Giftiga växter i trädgården
Även om jag inte använder dem alla tycker jag det är roligt med växter med historia, så väl läkeväxter som "häxväxter" och annat, men tvekar inför att plantera allt för giftiga växter. Har själv inga barn, men grannen har en liten rulta som är i min trädgård ibland.
Det är väl ovanligt med förgiftingsfall så vitt jag vet? Men växter med giftiga bär känns extra luriga.
Sen finns det ju giftiga växter som har blivit vanliga som prydnadsväxter som många nog inte tänker på som giftiga öht, t.ex. fingerborgsblomma och stormhatt.
Hur tänker ni kring att ha giftiga växter i trädgården?

Jag tänker inte så mycket på det faktiskt, har ju iofs inte så mycket till trädgård. :)
Bär är jag mer vaksam med, eftersom att dom är lätta att förväxla speciellt för små barn.
Det är ju som du säger, de flesta har redan giftiga växter som ren prydnad och har man som vi, en tomt som även till stor del är naturtomt, växer det en hel del mer eller mindre giftigt där också (liljekonvalj, tibast t.ex.) som dessutom sätter röda bär.
Mina grabbar har fått lära sig från början att de inte ska äta något de inte känner igen (och innan dess bara sådant som de får från mig eller sin far). De har klarat sig galant så långt. Det är sunt förnuft och handlar om att anpassa sig efter barnets ålder, ju mindre de är, desto mer håller man helt naturligt större uppsikt över dem.
När de blev så stora att de började leka med kompisar här, så lärde de i sin tur ut vad som var ok eller inte hos oss.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Vi har lärt barnen vad de kan äta av i trädgården. Dessutom har det blivit naturligt att gruppera växter efter användningsområde tex örter i örtagård, grönsaker i landet och giftiga växter och blommor i en rabatt.
Gör hellre fel än inget alls.
Mina barn är så pass stora att de viste redan från början att man håller sig borta från min örtahörna.
Där har jag sen planterat läkeväxter och örter runt om, lite som en häck och sen har jag de giftiga växterna i mitten. Mina barn har sedan lärt sina vänner att man inte ska gå in i min örtahörna utan mig.
Vilket aktiskt fungerar bra.
Mvh. Silverhuldra
Jag håller med er om att man ska lära barnen vad man kan äta och inte, men eftersom det inte är mitt eget barn blir det lite svårare tycker jag.
Många människor är ju så ofantligt okunniga i allt vad naturen heter och känner på sin höjd igen en maskros, men så tror väl många också att man inte kan äta något som inte köpts i affärn…
#2 Jo, giftiga växter finns ju faktiskt överallt. Grannens ko dog av att äta sprängört.
#3 Nu är jag visserligen väldigt förtjust i att blanda örter, grönsaker och blommor hej vilt, men att sätta dessa växter bredvid ätbara vore förståss korkat.
#4 Ja, jag får nog ordna en egen hörna till dem i ett avskild del av trädgården.