Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6260 ggr
dragonstar
2012-05-26 23:33
1

Gransirap

I dag kapade vi en stor gran hos min pappa och jag gick lös och plokade en liten fryspåse med granskott. kanske 1-2 liter.

Tänkre att jag skulle tästa mig på grasirap me nnu underar jag om jag ska hälla det i en burk med socker och lite citron bara?

Hur mycket socker jämtemot granskott bör det vara?

och kan jag göra någtot annat med granskott?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Praefatio
2012-05-27 01:01
2

Jag har tagit ungefär lika mycket socker som skott volymmässigt (1 dl skott + 1 dl socker) bara. Det är bra att äta direkt mot hosta, men är himla gott att ha i théet också.

Glöm inte att koka burken ordentligt innan och se till att använda en burk som är helt tätslutande, gärna en med snäpplock, annars blir det bakterier i sirapen och då blir den dålig ganska fort. Jag har en liten teori om att man borde kunna blanda ut sirapen med en del honung, typ en del honung, två delar sirap, för att öka hållbarheten. Honung är ju världens mest hållbara livsmedel och är fullt ätbart i flera hundra år. I teorin borde den alltså konservera sirapen. I praktiken vet jag inte hur det blir, men det kan ju knappast vara negativt i alla fall.

Ganna
2012-05-27 11:37
1

#1 Sockret konserverar också, så när den väl är frånsilad är hållbarheten lång som bara den.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dragonstar
2012-05-29 16:03
0

En gammal ICA syltburk blev det till det jag kokade.

Gjorde hälften som varvades med socker i en burk och som nu står i fönstret och andra hälften kokades.

Acerventus
2012-05-30 23:50
2

Varför kokade du dom? Man tar död på mkt som är bra i växten om man kokar den.

dragonstar
2012-06-04 15:10
0

#4 därfur ett av de recepten jag hittade var att man skulle koka det elelr ja låta det stå och sjuda på svag värme i typ 5 timmar. så det fick de göra.

Den andra delen jag la i burken sköldes bara av i rinnande vatten.

Diantha
2012-06-27 20:45
0

Jag gjorde granskottsirap i veckan .

La in 1liter skott i en glasburk , hällde på massa socker , rörde om o ställde på ett varmt ställe.

Vände på burken då o då i flera dagar tills sockret smält o sen silade jag bort skotten.

Mkt gott i te :)

[Baubo]
2012-06-27 21:43
0

Själv använder jag inte socker överhuvudtaget, så istället för sirap gjorde jag sånhän granskottsdryck: Häll 2 delar kokande vatten över 1 del granskott, låt dra i ca 1-1,5 dygn. Sila bort skotten och söta efter behov och smak. Själv tillsatte jag ca 2 msk honung till tre liter dricka. Jättelätt och supermums! En skvätt citron-saft hade nog passat bra, tror jag prövar det i nästa sats.

Ganna
2012-06-27 23:19
3

#7 Pröva med lime, det "hakar i" gransmaken och lyfter det hela ett snäpp till.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

ThreeStars
2012-06-28 03:43
0

#7 Det MÅSTE jag bara prova! Låter ju jättegott! :)

[Baubo]
2012-06-28 09:36
0

#8 Lime låter perfekt!

Kuutar
2012-07-01 12:36
1

Jag har hört att lång kokning, när det gäller vissa växter, tar fram viktiga ämnen som annars inte hade lösgjorts. Och den höga koncentrationen gör att tex långkokt gransirap blir väldigt effektiv i små mängder.

Jag har bara använt den långkokta varianten av gransirap, på ekologisk rårörsocker, och den har fungerat utmärkt på barnen. För gubben har jag blandat i lite Koskenkorva i sirapen efter bastun, det funkar också ;-)

Berätta gärna om era erfarenheter med olika recept!