Anden i glaset??
Vet någon hur man ska göra för att göra det rätt?? Hur ser en bräda ut? Osv. Är lite nyfiken om "anden i glaset"…

Jag har bara ett tips. Gör det inte!
Håller med etteko. Jag skulle undvika sånt om jag vore du. Jag tycker inte man ska leka med sådant…

varför skulle just anden i glaset vara värre än någon annan typ av kontakt med andevärlden?

ja har läst en massa sjuka saker om de, o har en bekant som har många läskiga berättelser… sen om det är sant är ju en annan sak. jag hade aldrig vågat iaf.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag tycker man ska vara försiktig med all sorts kontakt med andevärlden, inte bara anden i glaset. Vet man inte vad man gör kan det gå helt galet. Själv har jag nästan bara dåliga erfarenheter av anden i glaset, jag skulle råda att prova meditation istället.

Det är väl så att anden i glaset är den första kontakten och eftersom man är ny kan man inte känna igen energierna och man bjuder in vad som helst och kan inte klara ut om man får in jättedåliga energier. det är därför bättre att vänta tills man klarar sådant bättre.Man kan gå på en storseans i någon spiritualistisk förening istället om man är intresserad.
varulven: man ska vara försiktigt överhuvudtaget när man kontaktar andra hursomhelst. Till och med trumresor ska man vara försiktig med. Men, visst, prova du. Jag tänker inte rekommendera anden i glaset eller ouijabräden, för jag leker inte med sånt jag inte kan kontrollera. Det är inte en lek.
Om man gör ceremonier så kan man ju be goda andar att vara närvarande. Du bjuder inte in vem som helst, eller hur? Det är ju samma sak med levande människor. Du öppnar ju inte dörren och drar in folk till ditt hem från gatan?
Ödmjukhet är en av de viktigaste sakerna när det gäller dessa fenomen, anser jag. Tror man att man är expert eller guru, då ligger man illa till. Respekt är också viktigt.
Vad är syftet med anden i glaset? Att kontakta en avliden släkting? Varför? Är det viktigt eller bara på skoj? SOm jag fattar det så funkar anden i glaset på det sättet att man helt enkelt öppnar sig för alla andar och ser vad som kommer fram. Inte en bra ide i mina ögon.
Bätter då med en fokuserad ceremoni eller meditation, där du fokuserar på att få kontakt med denna släkting, sen får du väl se om han/hon är intresserad…
Men det är bara vad jag tycker. ;)

mm det är det jag menar. Anden i glaset är ju inte farligare än nått annat. Var alltid försiktig är det bästa rådet :)

#7 ja, där har du en poäng! man bjuder inte in vem som helst hem. sant.
Jag själv håller inte på med anden i glaset, men det är mest för att det aldrig har gett mig något.

ett bra tips är att LÅTA BLI!!! men om du nu är så nyfiken så råder jag dig att se till att tacka Anden/andarna och säger adjö innan du avslutar!!! annars kan det bli jobbigt!!!
Ni gör henne inte ännu mer nyfiken nu då? ;) Själv blev jag ju bara nyfiknare..

det är ju upp till var och en….men går nått fel så ar det inte så kul…. tro mig, jag vet…..det kändes som en kul och helt ofarlig grejj….men ack……vill inte ens prata om det…..

#12 Jag undrar just var jag känner igen det där ifrån? Hmm, mig själv kanske 
För mig har nästan endast tråkigheter följt med anden i glaset. Jag rådet också till att börja försiktigt och att alltid vara försiktig. Anden i glaset är ingen försiktig början. Av egen erfarenhet tror jag du kommer ångra dig om du ger dig in i det.
För så här är det, även om du inte upplever något speciellt så kan du ändå bli rädd, rädd för att "tänk om" och inte heller det är särskilt kul.
Avråder som sagt, avråder skarpt!
Jag och en kompis gjorde anden i glaset ett par gånger när vi var unga och dumma
och jag blev väldigt skrämd av det som hände. Så jag skulle nog lyda de andras råd och inte göra det!

