Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 4233 ggr
Emmyjane
0

Förkylning

Vad kan jag göra te på eller äta för att lindra förkylningen från helvetet?

Jag har prövat varmt vatten, mynta och ingefära tillsammans med fishermans friend. men behöver mer tips.

Mormor säger varm svartvinbärssaft och annars har jag varm mjölk honung och ingefära men nu behöver jag dynamit, ska nämnas att jag tagit två alvedon och sovit. Det verkar inte så bra.

Mvh  Emma och tack på förhand!

Lynxkissen
0

Kanske kamomillte eller pepparmyntste med honung i? Det brukar jag dricka för att lindra förkylningen…vi har någon såndär grej med som man luktar på, svårt att förklara, men det är någon stark mintdoft som man andas in i näsan som gör att förkylningen släpper och att man kan andas lättare med näsan…annars brukar jag lukta på något annat starkt (som tigerbalsam) för att få det att släppa…

Elena-Maria
0

#1 menar du vicks?  ;) Blå burk med grönt lock?

Fred och god växt!

Lynxkissen
1

#2 Nej det var något annat skumt, aldrig sett förut…någon vit avlång sak man höll vid gud…nu kommer jag ju inte ens ihåg vad det heter, men "näshålen" säger vi då hihi^^ Den här "saken" har något hål i sig så man liksom "sniffar" det de nu är där i. Usch jag är hemsk på att förklara haha Glad

Ahradia
0

Vicks inhalator.

Google it.

Witches don't get mad, they get even.

[Baubo]
4

#0 Skippa den varma mjölken, mjölkprodukter producerar mer slem så du blir bara mer täppt. Varm svartvinbärs-saft är en klassiker, innehåller mycket vitaminer (särsklit C) som hjälper.

Hacka vitlök och timjam och rör ner i honung, ät ca en matsked av detta om dagen.

Koka vatten och ha i några droppar Carmolis (örtdroppar man åtminstone i Finland kan köpa på apotek och hälsokost-affärer). Om du inte hittar Carmolis så släng i någon/alla av dessa örter: timjam, anis, lavendel, citron, pepparmynta, citronmeliss, alla slags myntor i stora mängder, ingefära, vitlök, kanel… Sätt kastrullen med det ångande vattnet och örterna på golvet, sätt dig på en stol med handduk över huvud och kastrull och andas in ångorna (akta ögonen, det kan svida!). Du kan också dricka dekokten och ha som fotbad (ocksä om du använder Carmolis-droppar).

Ät mycket vitlök, ingefära och honung. Drick varma drycker, förutom mjölk då.

Krya på dig!

Emmyjane
0

Tack va goa ni är. Det har släppt lite men är både täppt och rinnig samtidigt. Men vackumet har släppt sitt tag om mig nu.

Emmyjane
0

Docktor outer kallar jag den inhalatorn du snackar om har en hemma, ska testa och tar nog lite extra kammomilthe i kväll.