Hur används ett rökelsenät?
För ett antal är sedan köpte jag en slags aromalampa, som kallas rökelseugn. man kan välja om man vill använda den till eteriska oljor eller till rökelser eftersom skålen och rökelsenätet är avtagbara. Jag har använt ugnen till doftolja, men nu skulle jag vilja bränna rökelser i den.
Nätet är "finmaskigt": tätare en tesil. Är det tänkt att man ska lägga örterna direkt på nätet och bränna dem, eller ska man lägga glödande rökelsekol på nätet och strö ut örterna på det? Hur gör man rent ett rökelsenät?
Jag har aldrig använt det själv men jag har läst om att det finns riktigt finmaskiga nät som man har mellan kolet och örterna för att det ska bli en långsammare och jämnare bränning av örterna. Om det är ett sånt nät du har, vet jag dock inte :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Hmmm… Jag är inte säker på att just det här nätet ska användas på det viset.
Det finns nät med större "håligheter", som man har över en rökelseskål. På det läger man kol med lös rökelse. Det här nätet är väldigt finmaskigt och passar att lägga över brännaren.
Jag har experimenterat med det nu; tände ett ljus under och lade örterna direkt på nätet. Det funkar väldigt bra och man slipper den starka lukten från kolet. Men… Tänk dig smält frankincense på ett finmaskigt nät. Jag fick skrubba som f*n med en metallborste för att ta bort det värsta…
#2 Om du låter det brinna så länge att allt förkolnas kanske det blir lättare att få bort?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag brukar lägga en bit rökelsekol i lite sand i en skål. Över skålen lägger jag det finmaskiga nätet med lite örter när kolet glöder fint. Tycker inte det luktar så starkt om kolet, men det kanske beror på att örterna tar över 
Endast döda fiskar flyter med strömmen
Ang. kol så är mitt tips att köpa vattenpipskol i ngn "arab-affär" - har ofta billigt och jättebra kol utan tillsatser och annan dynga. Klart mycket bättre än det där självantändande dyngan de säljer svindyrt for 10 klossar i new age-affärer tycker jag.
Han jag handlar av här uppe tog runt 50:- för ~2kg kol.
Borde inte vanlig grillkol funka? :P rent teoretiskt…

Tack för alla svar!
#5 Jättebra idé! Tackar för tipset!
#6 Jo, men isf inte briketter.