Det har skrivits tidigare här och jag samtycker med att om man nu är nybörjare och så himla intresserad av att kontakta andevärlden så är en spiritualistisk förening att rekomendera.

Jag har aldrig provat - känner som ni skriver att man ska vara försiktig med vad man provar… men har vänner - ni vet sånna som inte tror på något alls… som provat o säger att dom ångrar att dom gjorde det… och det gör att jag ännu mer blev övertygad om att jag håller mig ifrån att prova…

vi provade oxå en massa innan för endel år sen… men då var man ju rätt liten, o inte ett dugg hände. tack o lov. o ja tänker då inte försöka nu.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Gör det aldrig ensam
var en tre til fyra st under en seans och fråga gärna vad de har för tcken på fara för då vet du att du ställt fel typ av fråga ellr om anden är uppjagad jag vet för haft mycket kontakt med anden i glasset
de vanligaste tecken på fara är en liggande åtta eller ring :)
observera alla utryck hos de som är med i seansen
för att kunna be anden gå till baka till glaset ellr de vilsäga portalen till ande världen
och gör det med respekt :)

Hehe, nu blev jag nyfiken juh ;P Carro o jag ska testa nu snart .. se om ngt händer… :-) Inte för att JAG tror på det .. men det kanske ändras .. vem vet, Carro verkar iaf tro på sånt. ;P
Något väldigt viktigt man ska tänka på? Försiktiga och visa respekt till "anden" ska man göra, det vet jag .. men annat??

Föresten, får det vara öra på glaset?
Som de flesta här tycker: AVSTÅ! En spiritist berättade en gång för mig, att de andar man kommer i kontakt med när man gör anden i glaset, är osaliga andar - sådana som inte funnit ro av olika anledningar.

Vi gjorde det men de funka inte. ;P Men vi kanske gjorde fel .. vi ska läsa på massa mer och göra det i helgen igen sent på kvällen.
Och var liiite mer seriösa.
#22, joo lite mer seriösa :P Men fan…det där gråa diset du såg bakom mig, fett läskigt :S

Oj, jag blir helt chockad. Har ni läst vad alla här har skrivit? Har ni över huvudtaget tagit in det? Hur kan ni göra det till ett skämt, ta så lättsinnigt på det?
Något väldigt viktigt att tänka på Chippers är att det kan vara farligt! Det är inte bra att göra det ensam hemma på vinden för att det är häftigt. Läs igenom tråden igen och överväg sedan noga om ni verkligen vill ge er in i det!
#24. Men asså, vi va ju helt seriösa i början, men _ingenting_ hände, å då började vi flumma :P
ensam hemma på vinden
Vi va inte ensamma hemma, hela hennes familj va hemma, å vi va inte på vinden
Men faktiskt….den här tråden gör bara att man blir ännu mer nyfiken :P Men när vi gör det nästa gång (för det ska vi) så ska det inte vara massa ljud som stör.
och vi gör det inte för att det är "häftigt" vi gör det för att vi är nyfikna, å vill veta om det verkligen finns nån "ande" som styr glaset….
En liten fråga, är det lättare om man är fler? Eller ska det gå lika bra om man är två?

