Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 10707 ggr
[Hellas]
4

Halsont!

Hej på er alla otroligt duktiga vänner! (var det fjäsk nog) Skrattande

Jag har riktig panik!

Jätteont i halsen, hosta och hela registret förutom feber!
Jag behöver påskynda det värsta så att jag kan stå på benen om ett par dagar utan att bli trött,
Dunderkur sökes alltså!!

Jag kör kust nu med Ingefärste men färsk ingefära honung och citron.
Finns det något mer jag kan ta i denna blandning och som fungerar?
Jag har en hel del Aloveraväxter kan jag spetsa teet med lite gelé?
Alovera kan ju hjälpa mot väldigt mycket utvändigt men invändigt har jag ingen aning om.
(Just nu tar jag även lite Whisky) #fniss# kanske inte är så bra men det känns gott för halsen och jag inbillar mig att det borde ta död på några av "basseluskerna"

/Hellas

lightseeker
0

ENgelskt recept: en kopp starkt the, citron, socker, honung, en skvätt whiskey, Drickes hett. Jag utlovar en god nattsömn.

Jag tålde inte det fuktiga engelska klimatet, för att inte tala om dom dåligt tätade husen, så jag hade halsfluss 3 ggr, på 6 månader. Det här var det bästa receptet jag fick med mig, därifrån.

[Hellas]
0

Tackar för tipset jag har ju både te och Whiskey framför mig i två muggar, teét innehåller ju även ingefära men det kan ju inte skada så dessa får väl flytta ihop till den stora muggen.
Sov gott!

/Hellas

valica
0

Jag har fått lära mig att honung bör förtäras rumstempererad för att de hälsosamma ämnena ska kunna verka. Vid allt för höga temperaturer ångar alla de ämnen man vill åt bort så det kan vara en ide att skopa i sig ett par skedar honung i dess naturliga form, i burk alltså :P

varulven
0

enligt en bok om huskurer jag har hemma, så ska det visst vara en stor klick honung i kokande vatten,saften från ett par citroner och sen dricker du långsamt upp det hela :)

[Hellas]
0

Tack för era råd! De har hjälpt till att lindra mina "plågor".

Tack så jättemycket

/Kramar

skogsgubben
0

När det gäller honung så funkar det inte med vilken honung som helst. Billiga sorter ska man hålla sig borta från. Honungen ska inte ha värmts upp i tillverknngsprocessen. Då förstörs mycket av honungens positiva egenskaper. Kallslungad och så naturlig och ekologisk som möjligt.

Det finns en honung som lär vara rena rama dynamiten. Svindyr men helt unik när det gäller positiva egenskaper. Ja kan kolla upp vad den heter om ni vill.

[Hellas]
0

#6 Jättegärna, jag är väldigt kinkig när det gäller honung och dess smak jag har bara köpt den dyraste svenska honungen på ICA eftersom den smakar bra, finns det andra sorter som är bättre så blir jag jätteglad.
Min morfar var biodlare så jag är uppvuxen med kvalitetshonung och visst är det jätteskillnad på smak och kvalité men ärligt talat, jag trodde nog att all honung var kallslungad, i vilket fall den svenska honungen som man köper!

Mums, lyckan var när en bikaka gick sönder och den alldeles färska honungen rann ut i överflöd, då fick vi barn komma o slibba bäst vi kunde, måste nog passa på att skicka ett tack till morfar Glad

/Hellas

jezzika
0

Kikade lite i några av mina huskurböcker. Hittade några intressanta kurer, har dock inte provat någon av dem.

Infusion: på salvia o vinäger eller timjan o citronsafft. Gurgla i lite o drick upp resten. En tsk örter o en tsk vinäger lr citronsaft till en kopp hett vatten.

