Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1272 ggr
Whiskery
0

Prästadöme (priesthood)

Hej! Jag har en kompis som nyligen konformera sig och vi började prata om prästen dom hade haft som konfa ledare. Senare så började vi prata om löner, dom försörjde sig på att arbeta som präster. Och då kom jag på att börja undra, kan pagan präster försörja sig på detta? Har för mig att svenska kyrkan får löner till prästerna genom skattepengar, och vem som helst kan ju då börja deras egen religion och kräva pengar. Men paganism har ju växt otroligt mycket under de senaste åren, och kommer troligen att fortsätta att växa. Om jag inte har helt fel så finns det väldigt många wiccaner och paganister i England? Hur som helst, kan paganism bli så stort så man faktiskt bygger lokala tempel osv.?

[Baubo]
0

Såklart finns det lokala tempel, paganism eller hedendom syftar ju på icke abrahamistiska religioner. Och det är verkligen inte något man kan knippa ihop till en inriktining, det finns ju tusentals. Visst får Svenska kyrkan pengar genom skatter, det är ju statskyrkan. Vem som helst kan börja sin egna religion visst, men det är en annan sak att få den officiell, och pengar, det får man nog be av någon annan än staten tror jag :)

Emmyjane
1

Men kyrkan och staten skilde sig ju 2000.

[Baubo]
0

Oj, jasså! Det är ju bra.. Har inte så bra koll på Sverige (bor ju inte där). Så kyrkan får alltså inga skattepengar, eller?

Ganna
1

Jag skrev för några år sedan om behovet (eller inte) av hedniska trossamfund, där finns även en hel del information kring kraven för att att räknas som ett samfund: Hedniska trossamfund?

_*** www.tunridacraft.com_ ***

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Praefatio
5

#3 Kyrkan får skattepengar från de som är medlemmar i Svenska Kyrkan. Nu är jag inte döpt och inte heller kristen, och är således inte medlem i Svenska Kyrkan, men hade jag varit döpt och automatisk medlem så hade jag hemskt gärna fortsatt att betala pengar till dem. De gör oerhört mycket bra, och är rena rama hjälporganisationen! Det mesta av den hjälp som finns att få som hemlös, sjuk eller fattig kommer från kyrkan, de hjälper alla oavsett religion och härkomst. När jag var liten fick vi t.ex. matkassar och julklappar från kyrkan pga fattigdom, någonting som gjorde stor skillnad för oss som inte alltid hade mat på bordet varje dag. De har oerhört många härbärgen och, ja, gör mycket för de som har det svårt helt enkelt. Så som organisation är de toppenbra för vårt samhälle. Frikyrkorna är givetvis inte inräknade i Svenska Kyrkan.

Sedan är det ju dock väldigt bra att Sverige har avskrivit sig kristendomen som statsreligion och att det är helt frivilligt att ge skattepengar till kyrkan :)