I och för sig så är det upp till var och en var dom gör.
Men är det så att de som håller på med Anden i glaset fast dom har fått varningar, så får dom skylla sig själva!
Det är inga utvalda andar som kommer igenom, utan dom som man säger är osaliga själar och dom är inte trevliga. Man släpper loss något som man inte kan hantera. Det är inget trevligt. Hur ska ni få bort dom sen?
Är det säkert att dom försvinner när ni slutar med anden i glaset? Räkna med att dom finns kvar i huset och vad är det för bra med det.
Det finns många skräckhistorier om detta.
Om man nu ska syssla med Anden i glaset, så kanske man ska vara så "lärd" att man klarar av att hantera detta. Men om man är så lärd, så sysslar man inte med sånt.
Varför inte ta kontakt med "Nära och Kära" från andra sidan? Är inte det bättre? Varför inte gå till något Medium på en Privat sittning eller Storseans. Finns många vägar att gå och detta är den sämsta vägen!
Vad får man ut på att köra "Anden i glaset"?
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"
Jag börjar tro att detta är ett gång fjortisar som tycker "farliga" saker är coola. alltså, säger man att nåt är farligt så är det coolt.
Vi borde alltså har sagt att det är urtråkigt och omodernt… ;)
När jag var yngre, och gick i 4-5 klass så brukade vi göra anden i glaset misnt en gång i månaden i skolan, när våra föräldrar hade klassmöte (det var på den tiden många föräldrar var äckligt engagerade i skolan)
Då brukade vi sitta i vårat vanliga klassrum, mörklagt, med levande ljus och sedan ritade vi upp ett bräde med svart tuschpenna på ett stort papper. glaset hade vi snott från kafeterian.
vi hade en ja ruta o en nejruta samt alla bokstäver i alfabetet.
vi brukade få respons, fönster skallrade, dörrarna till klassrummet öppnades utan att någon var där.
Eftersom jag ansågs vara den modigaste i klassen (när det gällde övernaturliga saker) föll alltid lotten på att bränna pappersarket på mig, för då skulle anden följa efter mig om något hände…. så trodde vi iaf… jag vette gudarna vad jag trodde jag skulle åstadkomma om en ande verkligen hade följt efter mig och frågan är om de inte vid något tillfälle gjorde det också…. ibland efter dom här mötena fick jag feber o illamående……
Med mina kusiner så gjorde vi okcså anden i glaset, och varje gång vi fick oönskade svar eller obehagliga så läste vi baklänges ur biblen… bara slog upp random sida o läste bakklänges.
enligt vissa så skulle man krossa glaset efteråt….
men jag tror itne det hade hjälpt så mycket.
Däremot att ordentlgit tacka av anden, be denne att vandra mot ljuset och fara hem är väl bättre att göra. för även om denne är osalig så kan man önska den en god resa….
samt så har jag hört at tma nkan kalla till sig en ande av särskilt slag "vi önskar en god ande…" men så finns där luringar som dyker upp och utger sig för att vara goda….
tänk efter både en och två gånger….
kunskapen om anden i glaset idag är mest skrönor, den "ursprungliga" kunskapen är det bra få förunnat som har….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Helt ärligt så tror jag faktiskt att man kan få både psykiska och fysiska problem av dåliga andar. Det är ju också en grundsten inom shamanismen, som jag själv är intresserad av… Därav varningarna att inte leka med andar. Men alla gör som de vill. Vissa kör bil fulla också…
#26 Kan man ta kontakt med en släkting med hjälp av anden i glaset? Isåfall skulle jag kunna prova det, men en storseans eller ett medium, det kostar väl, och jag är fattig, dessutom har jag indragen månadspeng…
#27 Fjortisar? Vi? nej skulle inte tro det va, men det är väl klart att na blir nyfiken när alla skriver att det är farligt, å de flesta tonåringar gillar väl å ta risker? Iaf vi…
#28 Vi har tänkt efter flera ggr, och vi är väl lite "skeptiska", så vi tror inte riktigt på det, även om alla ni försöker överyga oss, men OM nått skulle hända, så vet vi iaf att det fungerar =)
#29 Jag kanske missuppfatar dig, menar du att det är samma sak att köra bil full som att köra anden i glaset?….tycker isåfall att det är en aningen luddig förklaring…
//Caroline

Men jösses vilket liv det blev bara för att vi gör anden i glaset! Vi gör det om vi vill, och visst, tyck att vi är fjortisar då, jag tar inte åt mig! Klart vi är nyfikna. Jag tänker läsa på massa, likaså Carro, sedan testa i helgen sent på kvällen och se om det fungerar, vilket jag inte tror men iaf. ;P OCH vi tänker INTE fråga ngt som har med döden att göra.

