Jag får inte mina örter att växa!
Jag har börjat en liten örtträdgård. Hittils bara köksväxter, koriander, basilika, persilja, dill och gräslök. Men mitt problem är att de vägrar växa! Jag har fått jättesöta små gröna ting, men de har nu inte växt på ca en månad. Koriandern och dillen ser för sorglig ut, men jag tror de fick för mycket vatten. Jag brukar vattna med avkylt kokvatten eller regnvatten. De är direktplanterade i stora krukor, en eller två sorter i varje. Vad gör jag för fel?! 

För mycket vatten brukar vara ett bra sätt att ta kål på de flesta plantor.. Det bästa är om de (de flesta) får torka upp lite emellan vattningarna. Vet inte om du har dina örter/kryddor i kruka eller i jorden och vilken kvalité det är på jorden i så fall. Vissa örter är mer känsliga andra, har högre krav på jord och läge mm. Dill brukar fungera bra med jämn vattning och bra, mullrik jord, koriandern kan behöva sås i omgångar..
Om du vill höja kvalitén på jorden kan du försöka med att täcka med gräsklipp eller tillsätta barkmull. Bra gödsel kan man göra själv av brännässlor, bara klippa ner ett gäng i en hink och låta det stå några veckor. Sen använder man nässelvattnet som vanlig gödning, mao blandar ut med vatten och vattnar.
Har själv kryddor (och annat) på balkongen, bla dill, salvia, timjan, citronmeliss mm. Brukar köpa vanlig Krav-märkt planteringsjord och fylla några rejäla krukor. Funkar alltid. Rena djungeln förra året. Mer platskrävande örter är hänvisade till kolonilotten.
Bilderna är på några av förra och förrförra årets odlingar. Den ena bilden är det bara mynta, den andra är nyplanterad dill (kruka från grönsaksdisken på Willys), ringblomma, timjan och persilja.
Hoppas att du får fart på dina plantor. Lycka till!

Fina örter du har odlar också på Balkongen mina har inte kommit så långt än förutom de perenna som jag hade kvar från förra året de börjar bli riktigt fina nu men det är ju så kallt i år så det kan ju vara en orsak att de växer långsamt !

Hej!
Vad har du för jord? Är den nyköpt eller har den legat i solen på balkongen?
Jag rekommenderar Hasselfors (Tex E-jord).
Har du kokat vattnet kan det vara för lite syre i det, men regnvatten låter mycket bra. Jag gissar på att det är substratet (jorden) det hänger på. Dill brukar så sig självt som ogräs nästan på friland. Koriander tar tid att få igång men växer bra sedan. Den är mycket svår att aklimatisera från grönsaksdisken men det brukar fungera med de Kravmärkta kryddorna.
Var har du fått växterna ifrån? Är de frösådda eller inköpta från trädgårdshandel? eller kanske från grönsaksdisken på Ica?
#4 Tråden är 2 år gammal…
Witches don't get mad, they get even.