Gråbo
Jag tänkte så gråbo, trots att det finns ståtliga plantor här och där i stan (gillar inte tanken på örter som är förorenade av hundkiss och avgaser). Jag ska använda gråbo i mina rökelser, men har hört att vissa gör infusion och drömkuddar av örten.
Vad använder ni gråbo till?
Du kan lägga den att dra i varmt vatten som du sedan putsar din kristallkula med, eller din svarta spegel.
Själv är jag tyvärr allergisk mot den så jag använder den inte flitigt.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Som the går med ;)
#0 jag har aldrig använt mig av gråbo, men berätta gärna hur du själv går tillväga :)

#1: är det pollenet man blir allergisk av eller hela växten? Jag har rätt mycket allergier själv. :/
#3: jag har inte använt gråbo ännu. Vi får se hur det går med rökelserna så småningom. :)
#4 Jag gissar att det är pollenet även om det upplevs som om det är hela växten.
Danne Druehyld i Häxans Handbok beskriver att man kan knyta in sina bekymmer i en gråbokrans som man sedan bränner upp i en midsommareld. Har för mig att något liknande finns beskrivet i Fraziers, Den Gyllene Grenen.

Alla malörtssläktingar är vildpollinerande (därigenom små och lättinträngande pollenkorn) och antagligen finns det någon särskilt allergiframkallande protein som gör dem ännu mera allergiframkallande.