Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2450 ggr
Atropa
0

Kamomill

undrar om någon vet vad man kan använda Kamomill till och hur jag behandlar det? har tre stora ängar här hemma som är fulla av dessa vackra blommor :) hade varit kul att ta tillvara på :)

tack :)

Henrik93
0

min faster brukade göra någon ört salva med kamomill i mot eksem och andra hudutslag. själv har jag hört att kamomill är lugnande, så man kan ju göra kamomill the. Eller något:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Atropa
0

jaha där ser man :) använder man blommorna då när man gör teet eller hur går man tillväga? :)

Praefatio
0

Det är blommorna man använder. Jag dricker kamomillthé som ett alternativ till grönt thé på kvällen, båda är lugnande och muskelavslappnande.

Atropa
0

okej, är det hela blomman man tar eller bara specifika delar? :)

Praefatio
0

Hela blomman. Man kan även ha blommorna i badet, ger också en lugnande effekt. En gång i tiden använde man citron och kamomill för att bleka håret, kanske inte någonting att prova på nu men bra att veta om man ska bada med det. Tillsammans med rosmarin hjälper det vid huvudvärk. Väldigt milt så det är helt okej att ge till barn. Har man problem med en orolig mage kan det hjälpa, men då är det mer effektivt i tinkturform, dvs utdraget i alkohollösning.

Bappho
0

Man läser ofta hur milt kamomill är, men minns när jag skulle testa det i badet för första gången när jag var ung (och skulle ut på krogen). Fick stora, hemska vattenfyllda blåsor över hela kroppen så jag fick stanna hemma och gömma mig. Men jag gissar att det var en allergisk reaktion och har hållt mig undan kamomill sedan dess :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Ravenna]
0

När jag får problem med orolig mage/diarrée eller rent allmänt med matsmältningen, så brukar jag dricka te av kamomill. Det funkar varje gång. Ett tag drack jag alltid kamomill-te efter maten.

Praefatio
0

#6 Ja, det var förmodligen en allergisk reaktion! Nu när du säger det, så har jag för mig att jag har fått lära mig att det kan vara allergent och därför bara ska användas på en liten bit av huden första gången man ska prova det utvärtes.

Bjornen
0

Jag är lite skeptisk om det verkligen är kamomill som växer på en äng. Kamomill är ingen ängsväxt utan växer på åkermark eller annan mark med öppen jord, då den är ettårig.

Elena-Maria
0

Jag fick tipset att dricka kamomillte mot mensvärk eftersom det är muskelavslappnande samt som redan nämnts, främjar matsmältningen.

Fred och god växt!

Existerande
0

Angående detdär med hår vet jag väl inte om det bleker, men det ska vara bra för håret. Men det ska öl också (I håret, inte i kroppen), så det kan vara lika mycket saga som verklighet. De flesta har nog lättare tillgång till öl.

Kamomillolja brukar ofta blandas med något annan typ jojoba, då det är svårt att få ut stora mängder.

Kan även användas efter man blivit insektsbiten om man är känslig för sådant.

AnnaGreta
0

Det krävs regelbunden användning av kamomill för att håret ska bli ljusare.

Hannifer
1

Jag dricker också kamomillte när jag har ont i magen. Och så blandar jag kamomill, citronmeliss och pepparmynta till ett kvällste.

Ann Moura skriver i sin bok "Grimoire for the Green Witch" att kamomill kan användas magiskt för meditation, vila, lugn, rening och framgång.