Häxor iFokus

Häxor

Etikett: folktro-och-myter
Läst 6605 ggr
Nocturnal Creature
1

Styx floden till dödsriket

Hej Jag undrar om någon vet vad det borde symbolisera att vandra i Styx flod? Floden sägs ju i den Grekiska mytologin var det floden man färdades över till dödensrike när man dött. De gammla grekerna plaserade ett mynt under tungan på den som död för att personen skulle kunna betala Charon som körde båten så att man skulle kunna få komma in i dödsriket. Kunde man inte betala så dömdes man att förevigt vandra rastlöst längs me floden Styx. (Bör allså finns mycket andar här och man kanske kan uppleva något specielt)

Gudinna Thetis ska ha doppat sin nyfödda son Akilles i Styx flod för att göra honom odödlig. Jag har även hört att floden kallas hatets flod. Jag skall snart resa hit så jag funderar på vad det borde symbolisera? Bör man ens gå i en flod som kallas hatets flod och skall leda till dödensriket? Eller ska de symbolisera hälsa och odödlighet? Med tanke på att Akilles badades i Styx flod av den anledning.

Det finns ju även en gudinna vid namn Styx, vad jag förstår så är hon underjordens gudinna, har inte läst tillräckligt mycket om henne men hon ska ibland ha identifierats med blandant Nyx och Demeter (Som jag tillber) Så till slutfrågan, bör man promenera i Styx flod? Och bör man lämna någon offergåva? Jag får inte riktigt grepp på om hon är ond eller god. Men är det en gudinna i stil med Nyx, Demeter och t.ex Hecate så vill jag absolut lämna någon form av gåva.

Hoppas nån orkar läsa. Jätte tacksam för svar! )O( Blessed Be )O(

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

Bappho
0

Jag vet inte. Är för dåligt påläst om Styx för att kunna svara. Men försök att läsa så mycket du kan innan du bestämmer dig.

Styx är floden Styx gudinna och hon är hatets (stygos) daimon. Det låter ju lite otrevligt, men om man kollar upp ordets etymologi så skiljer det sig kanske från det svenska ordet hat. Hennes barn har ju mer positiva namn, Nike (seger), Zelos (rivalitet), Bia (kraft) och Kratos (styrka). Så hat kan ibland ge starka krafter ;-)

Berätta gärna hur det gick. Lycka till!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Nocturnal Creature
0

Tack för svaret :) ska läsa så mycket jag hinner innan jag reser dit. och precis som du skriver så kan ju endel namn ha en helt annan betydelse en vad det låter som på svenska..

Jag funderar även på om man borde besöka Necromandio
Cirka 4000 år  f. Kr. trodde man att detta var ingången till dödsriket och att man kunde få kontakt med de döda här.

Men ja kanske borde starta en nya tråd om just Necromandio och se om någon varit där. Annar är jag tacksam för svar här med.

Kan återkomma med bilder o berättelse när jag kommit hem och berätta hur de gick :-)

Blessed Be!

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

Nocturnal Creature
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu var man tillbax i Sverige igen, så tänkte passa på att bifoga lite bilder från både Styx floden och Necromandio. Det var en väldigt häftig upplevelse. Jag passade på att ta med mig lite jord från Necromandio ingången till dödsriket, och sand från Styxfloden. Vet inte vad jag skall använda det till just nu. Men jag håller på att sätta i hop ett riktigt häxskafferi på min vind. Där jag sammlar alla växter olika typer av jord, vatten och allt som man kan tänkas behöva för diverse magisktarbete. Extra häftigt tyckte jag att det var att jag lyckades fånga orber på många kort. Specielt nere i portalen till Hades dödsrike, där om någon stans borde det ju verkligen finnas andlig aktivitet. Jag hittade även statyeter på blanannat Demeter som ja köpte med mig hem. Intressant och lyckad resa var det iaf. Kan strakt rekomendera att besöka dessa platser om man har möjlighet   Blessed Be!