Spelar ingen roll vad man frågar, om det är döden eller inte. För de som kommer är ju döda!
Ni har släppt loss energier som inte ska vara här.
Om man ska ta kontakt med nära och kära, så behöver man inte alls ha någon ande i glaset.
Om ni nu ska prova, så prova gärna att ta kontakt med era guider istället. Där får ni mycket svar och även få bevis att det finns något annat en vi på jorden
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"

Jag vill inte ta kontakt med nära elr kära, visst, kanske jag vill .. men det är frågor vi kommer ställa till anden i glaset, kanske om framtiden, vad som helst. Jag tänker göra det i helgen, med Carro, och se om det verkligen är sant det där spelet. Men vi vill såklart göra allt rätt…. saken är den att först är vi seriösa, och sedan, när INGET händer på länge börjar vi typ skratta … för då tror man lixom på att det där är falskt och allt… vem vet, kanske är det det…
Men vi ska var försiktiga och respektfulla mot "anden". ;P Snälla .. ta inte allt så allvarligt .. tror ni verkligen ngt kommer hända oss??

Och skulle det visa sig vara sant det där, att glaset börjar röra sig .. o allt .. då har vi iaf testat och sett att anden i glaset inte är fejk .. men jag vill se det själv, med egna ögon först ..

1. Jag var inte på vinden, utan i mitt rum
2. Jag var inte ensam, utan med carro + att utanför mitt rum fanns familjen
3. Ja, vi vill ge oss in i det, har tänkt efter noga och vi ska se om det där är s elr f, som sagt, vi ska läsa på MASSA innan och verkligen göra rätt nästa gång
4. Vi tar det inte som lek, vi var väldigt seriösa ibörjan o trodde på det, men när inget hände så började vi tveka mm
Ja, ni avråder alla till att inte göra anden i glaset, men har vi bestämt oss, läst på o verkligen vill .. så är det inte så mkt ni kan göra, elr hur, händer något så får vi skylla oss själva, den som gett sig in i leken får leken tåla. :)

Glöm inte att andarna ni får kontakt med kan bestämma sig för att inte lämna er efter ni "lekt färdigt". Jag funderar själv på om det va en ande som följde med mig hem för några år sedan och gav mig otäcka drömmar och väckte mig genom att tala i rummet mm. Jag skulle aldrig göra om det men då va jag lika nyfiken och dumdristig som ni.
Ta mitt ord för det: Det är ingen fejk! Men det funkar nog inte med alla. Försök skydda er: Be först om goda andar som står för det ljusa, och gör en ring runt er av salt som stoppar ev låga energier! Se till att avsluta på ett bra sätt åxå. Och gör sen aldrig om det när ni fått ert bevis.
En liten fråga bara, man kan ju fråga andarna om vad som kommer hända…men egentligen, hur kan dom veta nått om framtiden?

Hur ska vi kunna svara på det?! Förresten så ljuger dom bara så lita inte på vad dom säger.

Jaha, ljuger dom alltid?? Så inget ska man tro på? Jag tror inte dom ljuger alltid..
#38 Nej, tänkte bara, eftersom att alla verkar ju ta så xtremt serilst på det här, å verkligen tror att det funkar. Så då känns det som om dom borde ha fått bevis på att det funkar
Ni gör naturligtvis som ni vill, men om nu så många här avråder er från att göra detta, borde ni inte ta det på större allvar?

