Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 4171 ggr
Hannifer
0

Vad ska ni odla i år?

Vad tänker ni så/plantera för kul plantor i år, och vad ska ni använda växterna till efter skörd?

hexlilja
0

Jag odlar mycket grönkål (purpurkål) en rysk variant från Runåbergs fröer som ska vara bra, och annan kål. (Jag älskar att skörda ända till jul). En del kepa löl, vitlök, sommarsquash, mangold, olika kryddor, stora solrosor måste jag bara ha. Även kikärtor står nu i backen och gröna ärtor.

Jag odlar främst till mat. Kryddorna sparar jag över vintern. Sen torkar jag nässlor och gör pulver som kosttillskott. Använder även nässlor att gödsla med.

Vad ska du odla?

Friland eller balkong eller vad?

Hannifer
0

Vad trevligt att du odlar egna grönsaker! Jag ska prova odla grönsaker i pallkrage i år. Och så krydd- och medicinalväxter, exempelvis oregano, timjan, ringblomma, rosmarin, lavendel, citronmeliss och pepparmynta, som jag odlar både på balkongen och i vår koloniträdgård.

Jag skickade nyligen efter frön från USA, eftersom det har varit omöjligt att hitta Passiflora incarnata här i Sverige. Jag passade på att köpa frön till vit salvia och frossört och kamomill också. De fröna finns att få tag på i Sverige, men det blev billigare att beställa dem i en och samma order.

Jag har börjat torka lite växter från trädgården redan nu, till rökelser, besvärjelser och örtteer. Maskros, nässlor och tistlar brukar ju ändå rensas bort, så jag har tagit tillvara på dem. Nässlor innehåller ju en massa näringsämnen! Syrenbuskarna hos oss blommar i överflöd, så jag har provat att torka blommor från några klasar här hemma. Blommorna doftar även som torkade!

:)

ThreeStars
0

#2 vad kan man använda syrener till? Har nämligen massor här hemma :)

hexlilja
0

Bra idé att torka syréner. Är det lätt att odla upp Passiflora incarnata från frö?

Vilka kryddväxter använder du till rökelser respektive besvärjelser?

LinaN
2

#3 Syréner kan du göra saft på precis som man gör saft på fläderblommor :)

själv har jag satt väldigt blandat, en del fina blommor, en spikklubbeplanta hoppas jag på att driva upp, lök, sockerärtor och bondbönor. Och diverse annat, har dem på balkongen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bjornen
2

Kring föregående sekelskifte var det vanligt att man gjorde kanderade eller stofferade (därav det äldre namnet stofferablomma på gurkört Borago officinalis) blommor av bland annat syren, viol och gurkört.

Hannifer
0

#3 Det finns säkert flera magiska användningsområden för syrener, men jag ska använda dem tillsammans med andra växter i "skyddspåsar" och rökelser.

#4 Nej, det är inte så svårt att få dem att gro eller sköta dem under den varma årstiden. Jag använder P. incarnata i mitt kvällste tillsammans med mer välsmakande örter. I rökelse (jag gör konrökelser) kan man ha lite allt möjligt. Exempelvis kådor som frankincense eller benzoin, sandelträpulver, lavendel, mynta, citronskal, eterisk olja… Använder du honung, så ta bara lite! Rökelsen kletar och vill inte torka annars.

#5 Göra saft av syrener?! :) Har jag aldrig hört talas om! Är det gott?

dennas
0

# 5-6

Går det med alla sorters syrener, eller måste det vara "gamla, äkta"?

Bjornen
0

Det är ingen större skillnad mellan olika arter och sorter. De har bara olika blomningstider och beroende hur mycket man nänns skörda av dem.

wiccawitch
1

3 = syrener kan du göra saft på, även väldigt god marmelad, sök på maskrosmarmelad och byta ut maskroserna till syrener, gjort många gånger, blir super gott !! :-) även maskrosmarmeladen är otroligt god, värd att testa !!!!

wiccawitch
1

Men KOMIHÅG, BARA MYCKET LUKTANDE SYRENER !!!!! annars smakar den ingenting, och ta dem med mycket färg, så blir den fin oxå, men bara med mycket lukt, gäller även om ni gör ros marmelad, kan använda maskros marmelads receptet till rosor också :-) här är länken: http://www.recept.nu/lisa_och_monica_eisenman/safta_och_sylta/_/systrarna_eisenmans_maskrosmarmelad/

Lycka till  ! :-)

wiccawitch
0

Jag ska odla ringblommor och även testa på att odla lavendel :-)

Bjornen
2

Smaken sitter inte i doften. Däremot kan doftande sorter ge mera smak inom sin art. Det finns ju omkring 20 arter av syren och en del arter finns i många sorter, särskilt av Syringa vulgaris. Om man har många arter och sorter bör man kunna ha kontinuerligt blommande syrener från maj-september.

dennas
0

# 9-11, 13

Tack. Hoppas på att kunna testa syrener i år…