Nocturnal Creature
4

Första bilden är på ingången tilla Hades dödsrike i Necromandio (Datumen på bilderna stämmer ej) Här kommer en bild på den mytomspuna Styxfloden

Nocturnal Creature
4

Här en bild på alla statyeter av Gudinnor och Gudar som man köpa. Jag köpte balndannat statyeten av Demeter. Ville gärna hitta en av Hecate oxå. Men när jag frågade om henne verkade dom väldigt obekväma. Funderar över om Grekerna såg henne som ond och inte riktigt gillade att jag frågade om henne. Hon finns ju inom Grekiska mytologin. Men jag lästa något om att man föritiden Hade statyter av Hecate i sin trädgård men hennes huvud bortt vänt från huset för att hedra henne men samtidigt inte reta upp henne.. hmm blev inte riktigt klok på deras uppfattning av henne, för många kunde knappt engelska så vi fick försöka förstå varandra så gått de gick. Min Grekiska är inte direkt något att skryta om så de blev som de blev Glad

Bappho
1

Tack för att du delar med dig! :-)

Jag känner igen en staty jag köpt på loppis och inte vet vem det är. Nummer fyra i mittenraden, hon med armarna mot huvudet.

Nocturnal Creature
1

Ja henne känner jag inte heller igen. Endel har ju andra namn i Grekland även om de är samma Gudinnor som vi häxor tillber. Demeter kunde jag känna igen pga att hon bar på massa vete, så de måste ju vara skördes Gudinnan. Jag köpte även de 3 ödesgudinnorna. Någonstanns läste jag att de skulle vara Nyx döttrar. Men de var nog ingen helt tillförlitlig källa. För jag har hittat andra texter som inte alls instämmer med det.

Men annars tänkte jag att man kan väll få bestämma vilken Gudinna det representerar för just en själv. (Om det ändå inte står något namn på dom) Så ödesgudinnorna skulle för mig lika gärna representera Trefaldiga Gudinnan. Statyeten är ju ändå 3 kvinnor som står tillsammans.

[stass]
1

Att ödes gudinnor härstammar från Nyx finns det delade meningar om. Det beror på vems verk man utgår ifrån. I Theogonin beskrivs det att Nyx är modern och sedan leds de till zeus släktträd. Men vilken fantastisk resa du har gjort :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Nocturnal Creature
0

Svar till: Bappho Jag kollade lite i mina mytologi böcker och hittade endel statyer av Afrodite som var väldigt lika den som du hade köpt. . Det finns ju många olika avbilder av de flesta Gudinnorna/Gudarna, Afrodite är ju inte allt den klassiska bilden med snäckskalet när hon föds ur vattnet. Jag kan ju inte garantera att det skulle vara Afrodite, men de skulle kunna vara det. Annars funderar jag på om det skulle kunna vara Helena av Troja? (som oxå har kopplingar till Afrodite

Nocturnal Creature
0

Svar till: stass Ja jag blir inte riktigt klok på hur det egentligen hänger i hop. Jag sitter nu med en bok framför mej där det står "Det tre morierna var ödesgudinnorna döttrar till Nyx och deras namn var Klotho, Lachesis och Atropos" Sen står det i en annan text "De tre hesperiderna var Titanen Atlas döttrar, Hesperiderna betyder "kvällen döttrar". Nattens döttrar borde de kanske heta om det var Nyx döttrar. Men "kvällens döttrar låter ju ändå som att det skulle kunna vara Nyx döttrar.

Och på andra håll står det att Nyx barn var

Och det skall väll finnas ännu fler där till. Hmm ja det går nog inte att bekräfta något men jag tycker att det är intressant att höra olika personers teorier Glad

Bappho
0

Vi hade en diskussion på facebook en dag då vi var tre stycken som hade just den statyetten, då var det också någon som sa Afrodite.

Det står ju något på foten av den med grekiska bokstäver som ungerfär ser ut som TANA(upp och nervänt L)PA

dennas
0
Nocturnal Creature
0

Översätter man det från Grekiskan så borde namnet vara Tanagra. Vilket delvis tycks vara en stad men även en Gudinna av något slag.

Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Tanagra_figurine

Bilder: https://www.google.se/search?hl=sv&q=tanagra+figurines&revid=1600880539&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=650&wrapid=tlif134056205986510&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=j1rnT8mHK4ik4gSGrK2zAQ

Vad tror du, kan det vara rätt Gudinna?

Nocturnal Creature
0

Svar till dennas: Det kan stämma som du säger. Men de flesta stayeterna som hade namn ingraverat så var det namnet på Gudinnan/Guden i fråga, bara anorlunda stavning (Grekisk) Athena t.ex kunde man ju trotts Grekiskan förstå att det var Athena. Samma sak med Hera, poseidon mm mm..

Bappho
0

Aha.. eller, hmm..

Nocturnal Creature
0

För den som är intresserad så finns det fler bilder från resan och dessa platser i mitt fotoalbum här på häxor i fokus Glad