Dröm om döda kroppar
Min mamma berättade för mig idag at hon hade haft en riktigt konstig dröm. Hon och min mormor gick tillsammans i en lång gång i något som liknade ett kapell eller en kyrka. Nedanför dem på golvet låg det massa kroppar, alltså döda människor inlindade i lakan. Men det var en kvinna som låg en bit bort från de andra och hon var inte inlindad. När min mamma och min mormor sedan ska gå därifrån vänder de sig en sista gång mot kropparna. Då ser dem att denna kvinna som inte var inlindad i lakan, står upp och vinkar mot dem.
Kvinnan var mörk och det var svårt att se hennes ansikte.
Morgonen därpå mådde min mamma riktigt dåligt och hade en orolig känsla hela dagen. Precis som om att något kommer att hända våra nära och kära.
Jag har letat runt på olika hemsidor men inte fått något klart svar som jag förstår. Finns det kanske någon här som vet vad det kan betyda?
Oftast måste man tolka drömmar med sina personliga kännslomässiga nycklar. Dessa nycklar är olika för alla och grundar sig på associationer vi har i livet till kännslor som visar sig i ett bildspråk i drömmar. En vän till mig har ofta sagt att om hon drömmer om någon av hebreisk härkomst symboliserar detta för henne, svek och dålig ekonomi (?!). Jag är väldigt bokstavlig däremot, drömmer jag någonting negativt om en t ex asiatisk person är det ofta just en person med asiatisk härkomst som det blir en konflikt med. Någon med ormfobi skulle säkerligen bli förskräckt av en orm i drömmen, medan en ormuppfödare skulle kanske till och med tolka det som välgång. Bara några exempel… Det blir därför ganska svårt och antagligen felaktigt att ge svar på någonting någon annan drömt. Drömlexikon är för mig värdelösa, bättre att läsa Freud och Ullman.