#25 & #35
Det där om vinden var ett exempel, jag sa inte att ni gjort det på vinden bara att det inte är bra att göra det för att det häftigt för när jag läser allt vad ni skrivit här så förstår jag att ni inte tar så allvarligt på detta, ni tar det inte så seriöst och förstår inte alls vad ni ger er in på.
Att vi här inne tror på anden i glaset beror ju på att vi själva gjort det och de flesta som ni säkert läst har fått dåliga erfarenheter av det.
Och nej, andarna ljuger inte alltid. Grejjen är den att man aldrig vet om de ljuger eller ej. Jag och mina vänner fick upp en ande som sa sig vara min beskyddare/skyddsängel. Jag var mycket tveksam och det visade sig vara en luredrejjare. Om den var ond eller inte vat jag inte för det är sån viktig information som man inte få av anden i glaset.
Vill ni på allvar få svar på fårgor om framtiden gå på en storseans, till ett medium, någon spåkunnig eller lär er meditera och försök ta kontakt med era beskyddare/guider på det sättet.
Ni gör som ni vill, men ni borde inte ta så lätt på det. Har ni tur så händer ingenting tills ni ger upp med att försöka i tron på att det inte funkar. Har ni inte tur kan lite allt möjligt hända.

#42 Ok. Nä, helt ärligt ser vi väl inte SÅ jätte seriöst på det tills vi sett att det verkligen funkar. Vi kommer att testa antal ggr .. men vi ska som sagt iaf vara försiktiga.
Vi här på häxor.ifokus har gjort vad vi kan för att skydda er, vill ni inte lyssna på varningarna, må så ske.
Men då är det NI som bär på konsekvenserna. Ni som står för era felsteg. Jag har varnat er. Flera är vi som varnat er.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det är svårt att varna folk som inte tror på andar. Jag menar, de vill ju ha bevis genom att just testa anden i glaset. Såvitt jag vet, så finns andar överallt runtomkring oss, i olika skepnader. En del är god, en del itne, en del mitemellan - precis som med människor. Huruvida anden i glaset fungerar eller inte är inget som helst bevis och bara för att det INTE fungerar betyder inte att dåliga saker kan hända de som är oerfarna.
Men jag bryr mig inte. Om folk inte lyssnar på goda råd så är det upp till dem. Jag tänker inte leka mamma åt nån…

Nej, inte behöver ni leka mamma! Vi kommer stå för konsekvernserna. Och händer ngt (som jag inte tror) så är det så. Hitills har inget hänt iaf … men som sagt, vill se att det där fungerar.

Ni är snälla som varnar och allt, det är bra, vi skiter inte i vad ni säger. Men vi har gjort vårt val, och tänkt efter och som sagt bestämt oss. Inget ni kan göra åt … men tack iaf.

Ni kan ju iaf lyda våra råd att skydda er. Eller hur? Det krävs ju inte så mycket…

Att skydda oss? Hur menar du då?

Ah, såg nu! Ursäkta.
Ja det kan vi såklart .. 

Okej tack för alla svar. Men har redan gjort med pendel.. Men jag är tacksam för alla svar jag har fått och som ni säger jag ska inte göra om det, tror nämligen jag har ett spöke i mitt rum efter det vi gjorde.. Men ni ska veta att jga är väldigt tacksam för alla svar
.

Okej, vi gjorde anden i glaset igår halv 1. Så dumma var vi. Men nu har vi fått vårt bevis (!!!!) så vi tänker aldrig, aldrig, aldrig göra om detta igen! Fyfan! Men tack alla som varnade iaf.

På en bräda så ska det vara en massa runda ringar som det ska stå alla bokstäver och alla siffror på. 

Fast bara så att du vet så är det absolut inte bra att fråga vilka frågor som hälst, så tänk dig för. Jag har hört att det var en tjej som hade frågat vart anden var och då hade anden svarat: Gå och titta dig i spegeln så får du se, då hade flickan tittat i spegeln och sett anden, fast hon blev phykiskt sjuk.

