Lyckobringare?
Hej alla underbara!
Hoppas ni har haft en fin sommar!
Kan ni hjälpa mig att komma på fler lyckobringande saker förutom hästskon? Jag hittade en hästsko under semestern och nu vill jag göra den fin och förstärka den med något mer som passar ihop.
Några tips?
Jag har lite gamla vykort från min fars faster och där kommer ofta hästskon tillsammans med två andra lyckobringande ting, klöver och amanita muscaria :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
amanita muscaria = röd flugsvamp 
Mvh. Silverhuldra
Ja just det klövern! Tack!
Men flugsvamp, är det verkligen lyckobringande? Den har jag inte hört förr..
Det var en lyckobringande symbol för inte så länge sedan, men numera inte lika populär :)
Jag ska försöka googla rätt på ett gammalt vykort, eller så skannar jag av ett sedan så ni får se.
Här hittade jag ett vykort: http://www.jkpglm.se/samlingar/manadensforemal/2008/december.html
Tack for den informationen Bappho! Det var väldigt intressant att läsa. Nu förstår jag varför den anses som lyckobringare.
Flugsvamp får det bli! ;)
Hartassar sägs vara lyckobringande också.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Glöm förresten inte att hästskon enligt tradition ska hänga med skacklarna pekandes uppåt, annars sägs lyckan rinna ur skon.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 …medan det på andra håll sägs att de ska vara nedåt, så lyckan har en port att komma genom. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#9 Det hade jag inte hört talas om :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 Nä, den andra varianten har blivit mer spridd.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag har hört på vissa håll att man ska vända dem neråt så lyckan kan rinna ut på upphittaren =)
Så spännande med flugsvampen! Hade jag aldrig hört innan, dock nån gång tänt på men aldrig reflekterat över flugsvamparna i adventsmossan =) Det ska jag läsa vidare om =)
Fred och god växt!
Jag har fått lära mig att öppningen ska vara neråt så att skon/hästfoten går in i stugan med lyckan.
Vad lustigt att jag aldrig hört talas om detta omvända sätt att ha hästskon. Kan det vara en lokal sed att göra som jag beskrev?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Intressant detta med flugsvamp! Det hade jag inte hört talas om innan. Googlade och hittade en rescention av boken Flugsvampen och människan som verkar vara en intressant bok. Roligast att läsa i rescentionen handlade dock inte om flugsvamp utan om varför vissa lättare hittar svamp än andra:
En gammal uppteckning från Steiermark i Österrike ger vid handen följande:
”Svampplockarens personliga egenskaper kan ibland vara avgörande. Har prästen förbisett något vid dopet så sprider människan fortfarande en doft av hedning omkring sig. Skogens vegetations- och svampandar blir då mindre skygga, och svamparna är lättare att se. Bäst plockar de som inte alls är döpta.”
Förlåt om det blev lite OT.
#15 "Har prästen förbisett något vid dopet så sprider människan fortfarande en doft av hedning omkring sig."
Ojdå. _
_
Hej.
Jag har läst att man kan ha en kvast vid dörren för att få bort de negativa energierna från den som stiger in…
Tack för svaren! Min data har varit sönder så har inte kunnat läsa här på ett tag.
Jag har hört att hästskon ska ha öppningen uppåt så inte lyckan ska rinna ur men här var en hel del teorier om det! Kör på så som jag har fått "lära".
Ja just det, en kvast.. av björk då kanske?

En annan urgammal och interntionellt spridd symbol för lycka och välgång är swastikan. Fortfarande i Asien kan man se använd som en sådan, men sedan andra världskriget är den dock inte speciellt populär i västvärlden. Annat var det förr: http://www.retronaut.co/2010/11/the-lucky-swastika/
Även ASEA hade sawastikan i sin logotyp.
Det där kände jag inte till.. intressant Bodvar! Synd man inte kan använda den symbolen mer..
ang kvast.. inte direkt med lycka att göra men.. jag har också hört att om kvasten vid dörren ramlar omkull så bådar det om besök, om jag inte minns helt fel så bådar det om negativ besök, men är inte hundra.
Men åter till turen . kanske kan du ta som en klocka, alltså inte ett ur utan exempelvis något som kan symbolisera som en kyrkklocka. Kyrkklockarna brukar stå för en typ av tur.