Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 8598 ggr
[Morfalum]
0

Manlig motsvarighet till "häxa"

Jag har funderat mycket över den manliga rent språkliga motsvarigheten till häxa. Manlig häxa, javisst, men det borde finnas ett mer gångbart ord.

Trollkarl exempelvis låter bedrövligt och ger associationer till trollkarlar inom nöjesbranschen.

Vintersnö
0

Häxmästare finns det ju, och häxdoktor har jag också hört. Vet dock inte om det låter så jättebra heller alla gånger.. Men jag känner nog faktiskt inte till något annat ord.Obestämd

[Morfalum]
0

#1 Aa just det! Nej men precis, de är lite klumpiga. Jag söker efter något kort som klingar väl. Jag kan fumla i mörkret efter något som inte finns. Tycker engelskan har bättre ord för detta.

"Magiker" funkar dock rätt bra och känns som det passar för min defintion av den häxan och den manlige motsvarigheten.

Glad

[Morfalum]
0

Enligt "bab.la translation" är "Necromancer" en fullgod synonym till "warlock" eller "sorcerer". Det är faktiskt lite komiskt, visar vilka stela uppfattningar många har om detta.

dennas
1
Bappho
0

Vad är det du gör då, som ordet ska beskriva?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Morfalum]
0

#5 Har egentligen ganska litet att göra med vad jag gör i egenskap av häxa, har snarare att göra med vad jag är, dvs en självbejakande, flexibel och handlingskraftig individ som lever bortom och förespråkar något bortom sanningar som på olika sätt begränsar och det mänskliga djuret från att leva och utvecklas. Men jag är också en student av magi och använder mig av det för att ta mig fram i livet, det rör sig främst om manipulation för att få saker som jag vill ha det rent utsagt.

therootdoctor
8

"Filosof" är ordet du letar efter.

[Morfalum]
0

#7 Nej

Hannifer
3

Jag skulle också säga magiker. Det är väl rätt könsneutralt i alla fall.

skogsbergs-anna
0

Motsvarigheten till häxa är väl trollgubbe, så sa de hemma i byn.

Gör hellre fel än inget alls.

magiskblomma
0

Vad är det för fel och säga kalla sig häxa?

Häxa är en uryck för kraften man jobbar med… magi. inte ett kön….

[Morfalum]
0

#11 I mitt fall bekvämlighet och gångbarhet. Häxa ger feminina associationer i vår kultur och vårt språk. Hur mycket man än vill att det ska vara kölnsneutralt så är det inte det traditionellt.

magiskblomma
0

Okay, så länge som det är ur ditt perspektiv du inte känner dig bekväm med det…. jag menar.. det går ju bra så länge du själv känner vad du vil och inte vill kalla dig… och inte vad omgivningen tycker och tänker.

[Morfalum]
0

#13 Så länge man inte känner sig tvingad till något och gör det för att man så önskar kan det vara strategiskt att anpassa sig efter typiska uppfattningar och normer. Det är min filosofi Glad

Acerventus
2

"en självbejakande, flexibel och handlingskraftig individ som lever bortom och förespråkar något bortom sanningar som på olika sätt begränsar och det mänskliga djuret från att leva och utvecklas."

Det låter ju nästan som att du bör skapa ditt eget ord för vad du vill kalla dig. Du finner inget befintligt ord fullgott, och får därav komponera ett nytt. Som beskriver det du anser att det bör.

[Morfalum]
0

#15 Kul tanke! Glad

Kanske vore det det absolut bästa.

Nocturnal Creature
3

Jag tycker iof absolut att killar/män kan kalla sig för häxor. Det är synd att warlock klingar illa hos många anars hade det kanske varit ett alternativ.

Men kan du inte bara kalla dig för Pagan så blir det inte så inrutat?

Eller som #15 föreslog hitta på ett eget ord.. Häxiker Skrattande

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

[Morfalum]
0

#17 Haha! Häxiker, det gillar jag Skrattande

Nocturnal Creature
0

#18 Haha ja Häxiker kan väll fungera tycker jag Skrattande Försöker fundera ut lite mer ord, återkommer om jag kommer på något ^^

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

thinkerbell
0

Mäxa? Hehe. Mäxiker? Haha, jag var ju kass på det här. Nåväl, det svenska språket behöver uppdateras, no doubt!

[stass]
2

Man kan ju också bara kalla sig vid förnamn =)

Nocturnal Creature
2

Jag kom att tänka på det gamla ordet "vitka" som det faktiskt finns en manlig version av nämligen "vitki" Dessa benämningar används ibland av vissa wiccans. Nu antar jag ju att du inte är wiccan men jag tror inte att ordet används enbart av wiccans

så jag googlade ordet och får upp olika beskrivningar om vad det egentligen betyder allt från;

"Att få förstånd och komma till medvetande"

"Bringa till förnuft"

"vitki är det samma som trollkarl/wizard"

"vitki betyder ungefär vis man"

Det ända jag egentligen vet är att vissa wiccans annvänder orden, resten kan jag inte garantera att det stämmer. Men kanske någon här i forumet vet mer och kan ge dig en korekt beskrivning av vad orden egentligen betyder.