Jag frågade anden när jag skulle dö. (jag var ung och dum. Gick i femman) Fick svaret 19. Jag är 19 nu.. har varit orolig i hela mitt liv bara för den dumma frågan :(
#52 Ja usch! Aldrig att jag gör om det… :S…Men vi har fått bevis på att andar verkligen finns nu iaf :P

det sorgliga det finns alltid de som tvivlar men försök vara lyhörda på vad de äldre med erfarenhet har att lära ut ju :)
Tror du på dig själv så ska du göra det men gör en cirkel och fråga inte frågor såm ex:
När kommer jag dö? (Och andra frågor om döden)
Var är du?(Och sådana grejer som hör dit)
Och så får man inte bli beroende och söka alla sina svar hos anden….
Jag tycker att Anden i glaset och Ouija boards/spiritboards är någonting man skall akta sig för. Man öppnar en kanal för negativa krafter, man "bjuder in" vilken ande som helst. Jag provade själv anden i glaset när jag var 13, det är ingenting jag någonsin kommer att göra om. Jag fick en otrevlig "besökare" som orsakade mycket otrevligt i mitt hem innan jag lyckades bli av med den.
Häxanne

Såg ni gårdagens avsnitt av "Osaliga andar"?
Där såg man hur det kan gå om man leker med ett ouijabräde eller anden i glaset. Familjen i avsnittet hade fått hem ett ganska otäckt litet spöke pga sin oförståndiga lek.

#60 Nope, missade det. Går de i repris? Ofta så brukar dom filma allt så det ser så läskigt ut som möjligt med lite kuslig musik och allt. Problemet är att min 9 åring brukar vara vaken då. (Det går väl runt 20) Jag vill gärna se det men efter allt som hänt här hemma så vet jag inte om det är så bra för honom…
Ja jag vill också se, missade såklart.

Har bara en sak att säga till Chippers och Caroline efter att ha läst en av Carolines trådar på ett annat forum. Ni skulle INTE gjort anden i glaset!!! Gissar att det var en del taskiga energier och de ligger till en del bakom eran ovänskap.

#63 Jag började också tänka på just det. Det kan nog mycket väl ha något med det här att göra.
Jag tycker verkligen ni ska försöka lösa det här tjejet, trotsa energierna!
JAg har gjort det
#63..ne, jag håller helt med dig, det tror jag med.
#65, vi har, som tur är, löst det redan :)

Vad skönt att höra Caroline92 :)
#67 Jo =)

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av anden i glaset men mest bra. Om man ska hålla på me3d sådant så bör man först leta efter så mkt info som möjligt och även ha sällskap av någon som vet exakt hur det ska gå till.
Ett tips om ni inte vill att det ska gå illa så se noga till att det inte finns nånting som har med någon typ av religion öht att göra i det rum ni befinner er i och täck över alla speglande ytor!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Återigen, lägg ner allt som har med "Anden i glaset" att göra, det är farligt och absolut inget att leka.
Nu har ni skrämt upp mig! Klarar inte av att vara ensam hemma längre! *buhähä* Tyst… hörde ni?… dom kommer!!!

Har läst denna intressanta tråd om anden i glaset.
Och jag har själv hört talas om folk som gjort det och upplevt otäcka saker.
Så jag, även om jag har känt mig nyfiken ibland ;-) så har jag aldrig gjort det.
Och tänker aldrig göra det heller.
Varför utmana ödet, och ta risken att ovälkomna andar eller energier kommer…
Det är min syn på det hela.

jag gjorde "anden i glaset" när jag var 13. Vi frågade om det fanns någon ande i rummet, pekaren stannade på ja, i samma sekund ringde telefonen, dom som stod utanför rummet och inte ville vara med svarade, men ingen var där. Det skrämmde oss ganska rejält och vi tog det som en varning. har inte gjort det sen dess och kommer nog inte att göra det heller.
#69 Vad menar du med att man ska täcka över speglande ytor? Annars händer vadå…? 

Vet inte vad som händer eftersom jag alltid täckeröver alla speglande ytor då jag fått höra av andra att man ska göra det för säkerhets skull
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det är riktigt creepy man kan inte unvika att dom säger hemska saker som faktiskt inträffar.
Skaffa en pendel istället och ställ dina frågor.

Tråden är låst.
För de som trots alla råd och varningar är intresserade av anden i glaset rekomenderar jag att man går till forumet Övernaturligt. Men där finns också trådar som varnar och säger samma sak.