Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2057 ggr
riella
0

Varför tvivlar jag?

Jag har hållt på med detta magiska ett bra tag nu. Har alltid trott på det och har mer eller mindre utfört ritualer. Jag har haft ett uppehåll när min son varit liten men nu tagit upp det igen. Jag har samlat in växter/örter och krystaller. Utfört ritualer, åkallat gudar… allt det där och jag har gått in helhjärtat med detta. Men nu har jag börjat tvivla på allt och jag vill inte känna så här. Innerst inne tror jag ju på detta.

Jag läste detta på en sida:

Det du nu skall ge dej in på, kräver att du tror på det andliga i någon form och du skall inte ge upp, i början kommer du att känna en olust och att det är tråkigt, rent av jobbigt, det är det mörka inom dig, som vill stoppa dej, men för varje gång kommer det att gå lättare och lättare, och framför allt kommer du att nå ljuset fortare och fortare, när du har nått fram och skapat ditt egna rum, kan du var som helst framkalla det, det är bara du själv och igen annan, som bestämmer, vad du vill med detta och vilken stig du ska vandra på resten av ditt liv.

Har ni kännt tvivel någon gång?

Tycker det är så jobbigt att känna detta då det är helt motsatts till den jag vill vara.

Varför tvivlar man??

[Baubo]
2

Vad är det du egentligen tvivlar på?  Att det finns andar, makter och andra väsen? Dig själv? Örternas verkan? Att man genom ritualer och magi kan påverka omvärlden och sig själv?

Jag själv tycker inte att tro egentligen har så mycket att göra med magi (som jag gissar är det du tvivlar på). Magi handlar om kunskap och erfarenhet, och om något funkar så funkar det. Jag själv tror inte, jag utgår från vad jag upplevt och koncentrerar mig mest på det som verkar starkast hos mig, det som kommit naturligt (och redan vid födseln anser jag). Utövar/studerar du nån särskild tradition? Det kan hjälpa med fokusen om du koncentrear dig till en inriktning. Det betyder inte att du behöver följa bara den hela livet ut.

[Baubo]
0

… Vill rätta till en sak jag sa i övre inlägget. Den bästa fokusen får du nog om du koncentrerar dig på de saker du finner intressantast, en sak åt gången. Örter då tex. Sen när du prövar dig fram och läser om deras olika magiska användande, kan du märka att olika traditioner tycker olika. Det kan vara väldigt frustrerande och förvirrande, därför kan det vara bra att hålla sig till en tradition..

Bappho
2

När det kommer till just tro, där man inte till 100% kan veta, så tror jag att alla tvivlar ibland. Ibland hamnar man i allmänna svackor i livet och tappar liksom tron på allt, inte bara det religiöa. Det kan vara en mening, kärleken, hoppet osv…

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Baubo]
0

#3 Kan man veta något till 100%?

Bappho
4

Jodå. Om jag t ex har tandvärk då vet jag det med 100%, eller snarare 150% kanske ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Baubo]
0

Hah, där har du nog rätt! Men, de jag själv tänkte på var ju att om man har erfarenhet av att något funkar, då vet man ju och tror inte. Eller?

therootdoctor
4

Tvivel uppstår oftast när ens förutfattade meningar visar sig inte stämma överens med hur saker och ting fungerar.

Exemplevis om du förväntar dig att andar ska anlända under ljudet till tordom, pukor och trumpeter (eftersom det står i den där boken…) och de inte gör det så finns det all anledning att tvivla. Inte på andarna, men på att de anländer till ljudet av pukor och trumpeter.

Om man förväntar sig att ens första spell ska fungera och den inte gör det finns det all anledning att tvivla. Inte på magin i sig men på idén om att all magi alltid fungerar just där och då.

Om man förväntar sig att ett prat med en gudom ska lösa upp problem med hälsa, kärlek och ekonomi alldeles automatiskt finns et all anledning att tvivla. Inte på gudomens existens, men på att ett litet prat ska lösa alla ens problem.

Skärskåda alla förutfattade meningar du har om "det andliga" och du upptäcker snabbt att det finns en oändlig räcka av naiva och rent ut sagt dumma föreställningar om saken som omöjligen kan uppfyllas och som inte alls borde ligga till grund för någon tro.

[stass]
0

Jag tror det är sunt att tvivla och omvärdera.

TS vad tvivlar du mest på, existensen av det "övernaturliga" eller dig själv?

[Baubo]
0

#7 Du sa det så bra! Var ute efter lite samma tanke, men kunde inte alls uttrycka mig sådär bra. Hurra för dig, kloke man!

riella
2

Tack för alla fina svar. Tror est jag tvivlar på mig själv just nu.. Men ska Sitta och fundera över alla förutfattade meningar som du skrev Therootdoctor..

Och sen ska jag fortsätta att läsa och studera allt jag vill veta och jag tänker INTE ge upp!

Tack igen söta ni!