Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2385 ggr
isnornin
0

Så frön.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ville bara dela med mig av min längtan av att få så frön inför sommaren. Jag har tagit fram några sorter som jag har tänkt så ( bara jag får hem lite jord), brukar alltid ta mig vatten över huvudet!! Det brukar vara små söta plantor över allt. Men inte i år! Nu ska det bli lagom;) Har någon annan frö älskare satt igång med sådden? Här är min "hemmagjorda" lavendel

MVH Isnornin

Root
0

Jag längtar också tills det blir dax att plantera. Men i år ska jag lyda ett råd jag fick av en man som jag köpte frön av på tradera; "Tänk på att inte sätta för många frön, grobarheten är bra, och inte för tidigt, dom hinner."
Jag har inte heller bestämt villka frön jag ska prioritera. Jag har ju inte plats att odla allt jag vill odla.
Skulle vara intressant att höra vad andra ska odla…

Iram
0

Jag har också tänkt satsa mer på trädgården i år. Förra året blev ett slags mellanår, det mesta utom perennerna fick gro igen. Jag hade inte tid. Men i år planerar jag till o med att hyra en sån där minigrävskopa och röja upp i köksträdgården och dessutom förbereda lite för min kommande örtagård. Längtar!!

Chessan
0

För mig brukar det alltid vara samma sak. Först på våren längtar jag jätte mycket, fixar, planerar och sår. Sen är jag väldigt engagerad tills någon gång i början av sommaren då jag brukar tappa intresser och landet växer igen…

Men iår ska det vara fint hela sommaren. Jga har redan börjat gräva landen och bästämmt var jag ska så allt. Anlägg en örtträdgård ska jag också göra.

Njorunn
0

Jag har satt lite nya frön, dom har redan kommit upp en decimeter.
Lite stockrosor (sååå vackra) koriander och basilika. Har provat att så både spikklubba och belladonna men aldrig fått till det….dom gror inte ens (!!!)  Men så köpte jag plantor av en kvinna så nu har jag…blommade så fint i somras (hoppas de klarat vintern)

Underbar bild på lavendeln!! Har oxså en del i rabatten. Längtar att få köra ner händerna i myllan *ler****

zeretki
0

Ja, det kliar i fingrarna nu! Vill sätta massor men jag har ingen kolonilott i år så jag vet inte hur jag ska få plats…

Kanske odla upp och ge bort?

Yggdrasill
0

Jag är otroligt dålig på att sköta växter jag kan inte ens hålla en kaktus vid liv särskilt länge. så det blir nog till att plocka vilda växter.Räcka ut tungan

isnornin
0

Nu har jag fått ner fröna i jorden!! Basilika, koriander, citron och "vanlig" tagetes, päron och körbärs gula tomater, pumpa och physalis… Sen har jag frön som jag ska plantera ute direkt på plats:)))

MVH Isnornin

isnornin
0

Alla fröna har börjat grott ( 28/3 såg jag första tagetesen komma i full fart) det är bara koriandern och physalisen som är lite envisa!

MVH Isnornin

zeretki
0

Åhhh! Jag måst så frön!

SannaHolmgren
0

Nu har jag kikat i mina krukor. Har fått små skott av de frön jag fick som pris i tävlingen i julas. Bifogar bild så snart jag kan, när det är lite mer att se.Glad

isnornin
0

Hur går det med era ödlingar???

Här är det full fart!! Jag hoppas att det slutar regna någongång så  det går att laga taket på växthuset som fick sig en rijäl omgång i vintras! Plantorna vill ut i solen Cool

MVH Isnornin

skogsgubben
0

Jag sådde 6 belladonafrön i våras. 3 har börjat gro. Idag när jag gick och kikade så är en 4.e på väg. Skrattande

Hennum
0

#3: jag är likadan. på våren vill jag alltid pyssla med en massa sånt. men sen dör det ut. nu har jag väntat så länge som möjligt. så kanske jag inte hinner tröttna för tidigt :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Florian
0

jag är verkligen fröälskare, men brukar tyvärr ta mig vatten över huvud… Så i alla krukor jag hittar, och sen ha ett fasligt sjå när allt börjar komma opp och behöver omplanteras o så… Men i år har jag inte sått så mycket, lite spikklubba och bolmört, azorisk dieselblomma och nattskatta. Och så frön som ag totalt glömt bort vad det är! Sånt man samlat på resor och sedan stoppat ner allt tillsammans i jorden, utan att veta vare sig namn eller vilket av dem de är i krukan. Snart ska nattskattan blomma, och jag längtar^^