Pressa safften ur en vitlöksklyffta och blanda med cayennepeppar o varmt saltvatten. Dränk en ren tygbit i vätskan, lägg mot munnen o andas in. Låter inte så gottGlad

Att gurgla rent saltvatten kan ha en lenande effekt.

varulven
0

#8 har du samma bok som jag tro?? :) det låter så

varulven
0

fast… det kanske helt enkelt är så att det står i flera böcker efter som att det hjälper… :)

jezzika
0

#9 kanske det. Stog i -kropp o själ, huskurer och i -huskurer o läkekonster. Min bokhylla svärmar över av ört böcker snart:) Ha ha… ser jag en som jag inte har så måste jag köpa den.

Bjornen
0

Honung innehåller många bakteridödande ämnen och de flesta är proteiner som förstörs vid en temperatur av mer än drygt 40 grader. Propolis eller bikitt är också bra.

Värk kan ju botas med växter som innehåller naturliga salicylsyror såsom älgörtsblommor och sälgbark.

kullagulla
0

**Att gurgla i saltvatten hjälper för mig, men man måste ta det när man känner att det börjar göra ont i halsen
**

SagaSimone
0

Vad duktiga ni är! En metod jag brukar använda om jag skulle känna mej krasslig är varm mjölk med pressad vitlök i. Kanske inte låter så gott, men man vänjer sigGlad Så brukar jag dricka varmt honungsvatten bara för att det är lindrande. Det där med honungen var intressant förresten. Bra att veta!

SagaSimone
0

Hellas! Aloe Vera verkar laxerande invärtes. Kom på att jag läste det i min bok idag.

Må gott!

SagaSimone
1

Tilläggas måste även att Cayennepeppar är bra mot ont i halsen! Rölleka den bästa örten för febernedsättandeGlad

Är själv inne i ett stadie av nedsänkt imunförsvar. För att kurera mej dricker jag ett te gjort på Timjan, Rölleka och Kamomill. Tre koppar om dagen (2,5 dl /kopp) till det ca 60 g av de ihopmixade örterna. Den dubbla dosen kan man ta vid akuta behov. Teet drickes i lugn och ro med fokusering på örternas verkan. (Här kan man ha i en gnutta Cayennepeppar om man vill förstås)

Lycka till!

KlaraStjarnljus
0

Det är bara skalet på aloe Vera som är laxerande om man intar det! Gelén går hur bra som helst utan att magen säger något! Glad

Men låt mig säga såhär att jag märker direkt när katterna har varit och tuggat i sig en bit med skal och allt Flört

halsonde
0

Tack för många bra tips här.. Själv föredrar jag de klassiska med honung och ingefär… Jag har samlat mina favoriter på min blogg halsont där jag försöker hitta den bästa!

Ska absolut testa aloe vera och utvärdera den! Presenterar resultatet på min blogg ( http://halsont.blogspot.com ) eftersom jag inte är så aktiv här :(

Hannifer
0

En infusion på timjan är bra för hosta och slem i halsen, har jag märkt. Men den smakar bättre med citron och honung. Jag har läst att honungen behåller sina verksamma ämnen upp till 70 grader. Men nu när flera i den här tråden skriver att honungen förstörs redan vid ca 40 grader, så är jag inte så säker längre.

Praefatio
0

Jag har också fått lära mig att honungen "förstörs" väldigt tidigt vid upphettning. Jag brukar ha en generös klick i mina théer (ingefära, citron och timjan vid förkylning för min del) för att det i mitt tycke är världens mest "tröstande" smak vid nedstämdhet och sjukdom, och sedan äta en rejäl sked direkt ur burken för de fina ämnenas och den lenande effektens skull. Det vill man förstås bara göra med god honung, jag gillar den i fast form bäst.

halsonde
0

Jag har också läst att många nyttiga ämnen förstörs om honungen om den blir för varm! Jag hoppas att det är 70 grader som gäller.. 40 grader blir ju lite mäkigt att dricka :(

Timjan låter intressant! Det måste jag testa nästa gång jag får halsont :)

( http://halsont.blogspot.com )

AnnaGreta
1

shenet finns en tabell över hur fort enzymerna i honungen bryts ner vid olika temperaturer.