Huskur mot mensvärk?
Har letat runt här inne efter någon huskur mot mensvärk men inte hittat någon…
Om någon har något utöver fosterställning och vetekudde samt sjuhelsikes starka tabletter och patetiskt "tycker så synd om mej själv för jag kan inte röra mej" vore det toppen.
Gräv fram och dela med dej av dina bästa tips! =)
Fred och god växt!
Kamomill är muskelavslappnande och kan därför ha effekt på mensvärk. Drick kamomillthé, med andra ord :) Jag får rätt sällan riktigt jobbig mensvärk men när jag får det så är det ligga på mage, vetekudde i svanken och dricka kamomill. Det brukar lindra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har hört att Daggkåpa ska lindra vid smärtsam menstruation. Har inte själv provat men kanske borde jag det då jag kan få riktigt ont vid den tiden på månaden.
Och naturligtvis så ska man dricka det som te. Vet inte vart du befinner dig i vårt land men här i Stockholmtrakten så har Daggkåpan kommit upp.
Kamomill har jag också hört att det skall vara bra. Sen var det någon annan växt, som jag inte kommer ihåg namnet på >.<
Ch Ch Cherry Bomb!
Sen, mot alla instinkter att kura ihop sig, käka praliner och säga "ack…" som kan komma över en: ut och gå!
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Promenera funkar, om det inte blir en sådan gång när kramperna blir så pass svåra att jag inte kan stå upp. Då kan jag heller inte äta och får fasta en dag eller två =( Annars är faktiskt röra på sej det bästa tycker jag.
Ska dock införskaffa kamomillte och testa det, för min del kan det knappast bli värre.
Fred och god växt!
Har också hört att det är bra att röra på sig, men oftast när jag har sån värk så ligger jag på badrumsgolvet och gnäller i fosterställning :P
Hoppas det blir bättre för dig, det är för jävligt att ha mensvärk ;)
Ch Ch Cherry Bomb!
Hallonblad, rölleka och daggkåpa är också växter som lär kunna lindra mensverk. Men jag läste en gång att man ska börja dricka te på det redan vid ägglossning och ända tills mensen är över. Dricka mycket vatten är också bra.
Värme på magen tycker jag kan vara skönt, typ en vetekudde.
#7 Hallonte kanske är en bra idé då. Ännu en anledning att lära mej dricka te. (Hallonteet som finns hemma är ett av de få jag verkligen gillar turligt nog.)
Ligger hemma detta nu med en fot i Hades och väntar på att sambo ska sluta jobbet och komma hem. Han brukar massera mej i svanken när jag har mensvärk, det finns en massa punkter där som i alla fall hjälper mej (om det inte är en sådan månad då jag kräks av kramperna, då hjälper inget).
Många bra tips här *suger åt mej*. Jag är beredd att prova allt, vill helst slippa mina utskrivna tabletter.
Fred och god växt!
Homeopatisk medicin tog bort min mensvärk. Dropparna började fungera inom några minuter, det var helt otroligt, och jag var verkligen inte beredd på så snabb hjälp! Men de tog inte bort allt det där andra härliga, såsom humörsvängningar och trötthet.. Men jag är tacksam för att slippa värken!

Stackare, jag har samma problem och har testat alla örter som ska sägas hjälpa…utan resultat. Utöver de som nämnts ska Vitplister vara bra mot mensvärk sägs det. Jag provade även att blanda alla motvärkande örter i en dunderbrygd en gång men icke. *suck* får bli superstarka tabletter för mig istället, som jobbigt nog skadar min känsliga mage.
jag har för mig att gråbo skall lindra mensvärk, nån som har testat?

För mig brukar motion vara det bästa, i början gör det ont så att man vill gråta lite. Men sen när man har gått ett tag så släpper det :) Yoga i någon form kanske kan vara bra? Eller avslappningsövningar?
:)