Salvia
Hej Alla! Undrar var och när man hittar salvia. Om man inte vill köpa på nätet. Är det någon som vet??
What we think, We become
Vilken sorts salvia är du intresserad av?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
salvia är en vanlig kryddört. den kan köpas färsk i kruka i de flesta mataffärer (kika efter ekologisk, det brukar inte vara särskilt ovanligt och är bättre) och i värsta fall torkad. bäst är dock att åka till plantskolan. de plantorna mår som regel bättre.
#1 salvia som man kan rena plats med.:)
#2 tack :)
What we think, We become
#3 Då gissar jag att du tänker på vitsalvian, Salvia apiana. Här hos mig går den att köpa i vanlig hälsokostbutik. Du kan också köpa frön från Örtagårdens fröer och så själv.
vitsalvia är visserligen det man oftast rekommenderar för rening, men enligt min erfarenhet är det mer viktigt var den kommer ifrån och hur den har vuxit än om det är vit eller vanlig salvia. ofta misstänker jag att fokuseringen på vitsalvia inom häxkretsar har mer med kommerciella skäl att göra än vad som funkar bäst. (det är lättare att kränga något som inte också finns billigt på ica så därför hävdas det att vitsalvian är mer effektiv)
#6 Jag tycker samma som du. Använder hellre en passande salvia som vuxit i Sverige, gärna ekologisk och allra helst som jag/någon jag känner har drivit upp själv, än att köpa massproducerade vit salvia-buntar som jag inte har någon som helst aning om var ifrån den kommer.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har för mig att therootdoctor brukar säga att salvia inte är bra att rena med alls, eller något liknande. Minns dock inte om han sa varför..
Jag har använt egen odlad Salvia officinalis i flera år och för mig funkar den bättre än vit salvia som importerats från gud vet var. Håller med tidigare talare alltså…
Sen tror jag väldigt mycket på den egna Magin, dvs att om det funkar för dig så gör det, det finns inga universella sanningar eftersom vi alla är olika och utgår från olika kulturer och har olika historia. Känner också att det är som #5 skriver att det finns kommerciella skäl till att vissa saker är "de enda som fungerar".
okej tack
What we think, We become

Det finns omkring 900 arter av Salvia och några finns vildväxande i vårt land.

Jag upplever Salvia officinalis som svår att rena med, det tog flera år att lära mig "komma över ens" med örten. Den öppnar dessutom upp en aning till delar av verkligheten, som jag upplever det, man måste kunna handskas med. Tills jag hade lärt mig använde jag mig av olika ljud från tibetanska cymbaler eller "sjungande skålar". Att klappa händerna eller slå på trumma fungerar bra anser jag. Men vi är alla olika.
Tänkte fråga vilken del av salvian man torkar och sen "bränner". Äre blomman eller löven ,?
What we think, We become
Bladen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg