Visa era utomhusaltare!
Som boende i en liten etta mitt i Göteborg så har jag trott att det är omöjligt att skapa mig ett avskilt, permanent utomhusaltare. Här om dagen var jag dock ute och red och insåg att jag har en oändligt stor skog alldeles ovanför stallet där ingen håller till utom jag, djuren och någon enstaka ryttare ibland som bara använder stigarna. Så imorgon ska jag ta min häst och rida upp för att se om jag kan hitta en fin, avskild plats där jag kan skapa mig mitt utomhusaltare. Perfekt inför sommaren!
Men jag vill ha lite inspiration, bilder och beskrivningar av era och andras utomhusaltaren.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Vilken bra tråd! När vi skaffade vår kolonistuga fanns det redan ett "naturligt" altare i trädgården; en platt sten på kanske 0,75 x 0,5 meter. Jag drogs till den direkt. Den står intill en stor stenbumling och vetter åt norr. Lustigt nog, vill människor som besöker oss alltid slå sig ner vid/på den här stenen, för att "det är en härlig plats". Det är det verkligen, och jag förstår mina gäster, men det är ju MIN härliga sittplats! :D
Det enda tråkiga med platsen där altaret befinner sig är att vår kristna granntant ("jag ber verkligen om ursäkt för att jag sade din SAMBO förut. Nu ser jag ju att du har ring på fingret!" *Nöjd min*) har utsikt över det. Jag tänder ett och annat ljus och bränner hemgjord rökelse där i min kittel ibland. Om jag ska utföra en mindre besvärjelse, väntar jag tills tanten har åkt hem/gått och lagt sig.
Hur som helst, har jag gjort en liten plantering kring altaret; Fjädernejlika, echinacea, lavendel, citrontimjan, röllika och en ros växer där. Jag ska nog göra rabatten större så småningom. Bilder kommer.
#1 Tycker du ska strunta i tanten faktiskt. Ligger det på din mark så bestämmer ju du hur det ska se ut. Det behöver ju inte vara stötande med lite vanliga altargrejer som står där, om du nu inte vill ha kranium och så vidare (det kan ju kanske skrämma henne lite) ;) Du hade väl inte surat om hon ville ha en madonnastaty eller liknande på sin tomt, eller hur? :)
Fred och god växt!
Jag har ett innomhus altare i sovrummet. Men inget ute vill ha ett åsså. har en skog nära där jag bor, har hittat ett träd jag gärna sitter vid kanske jag angör ett där. Även jag skulle uppskatta bilder.
Praefatio, var i gbg bor du? Jag bor i Askim.
#1 Tycker inte heller att du ska bry dig om tanten. Så länge man visar hänsyn och inte håller nakenritualer eller har stötande föremål på ditt altare så har hon ju inte så mycket att komma med :) Jag funderade faktiskt på att odla lite, men vet inte riktigt vad förrän jag hittat platsen och sett om den är solig eller skuggig osv. Någon form av odlingsbar marktyp bör jag i alla fall ha i närheten eftersom hästen behöver ha lite mat att roa sig me medan jag mediterar och håller ritualer. Jag tänker att om där kan växa mat/sysselsättning till hästen så bör där kunna växa någonting mysigt till mig med.
#3 Majorna, hurså?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Jag tog de här bilden häromdagen. De stora krukorna gör att folk blir mindre benägna att sätta sig på altaret. ;) Jag skrev förut att det vetter åt norr. Jag menade att altarets "nos" pekar åt norr, så själva rabatten får massor av sol. Annars skulle jag inte kunna odla mina ljus- och värmeälskande växter! Det går dock inte att ha en massa grejer liggandes på altaret på dagarna, eftersom vi har 1,5-åring. Så till vardags ser det ut som en helt vanlig, platt sten, som alla dras till.
#2 och #4;
Det är egentligen inte för tantens skull som jag är lite "hemlig" vid altaret. Vi har vår kolonistuga + trädgård i ett litet område där alla vill veta allt om alla. De glor till och med när man grillar korv, spelar gitarr eller planterar buskar! Herregud, när min man åkte ett ärende en gång, stannade jag kvar i trädgården. Bara tre minuter efter att han hade åkt, smög två grannar omkring och snokade. De såg lite snopna ut när de upptäckte att jag satt på uteplatsen och planterade. :D
Nä, vad det handlar om är att jag tycker att hon inte har med mina förehavanden att göra. Och det skulle inte kännas trevligt eller tryggt att ha hennes ögon i nacken när jag håller på med magi.
Hörrni! Nog har väl någon mer här på forumet bilder att dela med sig av? Jag är hur nyfiken som helst på att se era trädgårdar och altare!
Bra tråd!
Jag och min fästman flyttade till hus i höstas, så jag håller på att upptäcka hur det är att ha trädgård, och har haft lite altarfunderingar. Vi bor mitt i ett tätbebyggt villaområde tyvärr, tomten är väldigt liten och omgärdas med en häck som inte är högre än att man kan se över den och som gränsar till grannarnas tomter. Det är med andra ord ganska mycket insyn. Nu vet de flesta grannarna vad vi är för några ( husets förra ägare var också hedning och förvarnade dom innan vi flyttade in ;) ) så vi behöver väl inte vara rädda för att chockera dom, men man känner ju ändå att man vill ha lite privatliv.
Har funderat på att plantera en liten berså, eller sätta pil i en halvcirkel som man kan fläta ihop till ett litet "tempel" eller harg, som man kan gå in och vara ifred i. Har dock inte tänkt riktigt klart hur det ska se ut. Vore ju trevligt att tillverka några stora permanenta gudabilder i betong eller trä som kunde stå där, eller bygga någon fin stenformation. Men jag behöver lite inspiration!
Tills vidare har jag dock ett helt naturreservat ett stenkast bort, en riktig trollskog med massor av naturliga offerstenar och blotplatser, samt diverse mer eller mindre välordnade altare inomhus. :)
#6 Jag vill också ha hus och trädgård. Bor i en etta med sambo och katt. Mysigt men trångt. Finns dock ingen plats för ett permanent inomhusaltare… det är lite tråkigt. Vi har börjat kika efter något större, men vi har inte bråttom. Allt har sin tid :)
#5 Trist med snokande grannar. Folk har för mycket fritid… Eller behöver en hobby kanske. Menar du att de smög in på er tomt för att de trodde att ni inte var kvar?!
Fred och god växt!
Jag var ute i vår närmaste skog, som vi kallar lilla skogen. Har ett träd, en tall som jag älskar att sitta vid när jag vill ha ro.
Sen gick jag runt lite för att se men det är ju så svårt att veta om folk kommer förbi där.
De hade inte långt i från mitt träd satt ner en liten påle med en lapp med vädersträken på. så jag mistänker att det går folk där dagligen.
Prefatio: nyfiken om det finns hedningar nära mig, går du på pubmoot?
Jag är inte klar med vårstädningen av mina altaren ännu eftersom jag har lagt ner tid på andra trädgårdsprojekt. Och min härd är för tillfället ombyggd till grill, min cirkel inte lagd ännu (jag är tvungen att ta bort den varje vinter) etc..
Men jag återkommer gärna med bilder när jag är klar med allt :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Vilken fin tall, ser perfekt ut att sitta i!