Utmattad av sömngång
Hej.
Jag är ny medlem men har läst ofta och mycket här på sidan.
Jag funderade ett tag innan jag bestämde mig för att det kanske visst går att få bra tips (för just mitt ändamål) här bland alla kloka människor.
För ca ett år sedan började jag gå i sömnen. Det var strax efter en förlust av en älskad och just då kan jag förklara sömngången med just sorg, stress osv.
Men idag fortsätter jag gå, fast jag har fått så mycket terapeutisk hjälp och känner mig lugn och harmonisk. Jag har aldrig upplevt ångest eller andra "psykiska" besvär eller gått på några som helst mediciner (kan ju vara bra att veta ;) )
Jag drömmer aldrig något speciellt men jag är uppe och hittar på alla möjliga konstigheter om nätterna, olika saker mest hela tiden.
Min terapeut fann inga råd men hann bli orolig över att jag kanske lämnar huset mitt i natten eller skadar mig på något. Jag har hanterat diverse redskap i sömnen så visst finns väl risken.
Nu funderar jag på om mitt sovrum är så fast i dåliga energier, (eller kanske hela mitt hem?) att jag inte kan få den ro jag behöver. Tyvärr blir det ju en enda ond spiral av det eftersom jag blir så trött och utmattad av att vara uppe och vara så aktiv om nätterna.
Någon som har bra tips på hur jag finner ro och slutar upp med detta? Jag har letat efter formler i mina böcker men jag har svårt att riktigt reda ut vad det hela handlar om.
Tack på förhand :)
/S.M
Jag har en liten tjej här hemma som är ganska rörlig på nätterna. I hennes fall så är det genetiskt och båda mina barn är ganska spännande nattetid. Jag har aldrig hittat något bot mot detta men stress förstorar definitivt problemet. Och i ditt fall så dök det ju upp plötsligt, så har du tur så kan du säkert bli av med det.
Även om din sorg är över idag så har du kanske ändå en underliggande stress kvar. Något att utforska kanske?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Tack för svar.
Jag har utforskat det i terapiform och jag tycker jag har kommit så långt. Att sorgen finns kvar vet jag, den återkommer ständigt men inte så överväldigande som förut.
Jag funderar på om jag fyllt mitt hem med dåliga energier av något slag och kanske mig själv med omgivning? Fast jag går bara i sömnen här hemma.
Halva grannskapet bränner salvia för att få bort dåliga energier, jag är dåligt insatt i det men finns det något liknande jag kan prova?
Salvia (vit salvia används väl oftast) ska ju vara renande och används ofta för att rena hus och hem och även en själv, så pröva vet jag :).
Det finns inga "bra" eller "dåliga" energier. Det finns bara energier. Och ingen av dem lär påverka dig på det sätt att du börjar gå i sömnen.
Om du dricker kaffe, röker eller snusar eller tar andra centralstimulerande (i ickemedicinskt syfte) kan det vara en bra grej att prova att sluta med. Té går också bort.
Fast jag tror att det kan finnas negativa energier, energier som kommer ifrån negativitet och att de kan påverka oss negativt.
Energier "kommer" inte någonstans ifrån, de övergår från en form till en annan (exempelvis övergår lägesenergi i rörelseenergi när ett päron faller från päronträdet).
Definiera gärna "negativitet", vilken innebörd har det ordet i ditt användande?
Jag menar till exempel att om man bor i ett hus där en jäkla massa hemskheter hänt så borde det ju finnas mindre trevliga energier kvar där. Energier som finns kvar efter sorg, hat, ilska, saknad exempelvis.
Här har någon annan förklarat precis vad jag tror:
"Vad är Rening?Allt består av energi. Våra tankar är energi och alla sprider vi energi runt omkring kring oss. Negativ energi påverkar oss och kan i värsta fall få oss att bli sjuka. Att vara medveten om den energi vi har runt om oss är väldigt viktigt.
Har du grälat, varit sjuk eller haft mycket folk hemma hos dig är det läge att ta fram salvian och rena ditt hem.
