Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4030 ggr
puppy_lover
0

hur vet man???

Hur vet man att man är häxa???bara undrar. kan ni trolla,göra brygder eller nåt sånt?

Marelden
2

Till skillnad från andra religioner och grupper i vårat samhälle. Så får vem som helst kalla sig en häxa. Utan att behöva doppa huvudet i vatten, fylla i löjligt många blanketter, osv.

Att vara häxa, enligt mig; är att försöka vidga sina sinnen. Se det som inte andra kan (eller vill) se.

En perfekt beskrivning på att vara häxa finns nog inte. Eftersom bilden av häxor, både av häxorna själva och utomstående, skiljer sig från person till person.

Gillar du att vandra omkring i det ockulta. Känner dig mer dragen till naturens skönhet än en gubbe uppe på ett moln. Eller helt enkelt tycker att något på denna sida är av intresse. Varför inte kalla dig en häxa. Det är sinnet som avgör om man verkligen är det. Titeln är nog inget någon här strävar efter.

zeretki
0

Vill du vara häxa så kalla dig det. Glad

Iram
0

Bra skrivet, Marelden! Skrattande

Jag tror man känner i sitt hjärta om man är häxa. Ungefär som man känner att man är kristen eller vegetarian eller vänsterpartist… Man har en övertygelse och lever efter den.

Bappho_
0

Jag tror att en stor del av dem som kallar sig Häxa alltid har känt sig som en, ända sedan de var små. Ibland är det mer ett personlighetsdrag än att man tillhör en viss tro.

lightseeker
0

jo, jag kände mig udda och upplevde, såg och hörde saker som inte så många fler än jag verkade känna in. Hade föraningar, sanndrömmar, talade (hela tiden) med naturen och änglarna. Utan att förstå att inte alla hade samma känsla för detta.
Det är först nu som jag har insett att jag känner, kanske en aning mer. och att jag är en HÄXA

HeartofLilith
0

Antingen så är man häxa eller så är man det inte,oavsett vad man kallar sig. En titel är bara en fåfäng förfrågan om bekräftelse.

Carina.S
1

Isåfall så går då jag med under kategorin häxa!! Men inte mig emot..Flört

Coturnix
1

O så roligt! Ju fler Häxor ju bättre blir det! Hurra för oss!

lightseeker
0

#6, håller fullständigt med om att titlar bara är fåfäng förfrågan om bekräftelse, för mig och i just detta fallet är det dock inte det, som jag fikar efter. Kanske mer då att ÄNTLIGEN hitta någon mer som uppfattar världen helt emot den gängse normen. Dvs. att kunna spegla sig, i en annan människa som inte tror att man har blivit galen utan istället kan ha en nykter åsikt och kanske till och med personliga erfarenheter, eller (det optimala) ha urgammal kunskap att dela med sig om, ang. allas vår moder, läkekonst, att leva i harmoni, med varandra och inte mot varandra. Hoppas att jag är klar nog, det blev mycket outsagda tankar att sätta ord på.

Coturnix
0

Nehe! Titlar det e fint det! Jag ska vid närmare eftertanke skaffa mig ett par tre stycken tror jag! Skrattande HuxFluxFlax

Tunrida
0

puppy_lover:

Jag skulle nog först vilja veta vad du själv tänker/tror att en häxa är? Och också vad du själv menar med att "trolla"? Jag tror att många ofta har en föreställning nämligen, om vad det innebär att vara häxa och vad magi är… ;-)

Men för att svara på din fråga i alla fall.. :-)
Hur man vet om man är häxa..tja, det vet man bara. Det kommer inifrån, från djupet av den man är. Det är ingen mall man försöker passa in i för att kunna kalla sig något…
Men om du är intresserad av häxkonst, så ta reda på mer för att se om det är något som passar dig. Det är ju bra att du ställer frågor. Tänk efter, känn efter. Verkar det du får höra om häxkonst och att vara häxa sant för just dig?

Jag tror att många häxor alltid känt sig lite "annorlunda" och jag är en av dem. Det tog tid för mig innan jag förstod varför jag kände så och vem jag var innerst inne…Men när jag väl förstod det så föll bitarna på plats så att säga. :-)

Som Marelden sa så handlar det, även för mig, om att vidga mina sinnen, "se" det som finns på ett djupare plan, i naturens inre. För det vi ser med våra vanliga sinnen, i den vanliga, yttre världen, är ju bara toppen av isberget…det andliga inre i en själv och allt annat liv är oändligt, utan början och utan slut..

