Fyrklöver..

Haha snacka om tur du kommer att få nu :) Själv har jag aldrig ens sett en fyrklöver, bara på bild då.

Oftast finns det både fyrklövrar, femklövrar och sexklövrar på samma planta av rödklöver som är ett genetisk misstag. Som mest har jag någon enstaka gång hittat sjuklöver. Jag har aldrig sett fenomenet hos alsikeklöver och skogsklöver. Det är också ovanligt på vitklöver men i handeln finns den rödbladiga varianten som ofta bara har fyrklövrar. Annars har jag också lyckobladsbuske (Caragana frutescens) som bara har fyrklövrar som naturligt utseende.

Säker ett genetiskt misstag, ja. I mitt barndomshem hittade vi jättemånga fyr, fem och sex klöver på samma gräsmatta. Och också på samma plätt! Men inte på dom andra gräsmattorna, där fanns det bara treklöver.

hehe, får mig att minnas en gång då jag och min kusin var fruktansvärt rastlösa och hade inget att göra. Mor sa åt oss att vi skulle leta efter fyrklöver. Jag slår ner blicken mot mina fötter och plockar upp en fyrklöver. Där hade hon trott att hon hittat på ett långt tidsfördriv åt oss… *fniss*
Jag hittade ett fyrklöver på fredagen den 13:e en gång O.o xD

Åt du upp dom? Ska du göra, för att få lycka o tur med dig. 

Vanligen lade man in fyrklövern i en bok för att pressas. Det är inte så ovanligt att hitta gamla fyrklövrar liggande i gamla böcker.
Åh, wow! Nu borde du få rejält med tur. Du kanske borde ta tillfället i akt och köpa en lott? ^__^
Om man nu tror på tur (vilket inte jag gör).

Jag kände en tjej en gång som kunde böja sig ner vid nästan vilken gräsmatta som helst och plocka en fyrklöver eller två. Lite irriterade! Själv har jag aldrig hittat nån.
Denna sommaren har jag hittat över 40 stycken fyrklöver på min pappas gräsmatta….har bara hittat 1 tidigare i mitt liv och det var när jag var liten…hoppas det betyder att jag ska få en massa tur nu :)
Jag har hittat mellan 10 och 20 fyrklöver i år. Dessutom har jag haft turen att hitta en sexklöver, så att jag äntligen kunde bevisa för make och barn att dessa existerar.
När jag var barn älskade jag att leta flerklöver för att slå nya rekord. Minns inte exakt, men jag tror att rekordet är en tolvklöver.
Har för mej att dessa flerklöver hade flera lager av blad. Så att en tolvklöver var som en trevåningsfyrklöver.
Sen skulle man ju hitta syrener med en massa kronblad också… De kunde bli många. De såg ofta ut som siamesiska tvillingar och trillingar.

Flerdubbla blommor kallas peloria och Linne beskriver fingerborgsblomma och gulsporre med peloria. Hos fingerborgsblomma är det inte så sällsynt och varje år får jag frågor om detta hos fingerborgsblomma.
Helt eller delvis peloria har jag sett på många olika växter och hos t.ex. kransveronika har jag en planta som varje år uppvisar delvis peloria blommor.
Jag har inte hittat en enda fyrklöver sen jag var barn. Då hade vi en liten, liten gräsplätt nedanför en trappa där det alltid växte mycket av dem.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
# 2 Jag har inte hittat så många fyrklöver på de röda, utan mer de vita, som växer mest i vanliga gräsmattor.
# 14 Vad intressant. Då blir det som om man klippt upp och sytt ihop flera fingerborgsblommor? Har en del i trädgården, men jag tror inte att jag har sett detta fenomen hos dem.
#15 Du måste sätta på dej rätt ögon igen. Precis som när man letar svamp. :)
Haha då har jag också "fel ögon" på mig, för jag har inte heller sett en fyrklöver på flera år
.
Jag försökte leta i dikena när jag promenerade just. Jag tittade och tittade.. men det enda jag hittade var smultron :-D
Nu ska jag försöka göra smultronmuffins! Bättre lycka i morgon.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#18 Smultron är mums 
# 18
Rent krasst är det mycket bättre med smultron än fyrklöver. ;)
Torka en i press i en bok, plasta sedan in den i självhäftande genomskinlig plast och ha i plånboken för att dra till dej pengar =)
Fred och god växt!