Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 6811 ggr
thinkerbell
0

Kopparkittel, bra/dåligt?

Hur är det med koppar egentligen? Har hört någonstans att det kan bli giftigt? Kanske är helt ute och cyklar.

Går de bra att bränna saker i? Elda i? Bortsett från att de blir kokheta då.

[dandamimm]
1

Jag har en liten kopparkittel som jag använder när jag bränner örter på rökelsekol. Som du skriver det blir varmt men jag har inte märkt några bidofter eller så.

Vet inte hur det är med eventuella utfällningar om man skulle äta/dricka något man tillagat i en sådan kittel men å andra sidan så använde man ju koppar i alla möjliga matlagningskärl förr i tiden och sådana kan man ju fortfarande köpa.

thinkerbell
0

Okej, jag hade ju inte tänkt laga till något i den iallafall, jag tänkte mest om det gick bra att bränna saker i den och då verkar det fungera då :). Så tack för ditt svar!

[stass]
1

Jag har en speciell för rokelsekol som har ett såll högst uppe (second hand 20 kr) och en större finare (second hand 35 kr) som jag får fylla med sand om jag ska ha rökelsekol i för annars skadar det bordsytan, nedrans varmt blir det.

Har för mig att jag fick lära mig under hemskunskapen att dricksvattnet går i kopparrör och det är därför man ska ta kallt vatten ur kran för kokning mm, så man ej får i sig rester.

Praefatio
0

Det går bra att bränna i koppar, men allt som tillagas för förtäring blir giftigt. :)

Trollvind
0

Förr fanns det gubbar som reste runt och förtennade kopparsaker. Just för att inte den giftiga kopparn skulle fälla ut i maten. Bra att tänka på om man t.ex. funderar på att bjuda på häxigt kaffe i en gammal kopparpanna någon gång, som jag sett att en del gör. Visst ser det coolt ut men jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger.

Men ska man inte använda kärlet till mat så är det ju användbart till det mesta annat.

Praefatio
0

#5 Eftersom gubbarna var så flitiga så är väldigt mycket koppar man hittar på second hand t.ex. redan förtennad. Är det silverfärgat på insidan så är det lugnt att koka kaffe i kopparpannan!

Trollvind
2

#6  Ja det har du rätt i Praefatio. Men det kan vara bra att kolla att förtenningen är hel.

thinkerbell
0

Tack för era svar, mycket hjälpsamt :). Inget drick/ätbart i kopparkitteln!