Vid inflyttning i hus/lägenhet är det självklart bra att ta bort tidigare hyresgästers energi.
Med hjälp av salvia (ört) kan man rena luften i våra hem och även vår egen aura (energifällt). De negativa energierna fastnar i röken och när vi öppnar dörren/fönstret går de ut och balanseras upp av naturen.
Bergskristaller renar också och är bra för att snappa upp negativa energier. Man kan ha bergskristaller som "väktare"
Havssalt är bra för att stoppa negativa energier att ta sig in i ditt hem.
* Varje gång det händer något negativt i ditt liv så samlas det i ditt hem och du blir påverkad utav det. Det byggs på lager för lager precis som smuts och påverkar oss väldigt starkt och behöver verkligen rensas bort för att du inte ska behöva må dåligt."
Men återigen använder du ordet energi helt felaktigt.
Det finns energier som vi skulle uppfatta som otrevliga om vi blev utsatta för dem (exempelvis är det inte trevligt att få elekricitet genom kroppen) men det innebär INTE att känslor = energier bara för att vissa energier kan ge oss vissa känslor.
Dessutom tror jag inte det är bra alls att bränna massa salvia i lägenheten, det är inte bra att andas in förbränt organiskt material och det föreligger dessutom en ganska stor brandfara i att elda salviaknippen (större än vid eldning av stearinljus, exempelvis).
Och så vitt vi vet i dagsläget orsakas sjukdomar (fysiska sjukdomar) av bakterier och virus, och inte av energier.
Du bör dessutom inte lita på allt du läser på internet. Särskilt inte på uppenbart partiska sidor (medialt.se är ett typexempel på dålig källa).
#10 det där är nog en trosfråga. Häxor ifokus…
Jag menar också att det är en trosfråga. Eller möjligtvis att ordet har flera betydelser. Den energin jag pratar om går inte att mäta med instrument, nämligen.
Det här känns lite som det här med "spöken" (i brist på ett bättre ord). Någon berättar att de sett sin döda mormor och alltid är det någon som är noga med att berätta att det bara varit inbillning, för spöken finns ju inte. Ändå finns det massvis med folk som tror på dem.
Jag tror på att vi utger positiv energi när vi är glada, och negativ energi när vi är ledna eller arga. Det är ju inte sällan en människa blir glad av en annan glad människa, eller ledsen av en annan ledsen människa.
Till exempel, jag och min sambo har haft ett enormt jättebråk och en timme senare sitter vi i soffan och känner oss väldigt nere. In kommer en vän och stannar i dörren. Hon känner att något är fel. Energin finns kvar i rummet och hon snappar upp den. Det är det väl folk som varit med om? Jag har. Bland annat därför väljer jag att tro på positiv och negativ energi.
Jag kan hålla med om att ordet energi missbrukas ganska ofta, däremot är det en trosfråga om man t. ex. tror att själsdelar av döda, diverse väsen o s v kan vara skadliga och påverka oss på olika sätt, även på goda vis förstås.
#15 Det är återigen det svenska språket som är bristfälligt, vilket ord ska man använda då liksom :S.
Oftast väljer man att använda ordet energi för att alla andra gör det. Personligen tycker jag att det är bättre att mer exakt beskriva det man menar så att det blir mer tydligt och mindre svepande. :-)
I övrigt tycker jag att du visst kan röka ditt hem om du vill det. Det finns bra mycket farligare saker vi får i oss nu för tiden, herre jösses, vi kanske inte kan sitta vid en öppen eld heller 
Jo, kanske det. Men undrar hur man skulle förklara det på ett smidigt sätt utan ett ord som liksom säger det hela :).
Tycker mitt sätt är smidigt, ja :-) Då slipper man också folk som ska förklara för en vad energi är ;-P
ex. Det bodde någon i mitt hus före mig där det var mycket bråk och olycka. Jag upplever att det sitter kvar i väggarna och vill få bort det.
Jaså, jag har dock aldrig stött på nån som känt sig tvungen att förklara det tidigare så jag fortsättter kalla det negativ och positiv energi :).