Fira 1 augusti ?
Ja, vi har ju 8 högtider, och så vitt jag vet så är det endast wicca som firar alla, den första augusti är första a tre skötde tiderna, nu är det vi skördar och ska du fira det ? Hur ska du/ni fira det då ? :-)
Jag är inte wiccan, men firar ändå början av augusti och den första skörden och det mesta av mitt firande är centrerat runt blåbär, blåbärsplockning, blåbärspaj, sylt och saft..
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag själv firar Kekri som är den gamla finska skördefesten. Den har inget specifikt datum utan firas mellan augusti-september. Då ska det vara stor fest med mycket mat och dricka och förfäder och -mödrar som hedersgäster.
Som stadsbo så påminner mitt firande om Bapphos, är kopplat till skörden av blåbär och hallon i skogen. Skördefirandet är lågmält, inte så viktigt.
Nästa år vid den här tiden har jag förhoppningsvis flyttat till hus och är på god väg mot självhushållning, och då kommer skördetiden förmodligen att bli väldigt mycket viktigare för mig spirituellt och firas med buller och brak, inte bara rituellt utan framför allt som en festtid då jag kan bjuda alla mina vänner på det naturen och mitt hårda arbete har givit mig det året. Rent generellt kommer ju årshjulet att bli väldigt mycket påtagligare som självhushållare, så att fira kommer att bli lättare, naturligare. Det kommer finnas en helt annan självklarhet att tacka naturen för de olika årstiderna och allt de ger. Idag firar jag årets faser men ganska, ja, lågmält. Mest för att uppmärksamma att tiden förflyter, vilket kan vara svårt att märka när man bor i en instängd etta mitt i stan.
Tänk att ha ett eget altare i trädgården och naturen omkring sig, skogen som granne. Åh, vad jag längtar. Snart!
Och nej, jag är inte heller wiccan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
jag är inte typen som firar högtiderna, men jag tänkte ändra på det just till 1a aug. men firade i förskott (a) Jag plockade massa blåbär idag samt gjorde svart vinbärs-te som ligger på tork just NU ^^
imorgon ska det bli vinbärssaftmakeri… önska mig lycka till ;)
Jag är heller inte direkt wiccan, men jag firar högtiderna :) Nu i veckan har jag plockat massvis med små plommon och gjort säkert 10 liter sylt! :D vi ska spara en del, och sälja lite på loppisen vi har här hemma :)
Jag firar inte wiccanska högtider men tycker om att uppmärksamma årets gång. Det hjälper mig att komma ihåg var jag befinner mig i världsalltet, påminner mig om min del i naturen och naturens del i mig.
Jag tackade moder Jord och åt från trädgårdens bär, och åt blåbär vid den 1000-åriga Kvilleken. Sen på kvällen blev det en chokladbollskaka, havregrynen fick stå för den skördade säden. Och som vanligt vid fullmåne, satt jag på min ballkong och "kommuniserade" med Mångudinnan.