Förvaring av växter, texter att studera
För att spara utrymme tänkte jag förvara en del växter och frön i påsar. Vad är då lämpligast att använda - tätförslutande plastpåsar eller bruna papperspåsar?
Passar även på att smyga in en efterfrågan på texter (online såväl som i tryckt form) som behandlar växter och deras roll inom häxkonst och esoterism av det "mörkare" slaget - historiskt såväl som praktiskt. Jag kommer sannolikt att börja arbeta med en serie artiklar om detta under hösten och behöver texter och bilder att studera och inspireras av.
Tacksam för förslag!
En sak att tänka på är att kolla markeringen på plasten, om du väljer plastpåsar vill säga. En del plast innehåller Bisfenol A, vilket inte är bra alls.

Plast är som oftast olämplig för frn eller torkade växter. Om man ändå använder plats måste de vara absolut torra och inte innehålla syror som fräter på plats. Exempelvis apelsinskal kan fräta sönder plastburkar.
Använd papperspåsar eller pappersförpackningar som tillåter att de andas och torkar. Aromatiska växter kan istället förvaras i glasburkar om de är riktigt torra.
Till fröer kan du ha kaffefilter som du häftar eller tejpar ihop. :)
Slänger in några lästips som jag hittade bland mina bokmärken, men som jag inser att jag glömt bort att läsa själv. Så kvaliten på dem får du avgöra själv. Inte vet jag om de är av det "mörkare slaget". Jag tycker det är hemskt svårt att hitta seriös litteratur som behandlar ämnet utfrån svenska/nordiska traditioner, men jag kanske letar på fel ställe. Var kommer vi att kunna läsa dina artiklar?
På scribd kan man hitta lite av varje om man letar noga.
http://www.northernshamanism.org/herbalism.html
Boken "Örtmedicin och växtmagi" brukar nästan alltid nämnas i dessa sammanhang.
Då blir det papperspåsar, och en kista att förvara dem i.
Viridarium Umbris brukar jag kika i - mycket bra bok.
I övrigt tackar jag för dina tips. Den sistnämnda kände jag till, och jag hade tänkt införskaffa ett exemplar så snart ekonomin tillåter.
I en bekants nystartade esoteriska tidning, om projektet blir möjligt att genomföra. I dagsläget har jag tid att skriva artiklar, men till hösten väntar stressigare tider.
#5 Om du gillar Viridarium Umbris så ser du säkert fram emot den 15 augusti då Schulkes VENEFICIUM släpps. Väntar själv med spänning på mitt exemplar 
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag får ta mig samman och faktiskt läsa den där Viridarium Umbris nu då. Jag har en förmåga att samla på mig länkar, filer och böcker, sen blir de inte lästa.
Hoppas det kommer fler spännande litteraruttipps.
Bappho: Jag ser absolut fram emot Veneficum! Tyvärr har jag inte råd med den i dagsläget. Jag får försöka låna ett exemplar vid ett senare tillfälle. Kanske önskar pojkvännen köpa ett till sig. Vi får se. :)
Mörkare? Som i växter associerade med destruktiva makter och som används för att göra skada eller som i örter som beskrivs på ett spännade, farligt och mystiskt sätt för underhållningens och den känslomässiga behållningens skull?
Det förstnämnda är ofta antingen för enkelt för att läsningen ska ge känslomässig tillfredställelse, det sistnämnda är enkelt och ibland dyrt - som i exemplen med Schulke.
(Jag föreslår dock att Bappho tar bort scribd-länken till Viridarium Umbris om detta forum inte tycker att bokstöld och uppmaning till bokstöld är ett okej sätt att tacka för mödan författarna lagt ner på böckerna.)
Ännu en upprepning av örternas magiska ABC blir lätt en serie tråkiga artiklar.
Varför inte rota runt bland lite intressantare och mer svårtillgängliga källor som exempelvis holländaren Isidoor Teirlinck´s "Flora Diabolica" från 1930? eller vaska fram guldet själv?
Såvitt jag vet fattas det intressanta texter om örter för magiska ändamål framför allt inom asiatiska och rysk tradition.
Ett tips är att leta fram orden för "black magic", "witchcraft", "witch" eller "sorceror" på vald kulturs eget språk. Eftersom de flesta kulturer drabbats av de stora religionernas propagandamaskin vid ett eller annat tillfälle de senaste 1000 åren är det under en sådan tråkig beteckning man hittar gamla godbitar av alla de slag. Exempel på ord som dessa är "voodoo", "hoodoo", "jadoo", "obeah" och våra egna "svartkonst" och "trolldom".
Sedan plussar du bara på med ordet för "örter" eller "växter" och vipps så har du något intressant och möjligtvis för oss - originellt att skriva om.
Lycka till.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Självklart får man ej sprida upphovsrättsskyddat material på iFokus. Slarvigt av mig.
Jag tycker inte man kan säga att Veneficium är dyr, 270:- för en inbunden bok är väl ganska normalt. Man är ju inte tvungen att köpa deluxe.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#10 270:- låter som en investeringsmöjlighet. Viridarium Umbris ligger på $1100 USD begagnad. De andra är påväg däråt också.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Givetvis inte, men jag saknar inkomst för tillfället. Det torde vara en tillräckligt god anledning att avstå från ett inköp. Situationen kommer att förbättras så snart jag flyttar.
Tack för alla goda råd. Jag ska se efter vad som finns att låna av vänner och bekanta, och vad som finns tillgängligt på olika hemsidor och bloggar.

Några tips:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0892819715
Denna har jag inte läst själv men den verkar spännande
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1583943587
http://www.youtube.com/watch?v=hs6tGwJJpxE
Den här handlar om användningen av hallucinogena plantor i olika kulturer
Ops, så klart man inte får…
Veneficium verkar ju klart intressant den med. Kanske skulle passa på.
Tur annars att det finns bibliotek och fjärrlån, för alla böcker man får nys om som verkar intressanta har man ju inte råd att köpa.