Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 2167 ggr
lemonia-dumi
0

tre högtider efter varandra

den 19 är det mörkmåne

den 20 är det Litha

den 21 är det nymåne - -

hur kommer ni att fira eller uppmärksamma dessa tre högtider Skrattande

Praefatio
0

Jag skulle verkligen inte kalla månens cykel för högtid, och jag firar den inte regelbundet. Förstår inte riktigt poängen med det, faktiskt. Vad ska man fira? Vad finns det för anledning? Det är inte retoriska frågor utan någon får hemskt gärna svara.

Jag ser månen som en starkt magisk symbol/himlakropp och har en nära relation till den, använder gärna månens faser som förstärkande hjälp i mitt magiska arbete, men jag ser ingen anledning att fira faserna. Jag kan liksom inte se någon mer djuptänkande anledning att göra det än "Åh, månen är helig för häxor och eftersom jag är häxa så måste jag fira varje gång den ser speciell ut!". Det finns ju inget att fira, det är ingen högtid, det innebär bara att ytterligare en månad (eller ännu mindre, om man som du firar massor av faser) har förflutit.

Kan tillägga att jag ibland håller hyllningsceremonier i månens ära ibland när hon är full, bara för att jag blir alldeles upprymd av hennes strålande skönhet och kraft, men att göra det varje månad bara för att göra det känns för mig väldigt främmande. Som sagt, det finns ingnting att fira enligt mig.

[stass]
0

Jag skulle inte säga högtid med jag försöker att känna naturens cykler ( och inte bara kalenderns och klockans)och nymåne är ju en start så visst kan man uppmärksamma det. Hylla och fira…nja inte jag iaf. Till sommarsolståndet hade jag planerat en utesittning, det verkar tyvärr som att det har kommit saker i vägen. Och en öppna vägar/ dra framgång "spell" jag velat prova ett tag som jag just nu saknar magnetitstenar för. Annars är maskrosvinet gott och drickbart nu, för att inte glömma lax i alla former, nypotatis, sill och trevligt sällskap :)

Praefatio
0

Klart man kan uppmärksamma det, på samma sätt som man uppmärksammar vissa dagar i veckan (lördag med sitt lördagsmys eller den utdöende söndagsmiddagen), men att fira känns oerhört konstigt och att se det som en högtid känns ännu konstigare.

Jag känner också in naturens cykler men jag firar dem inte nödvändigtvis.

[stass]
0

Ja eller…den spännande (en frän stank av ironing luktar nu) måndagen! Är inte detta mer en produkt av populärkulturens Häx mystifikation. Och alla böcker som listar "Häx fakta" som en slags läroplan. Alla är ju nya nån gång.

lemonia-dumi
0

wicca har ju delat in månfaserna i the virgin - the mother - the crone  och sedan ingår ju litha i de åtta högtiderna på året - -

dessa tre månfaser kan ju uppmärksammas med sina oilka symboliska innebörder. om nu ordet "fira" är fel på månfaserna  vilket annat ord passar bättre då -   till månfaserna i wicca ?

[stass]
0

Det är inte alla som är wiccaner. Själv uppmärksammar jag bara naturens förändringar mer för att få en Hint och känna av vilka energien och faser som är dominanta och bli mer i samklang med naturens kalender och inte bara människans. Jag firar inte de wiccanska högtiderna heller eftersom wiccan inte är min religion blir det väldigt konstigt om jag ska utföra wiccanska ritualer på de wiccanska högtiderna. Innehållslöst.

[stass]
0

När jag skriver uppmärksamma har det inte en cermoniell/ritual innebörd utan bara en registrering av en förändring. Bara ett "PS"

lemonia-dumi
2

jag posta min tråd i wicca fliken ?  det kanske missades?  därför presentrade jag inte min undran lite närmare - -

är ganska medveten om att alla inte är till wicca - men nu råkar det ju finnas en liten wicca avdeling på denna sida - -  Cool

[stass]
1

Jo, fast du frågade :)

md(am)
0

Att fira är väl aldrig fel, och att uppmärksamma i glädje och kärlek tror jag nog att jag skulle kunna tänka mig att kalla för att fira… Att månens faser påverkar oss är ju otvivelaktigt och därför tror jag på att uppmärksamma faserna i glädje och kärlek. Ha en fin kväll. :)