Men jag måste säga en sak och det är att visserligen kan alla kalla sig häxor, självklart. Det finns ingen instans som sitter och bestämmer detta.
Men samtidigt så tycker jag att det inte får bli hur luddigt i kanterna som helst. Det finns ju ändå något som är häxkonst. Och den ska vi värna om anser jag, annars försvinner kärnan i häxkonsten så sakteliga och den blir till lite vad som helst!

Jag ser det som så att en häxa utgår från naturen, från Moder Jord. Hon/han försöker lära sig mer och upptäcka mer om livets innersta, om de olika sammanhang som finns. Hur allt hänger samman i Livets Väv.

Hon/han vet att allt är olika former av energi, i olika faser. Att livet är cykliskt och att energi aldrig kan dö, bara omvandlas.
En häxa arbetar med olika energier. Hon vandrar medvetet mellan världarna, dvs den synbara och den för blotta ögat icke synbara och hon vet att naturen är den yttre manifestationen av den inre naturen, av det gudomliga.
Hon följer månens faser och försöker leva i harmoni med naturen och allt liv. En häxa vet att det inte är det yttre som är det viktiga, dvs formen. Alltså olika redskap osv. De kan vara bra hjälpmedel, absolut, men det är i det inre allt finns, kraften. Därifrån utgår häxan, aldrig utifrån och in!

Att vara häxa handlar alltså inte om, som någon sa, en "titel". Det är det yttre, formen. Men om ens sanna inre stämmer överens med vad ordet häxa innebär, ja då kan man ju kalla sig det. Om man vill.

För mig är ordet häxa i sig väldigt kraftfullt laddat, med min intention och dess ursprungliga betydelse. Därför kallar jag mig gärna för häxa, det passar med den jag är, med min livsväg. :-)

Det är alltså i grund och botten en fråga om vad man har för intention, för syfte med att kalla sig häxa.
Att vara häxa handlar inte om trollformler eller brygder. Givetvis kan man som häxa ägna sig åt att göra olika dekokter eller s k spells, eller olika former av divination. Men det är återigen en fråga om varför man i såna fall gör det.
Man är inte automatiskt en häxa bara för att man har en massa redskap eller kokar brygder om du förstår. ;-)

HeartofLilith
0

lightseeker; Visst är det lättare att hitta 'liksinnade'om man använder titlar, men i det stora helaså spelar det ingen roll vad man kallar sig själv/andra.
Jag 'är' wiccan men kan lika gärna kalla mig Simsalabimibo (eller annat random utvalt 'ord') men det förändrar inte vad jag egentligen är.

lightseeker
0

yepp-kärnfullt. som sagt var

NightPhoenix
0

he he Simsala Bimbo läste jag, inget illa menat men lite kul (ja ja jag har egen dålig humor) jag läser ofta tokigheter blir helt fel mot vad det står.

HeartofLilith
0

Det var lite det som var meningen, att ta ett lite småkomiskt ord som kan förväxlas med simsalabim och bimbo Räcka ut tungan

SagaSimone
0

Jaa…..annorlunda ja! Med ett genuint intresse för natur och energi samt hittat till denna sida! Å vad roligt att man hittade hit och hittade er!! Å välkommen alla nya ocksåGlad

NightPhoenix
0

#15 Härligt HeartofLilith Skrattande

Iram
0

Jag tror nog att naturen i mångt och mycket är den gemensamma nämnaren hos alla häxor. Naturen och polyteismen.

Coturnix
0

jag svarade en gång, kanske är det människor som lyfter blicken och ser himlen, - men jag ser himlen! svarade hon. Vad bra sa jag.

Idde123
0

Jag vet inte riktigt om jag kan vara en häxa eller om jag är ett medium eller något annat? Jag kan höra andar, alltså döda, inte deras röster men ljud som fotsteg osv. Det har hänt i vissa hus att jag vaknat på natten av ljud som skåpsluckor och dörrar som smälls igen gång på gång och kastruller som slås mot varandra upprepade gånger. Inte på ett trevligt eller behagligt vis utan riktigt obehagligt. Jag känner av sinnesstämningen hos anden.

Jag umgås hellre med djur än med människor och jag kan se på ett djur om det är en tjej eller kille på djurets ansiktsuttryck. Jag har inte träffat någon annan med samma "förmåga" eller vad man ska kalla det.

Det är några av de saker som är "udda" med mig, är det någon annan som känner igen sig i det här?