märkliga uttalanden från början faktiskt existerar.

Som det ser ut nu så ser det ut som att du drar påståendena ur trollhatten.

Geru
1

#159 Helt rätt, det börjar det.

-Stephen Hawking

Bappho
5

Koalani har fått skrivförbud p g a en annan tråd: http://haxor.ifokus.se/discussions/502f8b79d4ebea31bc0014a2-den-gyllende-regeln?discussions-1

Därför kan hon inte heller längre svara i den här tråden.

/Bappho, sajtvärd

Sebastian
3

#162 men hon kan läsa den?

#123…. Det mesta som du sagt och de listor du presenterat, alla citat och läkaruttalanden som angetts som fakta går att läsa om i följande böcker: Den nionde insikten, den tionde insikten, Den elfte insikten, Den tolfte insikten och sista boken som heter Shambalas hemlighet. (I den boken lär dom sig att bygga maskhål med tankekraft, riktigt underhållande)

Så ang att köpa färdiga koncept tror jag att du köpt ett av det knepigaste.
Vänligen gör om och gör rätt.

Tack.

Bappho
0

#163 Ja, jag lyckades bara hitta funktionen "skrivförbud". Förr kunde man ju ge besöksförbud också.

Geru
1

#164 Tror dom tagit bort den funktionen tror jag:p Man kunde ju bara logga ut och sedan läsa.

-Stephen Hawking

Bappho
0

#165 Ja, så var det ja :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.