Bondekalender/Bondealmanacka
Hej alla underbara häxor!
Jag ska börja gå igenom min år och en dag undervisning med hjälp av en bok (då jag inte känner någon annan häxa personligen) och behöver då en på engelska kallad "farmers almanac". Detta tänker jag mig borde vara lika som en bondekalender/bondealmanacka men stötte på ett litet problem, jag kan inte hitta någon till salu någonstans på nätet. Det enda jag hittade var bondepraktikan, men är inte helt säker på att detta är samma sak.
Så, det jag undrar är:
Vet någon vart jag kan hitta en bondealmanacka/bondekalender?
Är detta samma sak som en bondepraktika eller är det två olika saker?
Jag bor i Hälsingland och flyttar till Gävle den tredje September så om någon vet en lämplig butik där vore det lämpligt. Annars går det superbra med onlinebutiker också :)
Tack på förhand!
Många soliga hälsningar,
MissPagancat
)O(
Ingen aning om det är samma sak som bondepraktikan. Det går inte att lista ut det utifrån hur den ska användas?
Jag har en vägg-almenacka med bondepraktikan i som vi fick gratis på grangården =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kan det vara Såkalendern du ska ha tagi i? Årets är slutsåld, men här kan du läsa och boka till nästa år (om det är den du ska ha):
http://www.biodynamisk.se/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=33
#1 Just det "kapitlet" handlar om solens och månens faser samt årstidernas växlingar. Utdrag från boken: The farmer's almanac can tell you when the seasons change. You can also check with an astrological ephemeris, which charts the passage of the sun and the planets of the solar system as they progress through the twelve constellations.
Så jag vet inte riktigt vad jag behöver om jag ska vara ärlig. I vår vanliga almanacka så finns ju lite information on högtider osv, samt begränsat om månfaserna, så jag antar att en "farmers almanac" ger mer ingående info om detta?
#2 Det låter ju som att den kan vara åtminstonde nära det som författaren tycker att man ska investera i. Ska kika lite mer på vad det är för nåt. Tusen tack!
)O(
#1 Den jag har tar upp hur du tyder årstidernas gång och väder.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inte ska du behöva köpa en bok för det! Det låter som du behöver något sätt att ta reda på exakt när vår- och höstdagjämning, midsommar och midvinter inträffar. Det finn det intressant info om bl.a. här:
http://www.astroinfo.se/articles/142/vardagjaemning-2012
När solen och månen går och upp och går ner och har sina olika faser kan du se här:
Sen tycker jag bondepraktikan är rätt kul att läsa. En modern variant finns på nätet här: http://www.bondepraktika.se
Får man fråga vad det är för bok du ska lära dig ifrån?
#4 Kanske ska kila in på Granngården och snoka runt då, dom kanske har dom fortfarande ;)
#5 Jag har också funderat på om jag kan använda mig av diverse onlinesidor istället, det verkar ju så himlans krångligt att hitta nån bra almanacka. Tack för alla bra förslag, ska genast kika igenom dom olika länkarna du skickade!
Självklart får du det! Det är Timothy Rodericks bok Wicca som jag tänkte gå igenom. Har läst en uppsjö andra böcker med men inte haft någon konsekvent "träning" så att säga. Så jag tänkte att den kan vara bra att komma igång med :) Har hört olika åsikter om den, så vi får väl se hur jag tycker att det funkar :)
)O(