Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 2728 ggr
wiccawitch
0

Ört Jätte kungsljus

Nu blommar Jätte kungsljusen och det är dags att plocka dem för ev. torkning eller att dränka blommorna i te.x olivolja för att droppa i örona vid öronvärk, ja, ddet var vad jag tänkte göra förra året, men det blev aldrig, så nu kommer frågan, är det någon som gjort detta förr eller har någon erfarenhet av detta ? vad kan man mer andvända den elien växten till ? :-) Dem växer gärna på stora ängar med mycket sandig/grusig jord, dem är oftast 2-åriga och blir cirka 1-1,5 m minst. någon som vet vad denna ört har för egenskaper annars ? :-)

[stass]
0

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-094.html vet tyvärr inte hur pass pålitliv källan är…

wiccawitch
0

Ok

wiccawitch
0

Okej ! Tack så mycket ! ska kolla på den sidan direkt :-)

wiccawitch
0

Läste faktiskt at man även kunde skiva roten och torka till te också, sedan om det stämmer är en annan sak ;-)

Bappho
1

Man kan bränna kungsljus när man vill ha hjälp att kontakta väsen som har sin hemvist i underjorden.

Varför inte tillverka facklor av de stora stjälkarna, för att sedan använda vid Hekate-riter :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
0

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bjornen
0

Jättekungsljus (Verbascum olypicum) är i vårt land endast en odlad växt, men kan uppträda förvildad i närheten av gårdar. Det är en tvåårig växt men brukar ofta bli 3 år innan den blommar för att dö efter blomning. Vildväxande finns endast vanligt kungsljus (V. thapsus) och det fleråriga mörkt kungsljus (V. nigrum). Ytterligare några arter finns förvildade och de flesta arter är tvååriga. Några är fleråriga men blir inte så långlivade men ger blomning flera år. De arter som brukar användas som medicinalväxt är vanligt kungsljus och läkekungsljus (V. phlomoides)