Ogräs är gott!
Åh jag älskar naturens skafferi <3
Idag har jag plockat en stor kasse med Kirskål vars blad jag förvällt och frusit in. Det ska bli en Kirskålslasagne hade jag tänkt!
Vitplister har jag också plockat och de bladen fick samma behandling. De ska bli en mumsig Vitplistersoppa (min nya favorit!!!). Fröna har jag sparat för att så, och blommorna ligger på tork tillsammans med Daggkåpa och Rölleka för att användas som brygd mot mensvärk.
Om någon vill ha recepten kommer de här:
Kirskålslasagne
Ca 10 liter färsk kirskål, späda blad
1 gul lök
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl havregrädde
Salt och peppar
Gula lasagneplattor
Olivolja
Parmesanost
1. Hacka och fräs löken i olivolja.
2. Skölj och hacka kirskålen fint. Lägg i den i pannan med löken allt eftersom den är färdighackad. Låt småputtra i ca 10 min.
3. Smula i grönsaksbuljongtärningarna.
4. Häll på havregrädden. Låt puttra i några minuter.
5. Salta och vrid några varv på pepparkvarnen.
6. Smörj en lasagneform och lägg ut ett lager lasagneplattor i botten.
7. Bred ut ett lager kirskålsstuvning över plattorna.
8. Varva plattor och kirskål så långt kirskålen räcker, godast blir det med minst tre lager plattor, helst fyra. Avsluta med ett tunt lager kirskålsstuvning överst.
9. Hyvla parmesan över lasagnen, ganska mycket.
10. Grädda i ugnen på 220° i 20 min.
Vitplistersoppa
2 msk olivolja
1 hackad vitlöksklyfta
300 g skalad och tärnad potatis
7 1/2 dl buljong
2 dl vispgrädde
salt, peppar
en stor näve vitplisterblad
Hetta upp oljan i en kastrull och fräs upp vitlök och potatistärningar. Tillsätt buljong och vispgrädde och låt soppan sjuda under lock i 15 minuter. Smaka av med salt, peppar. Lägg i vitplisterbladen. Mixa till en puré.
Någon annan som har mumsiga recept på vad naturen har att erbjuda?
Jag vill ju gärna veta hur du gör brygden mot mensvärk och om den funkar bra? :)
i år har det blivit nässelsoppa, maskros saft ovh vin, gransirap, torkad gråbo, sallader av klöver och maskrosblad. Smultron - som jag passade på att ta några plantor av och sätta på balkongen, mysigt och mumsigt. Och idag kantareller.
Ska lägga till dina recept och testa. Det är roligt, lätt tillgängligt och så okomplicerat att bara ta sig ut på en trevlig runda och se vad som växer vid fötterna.

Ja visst är det strass! Underbart och så enkelt :)
Åh jag önskar jag visste var jag kunde hitta kantareller här uppe i trakten. Här går så mycket folk i dessa skogstrakter dock så om det funnits så är de nog redan plockade haha.
tinkerbell alla dessa tre örter har en kramplösande verkan och används var och för sig inom folkmedicin mot mensvärk. Jag som har sådana plågor tänkte blanda ihop dem allihopa och hoppas på det bästa! Man torkar dem som vanligt på mörk välventilerad plats och sen tar man några teskedar som får dra i hett vatten tio minuter. Det ska helst börjas drickas redan runt ägglossning och fram över mensen för att vara effektivast har jag hört!

#2 haha så det är stass du heter, förlåt jag har alltid trott du heter strass :P
#3 Får man bara in rätta svampblicken så brukar det alltid finnas några missade kantareller även om någon varit före. Man får liksom fokusera blicken lite djupare, strax under mossan och gräset.
Ogräs är suveränt tidigt på våren innan det jag odlar kommit igång. Brukar slänga t.ex. våtarv och svinmålla i en omelett.
Annars har jag varit sorgligt dålig på att fylla på örtförråden i år. Än är det ju inte alldeles försent. Håller tummarna för en solig helg så kanske det kan bli lite örter till te plockat. T.ex. hallonblad och mjölkört mm.
#4 Ha ha ingen fara, jag har hetat värre =)
Javisst svamp blicken! den är viktig.
Idag plockade jag förutom mer svamp, nyponrosblad som växer vilt här till nyponrosmarmelad.
Ca 3 dl avsköljda blad. som fick hackas (ganska fint) och kokas med 2dl vatten + 2 dl socker, ½ citron saft och finrivet skal i ca 15-20 minuter på medelvärme. Väldigt gott till scones med smör och sylt och lagon puttinuttigt. Jag kommer nog att titta på mina Miss Marple och käka detta framöver =) Inte alls tant varning på mig ;-)