Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 3455 ggr
Astraea
0

Att ställa björn

Läste igår, http://runeberg.org/fataburen/  att finnarna i de gamla finnmarkerna bl.a kunde ställa björn och stämma av varg och att detta var något som kloka gummor och gubbar i södra Värmland kunde göra in på 1900-talet. Jag vet att hundar kan ställa björn men vad innebär det när människor gör det? Kanske någorlunda lika?Jag har försökt att luska lite men tar genvägen här. Glad 

Någon som vet?

Ganna
2

Nu stog de inte och skällde på björnarna, även om det hade varit en syn! :)

Nej, det är som du tror, dvs att man styr rovdjuren, oftast då bort från kreaturen, gården eller fäboden. Sen fanns det säkert de som skickade dem på misshagliga grannars djur också.

Sist men inte minst vill jag inflika att precis som med blodstämning var (är) olika individer olika kraftfulla i hur de kunde (kan) ställa djur.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Astraea
0

Haha ja, vilken syn. Fast det hade säkert inte förvånat oss på den tiden, finnen var väl redan märklig i våra ögon..

Intressant!

[Baubo]
5

Ser att denna tråd är gammal, men tänkte ändå skriva.

Ett sätt som användes i Finland till att hålla Björn borta kallades "karhun pyllytys" som kan översättas till ungefär "rumpning av björn". Det innebar att en kvinna (som kunde detta) ställde sig på en stor sten vid byns gräns, läste upp en ramsa, drog upp kjolarna och visade ut sin bara rumpa mot alla vädersträck. Då blev Björnen så skrämd att han höll sig borta! Men gravid eller menstruerande fick kvinnan inte vara, då attackerade Björnen henne och byn.

Vad de gjorde med Varg vet jag inte.

Bappho
3

Undrar om jag inte ska pröva detta om jag besitter kraften, nu när vi har björn nästan intill gården.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[NeferNefer]
0

#3: Haha, jag har också läst om det, men jag läste att björnen blev så generad att den sprang iväg Skrattande

Kuutar
0

Jag har hört att folk i Finland förut visat baken även för människor de ville bli av med, som en sista förolämpning. Kanske inget att använda sig av idag ;-)

[NeferNefer]
1

… och i medeltidens Stockholm ska kvinnor ha lyft kjolen och visat framdelen istället som en förolämpning! Fast det kan ju vara en importerad sedvänja från Finland, vad vet jag? Hahaha!

[Baubo]
1

#7 I Finland visades framdelen bla. som ett bot "Se på denna och var kraftfull!" "Lovi" som är den magiska plats shamanerna och tietäjät sjönk ner i under trans, betyder översatt också "klyftan".

[NeferNefer]
1

#8: Oj, himlar, är det sant? Ja, men dåså. Det kom säkert finnar till Stockholm redan under medeltiden. Hah, frukta oss kvinnor, ty vi är sannerligen mäktiga!

För övrigt är finsk magi mycket intressant för mig, för jag har finskt påbrå och bland mina anor på den sidan har jag förmodligen lite kunnigt folk. Åtminstone en känner jag till Glad Jag har ett par mycket bra böcker av Pentikäinen http://sv.wikipedia.org/wiki/Juha_Pentik%C3%A4inen Har du läst något av honom? Verkar han vettig?

[Baubo]
0

#8 Jodå, Pentikäinen han e bra :)