Besvärjelser/ Formler
Hej. Jag har lite frågot magi o sånt..när man säger en besvärjelse måste/borde det va under en ritual. Eller kan man säga formeln/besvärjelsen när som helst, var som helst? Har nyss blivit intresserad av magi och häxkonst, så vill gärna lära mig så mycket som möjligt. (endast seriösa svar, tack)
Tack för svar…/Krissegy
What we think, We become
Jag gissar att din fråga har något att göra med att det i många böcker om wicca sägs att man ska göra besvärjelserna i en kastad/lagd cirkel. Och följer man en tradition som säger det, så antar jag att man följer detta.
Personligen gör jag mina besvärjelser utan cirkel men det finns ändå rituella inslag.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Okej, tack. Ifall man lägger en cirkel. Hur går det till? Tack för svar:)
What we think, We become
Det beror på vilken tradition du följer.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Just nu lär jag mig typ allt jag kan och följer Wicca. :)
What we think, We become
Håller mig mest till Eklektisk Wicca.
*
What we think, We become
Då borde du enkelt kunna leta fram information om hur du ska göra. Läs böcker i ämnet och googla. Att slå en cirkel är en väldigt basic del i wicca så det finns info överallt om det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
okej. Tack
What we think, We become
Att kasta en cirkel är väl enkelt förklarat ett sätt att skapa en mötesplats mellan världarna och de brukar innehålla en sorts rening/välsignelse av platsen och ett utmärkande av gränserna, och så brukar man kalla in väktare av de fyra riktningarna och elementen och åkallan av diverse makter, gudar, förfäder/tidigare döda ur samma tradition etc
okej. Är det farligt på något sätt?, ja menar kommer det typ spöken från norr och öster osv..och guden man ber om att guden/gudinnan ska va närvarande .
kommer guden/gudinnan vara där som ett spöke?
What we think, We become
Om de man väljer att kalla på inte dyker upp, så har man väl misslyckats i sitt uppsåt 

#9 Skämtar du?! Konstigt att folk inte vill svara på inlägg om de är vad denna kalibern.
#10 okej tack.
What we think, We become
#9 så länge du vet vad du gör är det inte farligt.
Personligen så har jag lite blandade upplevelser ;-)
# 9 varför skulle gudarna vara där som spöken?
om du har ett så luddigt grepp om vad wicca eller häxkonst är att det där är något du verkligen undrar över så är det kanske en god ide att läsa på lite mer innan du sätter igång med ritualer… för som nån sa "så länge du vet vad du gör är det inte farligt"
#14 berätta gärna mer
What we think, We become
#16 Inte allt man kallar på eller får kontakt med är gulligull och mysigt. Jag har många blandade upplevelser, speciellt från min ungdom och uppväxt då jag hade en förmåga att ropa på Hekate titt som tätt. Hon kom visserligen alltid till vår hjälp, men själva hjälpen var ofta hårresande på flera sätt. Och, nej, jag tänker inte berätta vad, för det är upplevelser jag också delar med andra.
#17 okej
What we think, We become
Håller med #15. läs på! Bättre att veta "för mycket" än för lite! ;)

Jag är inte Wiccan, men rekommenderar dig ändå att läsa Scott Cunninghams böcker, särskilt "Wicca: a Guide for the Solitary Practitioner" Han förklarar grundläggande saker på ett enkelt sätt, och det kan vara bra att ha grunden med sig när man fördjupar sig.
När det gäller gudar/gudinnor… Det där beror på din egen trosuppfattning. Personligen ser jag hela livskraften som Gud. Och jag har aldrig upplevt gud som ett spöke, utan snarare som ett värmande, gulvitt sken. :)
Vad tror och tänker du själv om Gud(innan)? Vilka element känner du dig mest dragen till? Vill du (och varför vill du) utöva magi? Alla Wiccaner sysslar inte med magi. Man kan inte läsa sig till all kunskap! Lär känna dig själv och naturen!
#20 Jag känner mig mest dragen till Luft och jord. Ja jag vill utöva magi och tillhöra Wicca. Hela mitt liv har jag känt mig annorlunda borta, tänkande. Har lixom aldrig hittat min plats på jorden. Sen för ett tag sen så träffa jag på Wicca och kände mig genast hemma. Jag vill utöva magi för att kunna skydda mig o mina nära från onda saker, heala osv. /Krisse
What we think, We become
Mena Luft och Vatten*
What we think, We become

#21 Du behöver inte rättfärdiga dig inför någon annan. Jag menade bara att du kan ställa de frågorna till dig själv. :) Det är ju svårt att tillhöra en viss filosofi/religion/livsstil om man inte är på det klara med vad man tänker, tror eller hur man vill ta sig an den.
.
Aha
What we think, We become